زمان کنونی: ۱۳۹۹-۰۵-۲۲، ۰۳:۳۴ ب.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 20 رای - 3.35 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پیرامون امام حسین (علیه السلام)
نویسنده پیام
کاربر فعال سایت
*
ارسال‌ها: 136
موضوع‌ها: 23
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ اردیبهشت
اعتبار: 49
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
پیرامون امام حسین (علیه السلام)
اسوه بودن امام حسين عليه السلام در تمام زمينه ‏هاى فردى، اجتماعى، سياسى، نظامى، فرهنگى و اعتقادى تجلى و تبلور دارد.

امام حسين عليه السلام عصاره رسالت و ميوه درخت امامت ‏است كه سيره اخلاقى او می ‏تواند ترسيم كننده ارزشهاى والاى قرآنى باشد.
اعتلاى شخصيت اخلاقى امام حسين عليه السلام و استقلال شخصيت‏ سياسى- اجتماعى آن حضرت، انعكاس گسترده‏اى در جامعه اسلامى آن روز داشت; به گونه‏اى كه دشمنان و مخالفان وى نيز آن را باور داشتند;
به اين جمله كه از زبان معاصران آن حضرت نقل شده، بنگريد: معاويه به فرزندش يزيد چنين سفارش كرد: «حسين احب الناس الى الناس‏» حسين محبوب‏ترين چهره مردمى است.

و نيز وليدبن عتبه، والى مدينه به عبيدالله بن زياد نوشت: «حسين به عراق روى آورده است. او فرزند فاطمه و فاطمه دختر پيغمبر صلى الله عليه و آله است. بترس از آن كه كمترين ناگوارى به او برسانى و اگر با او بد رفتارى كنى، مردم به تو و قبيله‏ ات مى‏ شورند و هيچ كس از خاصه و عامه تا ابد آن را فراموش نخواهد كرد.»

اين دو نمونه گواه اين نكته است كه: امام حسين عليه السلام به عنوان يك انسان وارسته و فرزانه در عصر خودش مطرح بوده و سيره و روش آن حضرت برهمگان روشن و معلوم بوده است.
چهره سياسى - اجتماعى و نيز چهره انسانى و اخلاقى امام حسين عليه السلام به عنوان الگوى عينى جامعه اسلامى در ميان دوست و دشمن مطرح بوده است.

اباعبدالله عليه السلام پيش از هرچيز، «عبدالله‏» بود و عبوديت در تمام زواياى زندگى و رفتار و گفتارش آشكار بود.

سيره او سازنده انسان و ترسيم كننده سيستم ارزش‏هاى اخلاقى است.
به اين حديث‏ شريف از زبان امام باقر عليه السلام بنگريم و چهره انسان‏هاى سوزنده و سازنده را ترسيم نماييم و سپس به نمونه‏ هايى از سيره سازنده اخلاقى امام حسين عليه السلام بپردازيم:

امام باقر عليه السلام در ترسيم اسوه‏هاى شرآفرين و الگوهاى بركت ‏آفرين و رحمت ‏بخش چنين مى ‏فرمايد:
«ان لله عبادا ميامين مياسير يعيشون و يعيش الناس فى ‏اكنافهم و هم فى‏ عباده مثل القطر، و لله عباد ملاعين مناكير، لايعيشون و لا يعيش الناس فى اكنافهم، و هم فى ‏عباده مثل الجراد، لايقعون على شى‏ء الا اتواعليه.»
«همانا براى پروردگار بنده ‏هايى است پربركت و باميمنت كه خود خوش مى ‏زيند و مردم نيز در پرتو آنان زندگى خوشى دارند. آن‏ها در ميان بندگان مانند بارانند.
در برابر، انسان‏هايى هستند نفرين شده و نكبت‏ بار كه نه خود زندگى سالمى دارند و نه كسى از زندگى آنان بهره‏اى مى ‏گيرد. اين گروه مانند ملخ هستند كه جز نابودى و تبهكارى چيزى ندارند.»

امام حسين عليه السلام الگوى رحمت، رافت، كرامت و بزرگوارى است كه باران وجودش همگان را سيراب مى‏سازد و شادابى و نشاط و حيات و حركت مى ‏آفريند.
***********************************************
همانند انبیا هدایتگر مردم است

قرآن کریم در مورد انبیاء الهی می فرماید: «و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا » ; «آنان را پیشوایانی که به امر ما هدایت می کنند، قرار دادیم.» و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حسین علیه السلام را به عنوان چراغ هدایت معرفی می کندو می فرماید: «ان الحسین مصباح هدی و سفینة نجاة ; همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.»

همچون انبیا از غیر خدا نمی ترسید

او این ویژگی را در گفتار و کردار ثابت کرد. قرآن کریم در مورد انبیاء می فرماید: «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الاالله » ; «آنان که رسالت های الهی را رسانند و از او می ترسند و جز خدا از کسی نمی ترسند.» و امام حسین علیه السلام فرمود: «لو لم یکن فی الدنیا ملجا و لا ماوی لما بایعت یزید بن معاویة ; اگر در دنیا هیچ پناهگاهی وجود نداشته باشد [باز هم] با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد.»
و در مورد یزید بن معاویه می فرماید: «یزید رجل شارب الخمر، قاتل نفس المحترمة، معلن بالفسق مثلی لایبایع مثله ; یزید مردی است که شراب می نوشد، نفس محترمه را به قتل می رساند، تظاهر به فسق می کند، مثل منی با مثل اویی بیعت نمی کند.»
در مکتب حسینی ترس با ارزش، ترس از خداست نه ترس از غیر خدا، لذا حضرت در دعای معروف عرفه، ترس از خدا را طلب می نماید: «اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک; خدایا مرا چنان قرار ده که از تو بترسم، [چنانکه] انگار تو را می بینم.»
تواضع سید الشهداء علیه السلام :ابن اثير در كتاب اسد الغابه مى‏ نويسد:
«كان الحسين رضى الله عنه فاضلا كثير الصوم و الصلوة و الحج و الصدقة و افعال الخير جميعها (۱) »
حسين (ع) بسيار روزه مى‏ گرفت و نماز مى‏ گذارد و به حج مى‏ رفت و صدقه مى‏ داد و همه‏ ى كارهاى پسنديده را انجام مى ‏داد.شخصيت حسين بن على (ع) آنچنان بلند و دور از دسترس و پر شكوه بود كه وقتى با برادرش امام مجتبى (ع)، پياده به كعبه مى ‏رفتند، همه‏ ى بزرگان و شخصيت‏هاى اسلامى باحترامشان از مركب پياده شده، همراه آنان راه پيمودند. (۲)
احترامى كه جامعه براى حسين (ع) قائل بود بدان جهت بود كه او با مردم زندگى مى ‏كرد ـ از مردم و معاشرتشان كناره نمى ‏جست ـ با جان جامعه هماهنگ بود، چونان ديگرها از مواهب و مصائب يك اجتماع برخوردار بود و بالاتر از همه ايمان بى تزلزل او به خداوند او را غمخوار و ياور مردم ساخته بود.
و گرنه، او نه كاخ‏هاى مجلل داشت و نه سربازان و غلامان محافظ و هرگز مثل جباران راه آمد و شد را به گذرش بر مردم نمى‏ بستند و حرم رسول الله (ص) را براى او خلوت نمى ‏كردند ...اين روايت يك نمونه از اخلاق اجتماعى اوست، بخوانيم:
روزى از محلى عبور مى ‏فرمود، عده ‏اى از فقرا بر عباهاى پهن شده‏اشان نشسته بودند و نان پاره‏هاى خشكى مى‏ خوردند، امام حسين (ع) مى ‏گذشت كه تعارفش كردند و او هم پذيرفت، نشست و تناول فرمود و آنگاه بيان داشت:
ان الله لا يحب المتكبرين. (۳)
خداوند متكبران را دوست نمى ‏دارد.
سپس فرمود: من دعوت شما را اجابت كردم، شما هم دعوت مرا اجابت كنيد.آنها هم دعوت آن حضرت را پذيرفتند و همراه جنابش به منزل رفتند، حضرت دستور داد هر چه در خانه موجود است به ضيافتشان بياورند، (۴) و بدين ترتيب پذيرايى گرمى از آنان به عمل آمد و نيز درس تواضع و انسان دوستى را با عمل خويش به جامعه آموخت.
شعيب بن عبد الرحمن خزاعى مى ‏گويد:
چون حسين بن على (ع) به شهادت رسيد، بر پشت مباركش آثار پينه مشاهده كردند علتش را از امام زين العابدين (ع) پرسيدند، فرمود: اين پينه‏ ها اثر كيسه‏ هاى غذايى است كه پدرم شبها به دوش مى ‏كشيد و به خانه‏ ى زنهاى شوهر مرده و كودكان يتيم و فقرا مى‏رسانيد. (۵)
شدت علاقه امام حسين (ع) را به دفاع از مظلوم و حمايت ‏از ستم ديدگان مى‏ توان در داستان ارينب و همسرش عبد الله بن سلام دريافت، كه اجمال و فشرده‏اش را در اينجا متذكر مى‏شويم :
يزيد به زمان ولايت عهدى، با اينكه همه نوع وسائل شهوترانى و كام جوئى و كامروايى از قبيل پول، مقام، كنيزان رقاصه و...در اختيار داشت چشم ناپاك و هرزه‏اش را به بانوى شوهردار عفيفى دوخته بود.
پدرش معاويه به جاى اينكه در برابر اين رفتار زشت و ننگين عكس العمل كوبنده‏اى نشان دهد، با حيله‏ گرى و دروغ پردازى و فريبكارى، مقدماتى فراهم ساخت تا زن پاكدامن مسلمان را از خانه‏ ى شوهر جدا ساخته به بستر گناه آلوده ‏ى پسرش يزيد بكشاند.حسين بن على (ع) از قضيه با خبر شد در برابر اين تصميم زشت ايستاد و نقشه‏ ى شوم معاويه را نقش بر آب ساخت و با استفاده از يكى از قوانين اسلام، زن را به شوهرش عبد الله بن سلام باز گرداند و دست تعدى و تجاوز يزيد را از خانواده‏ ى مسلمان و پاكيزه‏ قطع نمود و با اين كار همت و غيرت الهى‏ اش را نمايان و علاقمندى خود را به حفظ نواميس جامعه ‏ى مسلمان ابراز داشت و اين رفتار داستانى شد كه در مفاخر آل على (ع) و دنائت و ستمگرى بنى اميه، براى هميشه در تاريخ به يادگار ماند. (۶)
علائلى در كتاب «سمو المعنى» مى ‏نويسد: ما در تاريخ انسان به مردان بزرگى برخورد مى ‏كنيم كه هر كدام در جبهه و جهتى عظمت و بزرگى خويش را جهانگير ساخته‏ اند يكى در شجاعت، ديگرى در زهد، آن ديگر در سخاوت، و...اما شكوه و بزرگى امام حسين (ع) حجم عظيمى است كه ابعاد بى نهايتش هر يك مشخص كننده‏ ى يك عظمت فراز تاريخ است، گويا او جامع همه ‏ى والايى‏ ها و فرازمندى ‏هاست. (۷)
آرى مردى كه وارث بى كرانگى نبوت محمدى است، مردى كه وارث عظمت عدل و مروت پدرى چون حضرت على (ع) است و وارث جلال و درخشندگى فضيلت مادرى چون حضرت فاطمه (ع) است، چگونه نمونه‏ ى برتر و والاى عظمت انسان و نشانه‏ ى آشكار فضيلت‏هاى خدايى نباشد.
درود ما بر او باد كه بايد او را سمبل اعمال و كردارمان قرار دهيم.
امام حسين (ع) و حكايت زيستنش و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه‏ى يك بزرگ مرد تاريخ را براى ما مجسم مى ‏سازد، بلكه او با همه‏ى خويشتن، آيينه ‏ى تمام نماى فضيلت‏ها، بزرگ منشى ‏ها، فداكاريها، جان بازى‏ ها، خداخواهى ‏ها و خدا جويى‏ ها مى ‏باشد، او به تنهايى مى ‏تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشريت را ضامن گردد.
بودن و رفتنش، معنويت و فضيلت‏هاى انسان را ارجمندنمود.
پى ‏نوشتها:
كتاب: پيشواى سوم حضرت امام حسين (ع)، ص ۲۳
نويسنده: هيئت تحريريه مؤسسه در راه حق ۲ ـ ذكرى الحسين ج ۱ ص ۱۵۲ به نقل از رياض الجنان چاپ بمبئى ص ۲۴۱ ـ انساب الاشراف. ۴ ـ تفسير عياشى ج ۲ ص .۲۵۷ ۵ ـ مناقب ج ۲ ص .۲۲۲ ۶ ـ الامامة و السياسه ج ۱ ص ۲۵۳ به بعد. ۱ ـ اسد الغابه ج ۲ ص .۲۰ ۳ ـ سوره‏ى نحل آيه‏ى .۲۲ ۷ ـ از كتاب سمو المعنى ص ۱۰۴ به بعد نقل به معنى شده است.

مهدیم من که مرا گرمی بازاری نیست؛
بهتر از یوسفم و هیچ خریداری نیست؛
همه گویند که در حسرت دیدار منند
لیک در گفته این طایفه کرداری نیست؛
۱۳۹۰-۰۴-۱۴, ۰۹:۴۶ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
آگهی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ♦.♥.♦ویژه نامه ولادت امام زمان (عج)♦.♥.♦ tasbiheabi 36 11,220 ۱۳۹۳-۰۳-۲۳, ۱۱:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: شمیم
  ❁♥❁ویژه نامه ولادت امام سجاد (ع)❁♥❁ shia 13 5,746 ۱۳۹۳-۰۳-۱۳, ۱۲:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: مجتبی امیری
  ❁♥❁ویژه نامه ولادت امام حسین (ع)❁♥❁ shia 15 6,303 ۱۳۹۳-۰۳-۱۰, ۱۱:۰۳ ق.ظ
آخرین ارسال: allameh

پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('2406')