زمان کنونی: ۱۳۹۹-۰۷-۰۵، ۰۵:۱۸ ق.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 64 رای - 3.11 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تلاوت آقای حامد شاکرنژاد
نویسنده پیام
عضو انجمن قاریان
*
ارسال‌ها: 18
موضوع‌ها: 11
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 12
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
تلاوت آقای حامد شاکرنژاد
سلام
نظر شما راجع به تلاوت استاد حامد شاکرنژاد چیست؟
آیا ایشان صاحب سبک هستند یا سبکشان تقلیدی از استاد شحات است؟

قال علی (ع): الدهر یومان، یوم لک و یوم علیک، فان کان لک فلا تبطر، و ان کان علیک فاصبر.
۱۳۹۰-۰۴-۳۰, ۰۴:۳۶ ب.ظ
ارسال‌ها
آگهی
نویسنده پیام
بلبل القراء
*
ارسال‌ها: 492
موضوع‌ها: 25
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 172
سپاس‌ها: 0
64 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
به عنوان اولین نفر : مطمئنا پایه و سبک کلی قرائت ایشان از شحات محمد انور و مصطفی اسماعیل میباشد....

ولی خود ایشان بارها گفته اند که من دارای سبک برای خودم میباشم....

تلاوتهای جدید ایشون حاکی از تقلید های زیادی من جمله تقلید از مصطفی اسماعیل ، شحات محمد انور ، انور شحات محمدانور ، محمد رفعت میباشد

البته در خلال تلاوت نیز بعضی الحان و تحریر ها فقط و فقط مختص ایشان میباشد و تقلیدی نیست

به هر حال مهم اینه که ایشون فوق العاده آشنا به پرده های موسیقی قرآنی هستند و به همین دلیل تلاوتهاشون زیبا از آب درمیان...

همین چند سال پیش مثلا سال 1385 نوارهای دوران نوجوانی ایشون رو تو مکه به فروش میگذاشتند....
۱۳۹۰-۰۴-۳۰, ۰۵:۲۶ ب.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
کاربر فعال قرآنی
*
ارسال‌ها: 146
موضوع‌ها: 32
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ شهریور
اعتبار: 145
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #3
Thumbs Down  RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
به عنوان دومین نفر:: میخواهم مطلبی رو از مصاحبه ایشان بنویسم که فـکر کنم تمام سوالات شما روجواب بده.
شاکر نژاد : حالا دیگر نوبت ماست
پاسخ‏های حامد شاکرنژاد به همه انتقادهایی که به او و شیوه قرائتش می‏شود، خواندنی است


[عکس: b3.jpg]

اشاره:

فعالان قرآنی کشور درباره حامد شاکرنژاد دو موضع کاملاً متفاوت دارند؛ گروهی مخالف سرسخت او هستند وعده‏ای موافق سینه چاک. کمتر کسی پیدا می‏شود که درباره شیوه قرائت این جوان خراسانی بی‏تفاوت باشد. اصلاً دیگر نمی‏توان درباره او بی‏تفاوت بود چرا که مدت‏هاست نام شاکرنژاد به عنوان یک قاری برجسته ایرانی مطرح شده وحتی بعضی قرائت‏هایش در خارج کشور هم سرو صدای زیادی به پا کرده است. او با همه قاریان جوان فرق دارد؛ از رنگ و لحن صدایش گرفته تا حرکت‏های دست و صورتش هنگام قرائت و حتی شالی که روی دوش می‏اندازد.

باید بپذیریم که او بسیار جسورانه قرائت می‏کند و از اینکه مخالفان درباره‏اش اظهارنظر کنند. باکی ندارد. شاکرنژاد 26 ساله، به تازگی در رشته مدیریت بازرگانی فارغ‏التحصیل شده، اتفاقا مساله سربازی‏اش هم حل شده و حالا می‏خواهد با خیال آسوده فعالیت‏های قرآنی‏اش را پررنگ‏تر کند؛ البته می‏داند که راه دشواری در پیش دارد.

مجله وزین "آیه" (ضمیمه قرآنی همشهری جوان)که در مدت عمر کوتاه فعالیت خود، انصافا تحولی شایسته در فضای جامعه قرانی ایجاد کرده، درهشتمین شماره خود، گفتگویی جذاب و صمیمی با این جوان برومند مشهدی، انجام داده که به دلیل طولانی بودن آن، ان شاء الله در دو نوبت تقدیم حضورتان خواهد شد.

من از همان روزهایی که با قرائت قرآن آشنا شدم، یک نکته را به هیچ‏وجه پسندیده نمی‏دانستم؛ اینکه قاریان ایرانی فقط مصری‏ها را به عنوان قاریان صاحب سبک الگو قرار می‏دهند

- آقای شاکرنژاد، بین فعالان قرآنی کشور معروف شده که شما متفاوت قرائت می‏کنید. موافقید برای آغاز از همین «تفاوت» بگویید؟

من از همان روزهایی که با قرائت قرآن آشنا شدم، یک نکته را به هیچ‏وجه پسندیده نمی‏دانستم؛ اینکه قاریان ایرانی فقط مصری‏ها را به عنوان قاریان صاحب سبک الگو قرار می‏دهند. این مساله ضعف بزرگی برای جامعه قرآنی کشور ما بوده و هست؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم سبک جدیدی را ارائه دهم که با سبک‏های رایج متفاوت باشد.

- اما خیلی‏ها معتقدند که شما بسیار شبیه استاد شحات می‏خوانید و سبک تازه‏ای ارائه نداده‏اید؛ حتی پسر شحات یک بار گفته بود که شما شبیه‏ترین قرائت به پدرش را دارید.

بله، در یک گفت‏و‏گوی تلویزیونی، پسر استاد شحات گفت که من شبیه‏ترین قرائت را به ایشان دارم و من هم حرفی نزدم. دلیلش این بود که پدر ایشان تازه فوت کرده بود و ادب و احترام حکم می‏کرد که من سخنی در نفی این موضوع نگویم اما حقیقت چیز دیگری است؛ هیچ شباهتی بین الحان قرائت من و استاد شحات‏انور وجود ندارد؛ بحث سبک و لحن است نه صوت. شاید رنگ صدای من با صوت استاد شحات یکی باشد اما مهم تفاوت الحان است که اگر کمی دقت کنید، کاملاً این تفاوت آشکار است. صوت هم که خدادادی است و ممکن است صدای چندین نفر شبیه هم باشد. اتفاقا یک روز استاد شحات خودشان به من گفتند که صدای توحتی از صدای پسرانم هم بیشتر به من شباهت دارد.
- پس شما به طور کلی با تقلید در حوزه قرائت مشکل دارید؟

تقلید فقط برای شروع خوب است. واقعا تا کی می‏توانیم تقلید کنیم؟ من نگران آینده‏ام. همه قاریان مصری که الان صاحب سبکی شده‏اند، زمانی مقلد بودند اما کم‏کم به جایی رسیدند که سبک جدیدی داشته باشند. من هم زمانی مقلد بودم. شاید 400 تلاوت مصطفی اسماعیل را تقلید کرده‏ باشم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که باید سبکی مختص به خودم داشته باشم.

- چه زمانی به این نتیجه رسیدید؟

از پنج سالگی به همراه برادر بزرگ‏ترم «حاج حمیدآقا» با سبک مصطفی اسماعیل تلاوت می‏کردیم تا اینکه در سن 12 سالگی، رتبه نخست مسابقات بین‏المللی عربستان را به دست آوردم. این وضع تا 17 سالگی ادامه پیدا کرد. بعد تغییرات صوتی دوران بلوغ پیش آمد؛ برای همین چند سالی مجبور بودم با صدای جدید کنار بیایم. از این مرحله که گذر کردم به این فکر افتادم که سبک جدیدی در تلاوت داشته باشم.

- برای رسیدن به این سبک جدید، کار خاصی انجام دادید یا فقط تمرین کردید؟

تمرین که اصل کار بود اما در کلاس‏های متفاوتی شرکت کردم؛ از صرف و نحو عربی گرفته تا فصاحت و بلاغت در کلام عرب و آشنایی با موسیقی کلاسیک عربی و ایرانی. تلاوت‏های استادان مختلف قرآن را به شیوه قیاسی و علمی مورد بررسی قرار دادم؛ در حالی که شاید تا پیش از آن فقط با گوش دادن، تلاوت‏ها را پی‏گیری می‏کردیم. تفسیرهای مختلف را مطالعه کردم تا بر معنای آیات هم مسلط شوم چون با لحنی که بر آیه تحمیل شود، مخالفم، معتقدم الحان باید در خدمت معنای آیات قرار داشته باشند. در نهایت همه اینها را کنار هم قرار دادم و به سبک جدید تلاوت رسیدم.

از پنج سالگی به همراه برادر بزرگ‏ترم «حاج حمیدآقا» با سبک مصطفی اسماعیل تلاوت می‏کردیم تا اینکه در سن 12 سالگی، رتبه نخست مسابقات بین‏المللی عربستان را به دست آوردم

- پس برای رسیدن به لحنی که مطابق با معنای آیات باشد، داشتن استاد مفاهیم قرآن اهمیت دارد؟

صد در صد. تلاوت قرآن باید تاثیرگذار باشد. قاری‏ای که مفاهیم آیات را به خوبی نداند، نمی‏تواند قرائتی را ارائه کند که منطبق‏ بر معنا باشد.

[عکس: b2.jpg]
- سبک حامد شاکرنژاد چه ویژگی‏هایی دارد؟

عصر طلایی قرائت قرآن در مصر به چند دوره تقسیم می‏شود. در هر دوره، استاتید بزرگی ظهور کردند که در تلاوتشان ویژگی‏های خاصی بود. من سعی کردم همه آن ویژگی‏ها را در سبکم قرار دهم؛ حزن استاد رفعت، انطباق لحن بر معنا در قرائت مصطفی اسماعیل، قدرت و شفافیت صوت عبدالباسط، نرمی و لطافت استاد شحات انور، نفس طولانی سید متولی عبدالعال و تحریرهای‏ریزی که در تلاوت استاد غلوش وجود دارد. شاید بهتر باشد بگویم سبک حامد شاکرنژاد، تلفیقی است از سبک‏های استادان بزرگ مصر، همراه با نغمات ریز ایرانی و عربی.

- با این حساب، سبک جدیدی ارائه نداده‏اید چند سبک مختلف الگو برداری کرده‏اید...

اشتباه نکنید، این الگوبرداری نیست. هر تلاوت برجسته‏ای با ملاک‏هایی سنجیده می‏شود که لازمه تلاوت است؛ مانند حزین بودن، انطباق لحن بر معنا، شفافیت صوت، نرمی و آرامش و ... . حالا این لازمه‏های تلاوت، در لحن و صوت بعضی از استادان بزرگ آشکار است و هر کدام از آنها به یکی از این ویژگی‏ها شناخته می‏شوند. پس رعایت این موضوع در قرائتم به این معنا نیست که از آنها الگوبرداری کرده‏ام.
باید در قرائت تحریر زد؛ حالا شاید این تحریر در قرائت مصطفی اسماعیل هم وجود داشته باشد. من این مثال‏ها را برای تقریب ذهن عنوان کردم. با این حال به بزرگانی مانند شیخ رفعت و مصطفی اسماعیل و خیلی‏های دیگر افتخار می‏کنم و باز هم تاکید دارم که همه ما حتی همین اساتید بزرگ، زمانی تقلید می‏کردیم.

- الان چند نفر از قاریان به سبک شما تلاوت می‏کنند؟

آمار دقیقی ندارم اما عده‏ای به همین سبک جدیدی که ارائه داده‏ام، تلاوت می‏کنند. بعضی‏ها هم از حرکت و جنبشی که در قرائت ایجاد کرده‏ام، پیروی می‏کنند. در واقع این حرکت من نوعی خودباوری در جوانان ایجاد کرده. خیلی‏ها به این نتیجه رسیده‏اند که می‏توانند از تقلید پا را فراتر بگذارند و سبک جدید ابداع کنند.

- اما هنوز هم بیشتر جوانان از قاریان مصری تقلید می‏کنند. اصلا چرا پیشکسوتان قرآنی به جوان‏ها سبک شاکرنژاد را توصیه نمی‏کنند؟!

این حرکت تازه آغاز شده و برای رسیدن به شرایط مطلوب راه درازی در پیش داریم. برای من اهمیتی ندارد که کسی جوانان و نوجوانان را ترغیب کند تا به سبک حامد شاکرنژاد بخوانند اما حالا که حرف به اینجا کشیده شد، باید بگویم که خیلی‏ها قدرت پذیرش این موضوع را ندارند و مخالفت می‏کنند اصلا نمی‏خواهند بپذیرند که یک ایرانی سبک جدیدی ارائه داده است.

حرکات دست و سر، حالات شخصی است و به سبک خواندن ارتباطی ندارد، هیچ عمدی هم در کار نیست

- چرا؟ مگر با شما دشمنی دارند؟!

نه، این حرف‏ها نیست. به قول قدیمی‏ها «مرغ همسایه، غاز است». اگر قاری مصری در ایران 95 درصد تقلید کند و فقط پنج درصد از خودش بخواند، خیلی‏ها فقط آن پنج درصد را می‏بینند و کل تعریف و تمجید می‏کنند که این قاری مصری صاحب سبک است اما اگر شاکرنژاد فقط پنج درصد تقلیدی بخواند و 95 درصد از خودش تلاوت کند، همه پنج درصد تقلیدی را می‏بینند. باور کنید من نمی‏‏خواهم از خودم تعریف کنم. اصلا بحث شخص حامد شاکرنژاد نیست، بحث درباره یک قاری شیعه و ایرانی است. چرا ما نباید به این موضوع افتخار کنیم؟

- شما در حرکت دست و سر هم شیوه خاصی دارید و گاهی مانند قراء مصری عمل می‏کنید. آیا اینها هم جز و سبک‏تان است؟!

حرکات دست و سر، حالات شخصی است و به سبک خواندن ارتباطی ندارد، هیچ عمدی هم در کار نیست و این حرکات ناخوادآگاه از درونم سرچشمه می‏گیرند نمی‏دانم چقدر درست است اما معتقدم قاری باید راحت بتواند با حرکات دست یا سرمعنای آیات را به مخاطب القا کند؛ یعنی شاید یک‏جا لازم باشد قاری با دستش، نکته‏ای را تاکید کند باید توجه داشته باشیم که همه چیز باید در خدمت معنا باشد.
[عکس: img_26.jpg]
- زمانی که مقلد بودید به سبک کدام استاد می‏خواندید؟

به سبک مصطفی اسماعیل؛ چرا که بارها از مقام معظم رهبری شنیده بودم که ایشان می‏گفت مصطفی اسماعیل طوری تلاوت می‏کند که انگار قرآن همان لحظه نازل شده است.

منبع :تبیان










۱۳۹۰-۰۴-۳۰, ۰۸:۴۲ ب.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو دائم و ثابت سایت
*
ارسال‌ها: 957
موضوع‌ها: 127
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ مهر
اعتبار: 437
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : غایب
 
ارسال: #4
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
سلام.آقای شاکرنژاد زیبا تلاوت میکنه اما تلاوتهاش اونطور که باید تاثیر گذار نیست به این دلیل که ایشان بیشتر میخواد هنرش رو در تلاوت نشون بده عمل ایشان با ادعاهاش خیلی فرق داره ایشان گفته حالا دیگر نوبت ماست اما ریز حرکاتش رو هم از قاریان مصری تقلید میکنه!(اگه خوب توجه کنین!!) من خیلی دوست داشتم ادعاهاش رو در عمل ببینیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد به امید آن روز. ان شاءالله

[عکس: 02080009159088069433.jpg]
[عکس: 55812332585491274617.gif]حسبنا الله و نعم الوکیل[عکس: 55812570668510583124.gif]
۱۳۹۰-۰۵-۰۲, ۰۴:۰۱ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو انجمن قاریان
*
ارسال‌ها: 1
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ اسفند
اعتبار: 0
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #5
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
بابا بیخیال این سبک و اون سبک بشید دیگه
بخدا همه چیو مسخره گرفتید شما ...
به محتوای اونی که تلاوت میشه اهمیت بدبد تا نوع تلاوت و خوندن...
حرمت قرآن شکسته شده بخدا چرا تو قبرستون برا مرده ها باید خونده بشه؟
پس زنده ها چی ...
۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۰۳:۲۲ ق.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو دائم و ثابت انجمن
*
ارسال‌ها: 1,162
موضوع‌ها: 84
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 6
سپاس‌ها: 0
2 سپاس گرفته‌شده در 1 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #6
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
(۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۰۳:۲۲ ق.ظ)mohammad-alone نوشته: بابا بیخیال این سبک و اون سبک بشید دیگه
بخدا همه چیو مسخره گرفتید شما ...
به محتوای اونی که تلاوت میشه اهمیت بدبد تا نوع تلاوت و خوندن...
حرمت قرآن شکسته شده بخدا چرا تو قبرستون برا مرده ها باید خونده بشه؟
پس زنده ها چی ...
چرا واقعا کسانی که خودشان علاقه ای به هنر تلاوت قران ندارند باید این طوری نظر بدن؟
چون شما اهل این فن نیستید همه چی به مسخره گرفته شده؟
بروید در سطح کشور و بگویید که تمام کلاسهای صوت و لحن را تعطیل بکنند.آنوقت ببینید که قران اینطوری در جامعه رواج پیدا می کنه؟
کی گفته فقط توی قبرستون برای مرده ها خونده می شه؟شما آمار همه جا رو دارید؟شما مگه می دونید اونهایی که قران میخونن به محتوا اهمیت میدن یا نه؟
به هر حال هر کسی یه خطاهایی هم داره.ولی این دلیل بر این نمیشه که اصلا به محتوای قران اهمیت نمیده.
وقتی از قران فهمیده که "و باالوالدین احسانا" و به والدینش احترام میذاره،این یعنی عمل به محتوای قران.
حداقل این هنر اینه که یه عده رو با قران مانوس می کنه.همه که نباید از اول بشن آیت الله جوادی آملی که!

تلاوتها و کلیپهایی که بنده قرار میدم
از یوتیوب هستن
بخورید و اسراف کنید

۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۰۴:۵۰ ق.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
کاربر فعال قرآنی
*
ارسال‌ها: 40
موضوع‌ها: 13
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 43
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #7
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
علی رغم اینکه در عنوان " در محضر پیشکسوت هنر تلاوت استاد مروت " مطالبی را در خصوص آقای شاکر نزاد عنوان نموده بودم ، ولی با توجه به اینکه موضوع مستقلی تحت این عنوان مطرح گردیده ، عین همان مطالب را که بخشی از آن مربوط به آقای شاکر نژاد می شود را مجددا تکرار می نمایم .


استاد مروت پس از 30 سال به ايران بازگشته و حالا انتقادهاي تند و تيزي به قاريان جوان کشورمان دارد
تلاوت قرآن ، آواز خواني نيست!

نام «محمدتقي مروت» در ميان جامعه قرآني آنقدر شناخته شده است که تقريباً نيازي به معرفي ندارد.
بسیاری از قاريان معروف ايراني بي واسطه يا با واسطه شاگرد او بوده‏اند. در ضمن استاد مروت را مي‏توان جزو اولين‏هاي قرائت ايران دانست ، چون هم اولين قاري ايراني محسوب مي‏شود که در مسابقات مالزي مقام بين‏المللي کسب کرد و هم او را اولين پايه گذار قرائت استاندارد و صحيح در ايران مي‏دانند. او حدود 30 سال در ايران حضور نداشت و در کانادا مجالس آموزش قرآن را براي مسلمانان برپا مي‏کرد. آمدنش به ايران هم بازتابهاي گسترده‏اي در محافل خبري داشت. در شماره‏هاي قبل مطالبي درباره‏اش داشته‏ايم اما صبر کرديم چند ماهي از حضورش در ايران بگذرد تا او بتواند ارزيابي دقيقي از اوضاع قرائت قرآن در ايران داشته باشد و ما هم با بهانه تازه‏اي به سراغش برويم.
یادآوری می‌شود، استاد مروت در سال 1323 در تهران به دنیا آمد و زیر نظر استاد مرحوم ملامحمد باقر فانی کسب علم نمود. اهم فعالیت‌های قرآنی استاد را می‌توان، کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم کشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌کریم، از پایه‌گذاران تلاوت قرآن ‌کریم به‌صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتکر شیوه همخوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ کریم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربیت بسیاری از قاریان و داوران بین‌المللی قرآن‌ کریم نام برد.


این استاد پیشکسوت در سال 1354 جهت کسب و ارتقاء معلومات قرآنی به کشور مصر سفر می‌کند، که در این کشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل ، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری ، عبدالعزیز علی الفرج ، عامر السید عثمان ، احمد الرزیقی و شیخ فتح قندیل بهره می‌جوید.

اهم فعالیت‌های استاد مروت در مصر را می‌توان حضور مستمر در محافل و مجالس قرائت قرآن‌ کریم در شهرهای مختلف کشور مصر و بهره‌مندی از تلاوت اساتید و قاریان برجسته اسلام، اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل و جلسات متعدد مصر، تلاوت قرآن ‌کریم در مراسم ترحیم استاد شیخ مصطفی اسماعیل و استاد سید النقشبندی، (که به اصرار و پیشنهاد استاد محمود علی‌البناء، این‌کار صورت می‌گیرد)، نشر و ترویج فرهنگ تشیع در جامعه قراء مصری و... را نام برد.


این استاد بین‌‌المللی قرآن ‌کریم در سال 1359 به کشور کانادا سفر می‌کند و در آن کشور با حضور در جلسات قرآن ‌‌کریم، اجرای برنامه در مناسبت‌های مختلف و جذب علاقه‌مندان به قرآن ‌کریم و مفاهیم متعالی آن، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن‌ کریم (تجوید، صوت و لحن) در مساجد و مراکز قرآنی شهر تورنتو فعالیت مستمر و مثمرثمری داشته است.

از آثار و تألیفات استاد مروت می‌‌توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی (بیش از 500 صفحه) برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد.


مصاحبه با استاد مروت
- الان چند ماهي است که از حضورتان در ايران مي‏گذرد. خبردار هم شده‏ايم که در جلسات و محافل مختلف قرآني شرکت کرده‏ايد. همين ابتداي مصاحبه مي‏خواهيم بدانيم که نظرتان درباره اوضاع فعلي قرائت در ايران چيست؟

تصميم دارم درباره وضعيت جامعه قرآني در حال حاضر صحبتي نکنم. قرار است خدمت مقام معظم رهبري برسم و در ابتدا اين بحث را خدمت ايشان مطرح کنم. اگر ايشان اجازه فرمودند آن وقت نظراتم را به طور کامل درباره وضعيت حال حاضر قاريان ايراني بيان مي‏کنم.

- حداقل بگوييد که از وضعيت موجود راضي هستيد يا نه؟

راضي نيستم! روزي که قاريان مهمان رهبر انقلاب بودند، ايشان فرمودند که قرآن خواندن، آوازخواني نيست. اتفاقاً اين حرف، خلاصه مساله‏اي است که من مي‏خواهم درباره قاريان و وضعيت فعلي قرائت در ايران مطرح کنم.

شاگردان و قاريان دوره خودم الحمدلله همه خوب هستند و هم خوب مي‏خوانند بيشتر آنها حالا از استادان هستند، مولف شده‏اند و کتاب در زمينه قرائت قرآن دارند به جرات مي‏گويم که آنها تجويد را خوب بلدند. نسل بعد که شاگردان همين نسل اولند هم تقريباً خوب می خوانند.

- يعني معتقديد قاريان مطرح ايراني در تلاوت قرآن بيشتر آوازخواني مي‏کنند؟

اگر اين طور نبود که مقام معظم رهبري نمي‏گفتند قرآن خواني، آوازخواني نيست. البته ايشان با لحن بسيار مودبانه‏اي که مخصوص خودشان است به قاريان اين حرف را زدند ولي اگر من بودم به آنها مي‏گفتم که قرآن خواندن، جيغ و فرياد زدن نيست، عربده کشيدن نيست؛ قرآن بايد با تواضع، با خشوع و با توجه به معني خوانده شود. تلاوت صحيح قرآن، جيغ کشيدن و آواز خواني نيست و شخصي که قرآن را تلاوت مي‏کند بايد با اخترام به قرآن، احترام به خدا و براي قرآن و براي خود بخواند تا تلاوت خوبي داشته باشد. روايتي داريم از پيغمبر اکرم (صلي‏الله عليه و اله وسلم) که مي‏فرمايند: «زماني مي‏آيد که امت من صدايشان را در تلاوت قرآن مثل خواننده‏ها مي‏کنند و در حالي که قلب‏هايشان فريب خورده است مي‏خواهند شنونده‏ها را هم فريب دهند». الان به اين مرحله رسيده‏ايم و متاسفانه بايد بگويم که به بدتر از اين هم خواهيم رسيد!

- البته خيلي از همين قاريان ايراني، شاگردان يا درس آموخته شاگردان‏تان هستند؛ فکر نمي‏‏کنيد اين جور خرده گرفتن و انتقاد کردن از تلاوت‏هاي اين قاريان، در نهايت به خود شما هم برمي‏گردد؟

فکر مي‏کنم هم اکنون دو يا سه نسل قاري در کشور داريم. شاگردان و قاريان دوره خودم الحمدلله همه خوب هستند و خوب مي‏خوانند بيشتر آنها حالا از استادان هستند، مولف شده‏اند و کتاب در زمينه قرائت قرآن دارند به جرات مي‏گويم که آنها تجويد را خوب بلدند. نسل بعد که شاگردان همين نسل اولند هم تقريباً خوب مي‏‏خوانند؛ مثل همين آقاي احمد پورزرگري يا مثلاً همين آقاي طوسي که بسيار خوب مي‏خوانند. اما متاسفانه اين نسل آخر که در حال حاضر قرائت مي‏کنند، بسيار دور شده‏اند از تلاوت صحيح. مخصوصاً همان روزي که در مجلس رهبري بودم و به قرائت‏ها گوش مي‏دادم چند نفري از همين نسل آخر قرآن خواندند که بسيار ناراحت شدم. از خودم پرسيدم که چرا قرائت قرآن در کشور ما به اين وضع افتاده و به اين مرحله رسيده است.

خب، براي اين سوالتان پاسخي هم پيدا کرده‏ايد؟

علت مشخص است؛ مي‏روند تعدادي قاري از مصر مي‏آورند که اين قاريان حتي شايستگي تقليد از قاريان بزرگ مصري را ندارند، چه برسد به اينکه خودشان سبک خاصي داشته باشند و جوانهای ما بخواهند از آنها تقليد کنند!!!



- تقريباً جامعه قرآني اتفاق نظر دارد که شما پايه‏گذار تلاوت قرآن کريم به شکل اصولي و صحيح در ايران هستيد؛ پس مسلما شما بهتر از هر کس ديگري مي‏توانيد در اين باره صحبت کنيد. حالا راهکاري ارائه بدهيد که قاريان نسل جديد ما چه کنند که تلاوت صحيحي داشته باشند؟

متاسفانه قاريان جوان ما افتاده‏اند دنبال مقامات. خيلي نمي‏خواهم درباره مقامات صحبت کنم ولي همين قدر بدانيد که اگر روزي قرار باشد جلسه قرآني در ايراني داير کنم، تابلويي بر سر در اين جلسه آموزش قرآن مي‏زنم و روي آن مي‏نويسم: «فقط تجويد». مقامات، صوت، لحن، نفس و... همه بعد از تجويد است و خود به خود بعد از ياد گرفتن کامل تجويد مي‏آيد. قاريان جوان امروز بايد اول توجه به تجويد داشته باشند. نمي‏توان سقف يک خانه را بدون ساختن پايه‏هاي آن بنا کرد.

- پس مشکل اصلي را همان رعايت نکردن کامل اصول تجويد در قرائت مي‏دانيد؟

دقيقاً همين‏طور است. نوجواني در همان جلسه رهبري قرائت کرد که به دليل تقليد از مصطفي اسماعيل خيلي مورد توجه قرار گرفت. اتفاقاً همين نوجوان هم هنگام سکت‏ها نفس مي‏کشيد که اشتباه محض است. قاريان نسل جديد ما بايد دنبال رعايت کامل قواعد تجويد بروند. اينها شوخي نيست. متاسفانه کمي بي‏اخلاقي در تلاوت قرآن به وجود آمده است و انگار کسي هم نبوده که به اين قاريان جوان در اين زمينه تذکر بدهد. يک روز رفته بودم شوراي عالي قرآن. تعدادي قاري نوجوان آمده بودند که من درباره تلاوت‏شان نظر بدهم. کمي درباره تجويد با آنها صحبت کردم. عده‏اي پذيرفتند و عده‏اي هم ناراضي بودند که چرا اين‏قدر به مقامات حمله مي‏کنم. واقعيت اين نيست؛ من فقط به کساني حمله مي‏کنم که قرآن و کلام خدا را فداي موسيقي مي‏کنند. يکي از اين نوجوانان گفت که استاد اگر ما بخواهيم در تلاوت، تجويد را به طور کامل رعايت کنيم نمي‏توانيم از قاريان معتبر مصري تقليد کنيم. اصلا اين حرف معنا ندارد؛ يعني ما فقط مي‏خواهيم الحان و مقامات را از قاريان مصري تقليد کنيم؟ به آن قاري نوجوان گفتم امکان ندارد آن کسي که شما از او تقليد مي‏کنيد، تجويد را رعايت نکند واقعاً چرا قاريان نسل جديد ما از رعايت نجويد قاريان معروف مصري در تلاوت تقليد نمي‏کنند و فقط سراغ صداهاي آنها رفته‏اند؟ صداي خوش و دانستن مقامات والحان زياد در قلب مومن تاثير ندارد، مگر اينکه قرآن را درست بخوانند.

- البته بعضي از اين قاريان جوان و نسل سومي که به آنها انتقاد مي‏کنيد اين روزها خيلي طرفدار پيدا کرده‏اند؛ مثل همين آقاي شاکرنژاد. تلاوت‏هاي ايشان را شنيده‏ايد؟

اتفاقاً همين آقاي حامد شاکرنژاد داد مرا در آن مجلس رهبري درآورد!!!! ( قابل توجه دوستداران جناب شاکر نژاد!!! ) اين چه تلاوتي است که ايشان انجام مي‏دهند؟!!! اين جو طرفداري از ايشان هم جو خوبي نيست. اين فضا به هيچوجه سالم نيست.
ايشان هم مثل همين محمود شحات مي‏خواند مطمئن باشيد تارهاي صوتي‏اش هم به زودي آسيب مي‏بيند چون بسيار بلند مي‏خواند و بي‏خودي جيغ مي زند. البته دليل طرفداري از اين نوع تلاوت‏ها مشخص است؛ قرائت قرآن کريم در کشور ما افت کرده و مردم بيشتر به دنبال موسيقي هستند. اگر آيات قرآن به طور صحيح خوانده شود موسیقي زيبايي در تلاوت نواخته خواهد شد که از اعجاز قرآن است. اگر مرحوم شيخ مصطفي اسماعيل به ايران مي‏آمد و در حضور مردم تلاوت مي‏کرد باور کنيد تمام مردم طرفدار او مي‏شدند و به سمت تقليد از تلاوت‏هاي او گرايش پيدا مي‏کردند


- البته خيلي‏ها اساس همين تقليد از قاريان مصري مثل مصطفي اسماعيل را قبول ندارند و اتفاقا بعضي از همين خيلي‏ها جزو شاگردان شما هم هستند.

قرآن را بايد به سبک عربي و با موسيقي عربي خواند و راه ديگري وجود ندارد. باديد کلام با موسيقي هماهنگي داشته باشد؛ مثلا نمي‏توانيم يک آهنگ اصيل ايراني را با موسيقي پاپ خارجي بخوانيم. قرآن هم موسيقي اصيل خودش را دارد که موسيقي عربي است؛ پس ما مجبوريم که تقليد کنيم. به نظرم اين افراد چون نمي‏توانند تقليد کنند و برايشان سخت است، سراغ اين قاريان معتبر نمي‏روند. خواندن به شيوه مصطفي اسماعيل کار هر کسي نيست. گروهي هنوز هم حاضر به پذيرش برتري مصطفي اسماعيل نسبت به ديگر قاريان نيستند و شايد به علت صعب‏التقليد بودن اسلوب پيچيده تلاوت ايشان است که خود را نسبت به او بي‏تفاوت نشان مي‏دهند. کساني هستند که به دليل عدم توانايي در تقليد از مصطفي اسماعيل، به اين نابغه دنياي قرائت اهانت هم مي‏کنند و حرف‏هاي بي‏ربطي درباره او مي‏زنند متاسفانه شايد جوان‏هاي ما چون قاريان نسل‏هاي گذشته را نديده‏اند و زياد تلاوت‏هاي آنها را نشنيده‏اند، مي‏روند دنبال افراد ديگر.

- يک نکته جالب در باره شما اين است که هم طرفدار پر و پا قرص مصطفي اسماعيل هستيد و در مجالس مختلف درباره ايشان صحبت مي‏کنيد و هم تاکيد زيادي روي رعايت کامل تجويد در تلاوت داريد. شايد اگر مصطفي اسماعيل در مسابقات بين‏المللي شرکت مي‏کرد. اصلاً نمي‏توانست نمره قابل قبولي در تجويد کسب کند، اين طور نيست؟

هميشه به شاگردانم توصيه مي‏کنم که براي يادگيري تجويد به تلاوت‏هاي شيخ محمود خليل‏الحصري گوش دهند. ايشان حتي بسيار استانداردتر از عبدالباسط در زمينه تجويد تلاوت مي‏کند. اما در مقام القاي معاني آيات قران هنگام تلاوت توصيه‏ام اين است که قاريان به شيخ مصطفي اسماعيل رجوع کنند چون ايشان روحيه خاصي در اين زمينه داشتند گويا شيخ، معاني، تفسير و شان نزول آيات قرآن را به خوبي مي‏دانست و به همين دليل مي‏توانست اين معاني را در تلاوتش به مستمع بفهماند. بايد قبول کرد که هيچ‏يک از قاريان معروف، کمال مطلق در تلاوت نيستند، مگر تلاوت پيغمبر اکرم(صلي‏الله عليه واله وسلم) يا اهل بيت (عليه‏السلام). حتي در تلاوت‏هاي شيخ حصري و شيخ عبدالباسط هم کمال تجويد رعايت نمي‏شود.

- در اين مدتي که در ايران بوده‏ايد، تلاوت کدام قاري به دلتان نشسته است؟

قرائت آقاي پورزرگري را بسيار پسنديدم و خيلي دوست دارم دوباره به تلاوت‏هاي ايشان گوش دهم. تلاوت احمد ابوالقاسمي و حسين سبزعلي را هم شنيده‏ام و پسنديده‏ام.

- حالا که به ايران آمده‏ايد قصد بر پايي جلسه‏هاي آموزش قرآن را براي عموم نداريد؟



ناراحتي شديد قلبي دارم و به توصيه پزشک زياد نمي‏توانم در اين هواي تهران زندگي کنم. اگر قرار باشد در تهران بمانم حتما جلسه آموزش عمومي قرآن خواهم داشت ولي در غير اين صورت توصيه‏ام به قاريان جوان اين است که نوارهاي تلاوت قاريان معتبر و قديمي مصري را بسيار زياد گوش دهند. آنها بايد حتما اين تلاوت‏ها را به طور دقيق بشنوند، طوري که سبک تلاوت‏ قاريان عصر طلايي مصر در ذهن و فکرشان رسوخ کند. قاريان بايد حتماً به معاني آياتي که تلاوت مي‏کنند تسلط داشته باشند. موسيقي عربي را بايد ياد بگيرند. اصل اساسي در قرائت قرآن، يادگيري قواعد آن به شکل کامل و آبياري روح و ذهن با اين قواعد است. اگر مي‏خواهند جزو قاريان برتر قرار بگيرند بايد از نوارهاي موجود قاريان بزرگ استفاده و براساس آن نوارها تمرين کنند.

تقليد از قاريان ممتاز و بزرگ در صورتي که تقليد لهجه باشد، خوب است براي اينکه تلاوت خوبي داشته باشيم بايد با گوش دادن به تلاوت‏هاي قاريان ممتاز با لهجه قرآني آشنا شده و از آنها بهره بگيريم.
( پایان مصاحبه با استاد مروت )

و اما سخن بنده با شما دوستان عزیز در تایید سخنان استاد مروت
بنده بهیچ وجه قصد ارسال مطلب جدیدی را نداشتم!!! ولی آنقدر در باره شاکر نژاد در این سایت مطالب بیهوده و گزاف و تعریف و تمجیدهای بی اساس و هواداریهای متعصبانه و نا معقول بعمل آمد که لازم دیدم سکوت خود را بشکنم و نظر یک پیشکسوت قرآنی را که چندین سال نزد بزرگترین اساتید مصری آن هم بصورت حضوری بسر برده و کسب فیض نموده را در خصوص امثال شاکر نژاد که بعضی افراد نا آگاه به فنون تلاوت ، بی جهت او را بزرگ نموده و از او بت ساخته اند ، به سمع و نظر دوستان عزیز برسانم ! همین و بس! سخنان ایشان آنچنان واضح و محکم است که نیاز به توضیح بیشتری وجود ندارد.

آری ، فراموش نکنیم که بدون هیچ تردیدی ، شاکر نژاد هم بوسیله استماع تلاوتهای امثال شیخ مصطفی اسماعیل ، شاکر نژاد شده است ( به اعتراف صریح خودش ) ، نه به اتکای صرف به دانسته ها و هنر خویش!
کسی که شناخت جامع ، عمیق و دقیقی از سبکهای مختلف تلاوت و همچنین دانش موسیقی و مقامات و گوشه های مختلف آن داشته باشد ، بدون هیچ تردیدی می داند که آنچه که شاکر نژاد در تلاوتهای خود ارائه می دهد ، تنها تلفیقی است از برخی سبکهای مختلف قاریان مصری نظیر مصطفی اسماعیل ، شحات انور ، علی محمود ، طه الفشنی ، شعشاعی و... ، نه سبکی مستقل و اصیل که مبتکر آن خودش باشد. حتی نمونه کلیه تحریرهای شاکر نژاد را هم با کمی دقت و کنجکاوی در تلاوت یا تواشیح و ابتهال قاریان و موشحین مصری بوضوح می توان یافت!!! ( علی رغم پندار بعضی از دوستان که مبتکر این تحریرها را هم خود شاکر نژاد می دانند!!! ).

به هر حال این تعریف و تمجیدهای نا معقول و افراطی کار را بجایی رسانده که علی رغم آگاهی کامل خود آقای شاکر نژاد از اینکه سبکش فقط تلفیقی است از سبک قرآء و موشحین و مبتهلین مختلف مصری نه بیشتر ، امر بر خود ایشان هم مشتبه گردیده و اخیرا پنداشته اند که واقعا صاحب سبک شده اند و لذا با تبختر و غروری که از ژستها و حالات و بیاناتشان بخوبی مشهود است ، می فرمایند که : دوره مصری ها به پایان رسیده ، حالا دیگر نوبت ماست! ( بهتر بود می گفتند حالا دیگر نوبت من است نه ما !!! )
صرف نظر از کیفیت تلاوت ایشان ، بنده و خیلی از آشنایانم ، از تلاوتهای ایشان ، نه تنها کوچکترین حالت معنوی پیدا نمی کنیم ، بلکه بسیار منزجر می گردیم! چرا که مهمتر از هنر تلاوت و در واقع پیش نیاز آن ، دارا بودن معنویتی عمیق و تقوا و فروتنی و تواضع است که این معنویت از طریق هنر تلاوت و حالات و روحیات و در نهایت حنجره قاری به مستمعین القاء می گردد که در تلاوت و حتی ظواهر و حالات ایشان بهیچ وجه مشهود نیست. ( آری یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه ...تزکیه مقدم است بر تعلیم )
هنر تلاوت یعنی القاء مفاهیم عمیق قرآنی با استفاده از ابزار لحن و موسیقی و تجوید و شناخت و درک عمیق مفاهیم قرآنی که همه اینها هم بدون داشتن اخلاقی قرآنی که از لوازم آن معنویت و فروتنی و تواضع و...است ، میسر نمی گردد ، نه ارائه جشنواره ای از نغمات مختلف که تازه آن هم بر گرفته از تلاوت دیگران باشد!!!


یا علی
۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۱۱:۰۶ ق.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 103
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مهر
اعتبار: 46
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #8
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
سلام
توضیحات دوستان خیلی جالب بود.
اگه یه نفر با تلاوتهای قاری های مصری اشنا باشه با شنیدن تلاوت اقای شاکر نژاد کاملا متوجه میشه که از چه کسایی تقلید میکنن. ( اکثرا مصطفی اسماعیل و شحات و قاری های دیگر) .بعضی جاها که لحن و اهنگ مال خودشون هست اصلا عربی نیست و به دل نمیشینه. در بعضی از تلاوتهاشون وقتی یه ایه ای میخونن برای مثال تا یه قسمتی مصطفی اسماعیل میخونن بعد یه لحظه یه اهنگ دیگه که مال خودشونه میخونن که کاملا نا هماهنگ با اهنگ مصطفی اسماعیل هست بعد دوباره اخر اون قسمت رو با شحات تموم میکنن( یا مصطفی اسماعیل) و اصلا توازن نداره. اگه تلاوت های زیادی از ایشون گوش کنیم میبینیم که تلاوت واحدی ندارن. و در تلاوت های تصویری اون تواضع و خشوع قاری های بزرگ رو ندارن. همچنین تلاوت ایشون بعد از گذشت چن دقیقه خسته کننده میشه.( البته نظر بنده اینه)
ولی با این همه برای خواندن باید تقلید کرد و ایشون هم مثل همه اینکارو میکنن. من که احترام زیادی برای ایشون قاعل هستم و امید وارم که ایشون تبدیل به قاری بزرگی در جهان قراعت بشن و تلاوهاشون جزو ماندگارترینها بشه.
۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۰۶:۵۴ ب.ظ
ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو دائم و ثابت سایت
*
ارسال‌ها: 957
موضوع‌ها: 127
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ مهر
اعتبار: 437
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : غایب
 
ارسال: #9
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
ایشون چند سال پیش گفته من صاحب سبکم و حالا دیگه نوبت ماست (ایرانیها) معلوم نیست الان هم همین نظر رو داشته باشه بعید میدونم!الله اعلم.A15 صرف نظر از نظرهای افراطی نسبت به ایشون بگم که ایشون باعث شد که ما ایرانی ها یکم خودمون رو باور کنیم من خودم قبلا که رادیو قرآن گوش میکردم بیشتر تلاوت های مصری رو گوش می کردم و علاقه ای به شنیدن تلاوت های ایرانی نداشتم اما از وقتی تلاوتهای آقای شاکرنژاد رو گوش دادم نظرم برگشته.
البته ما اساتید خیلی خوبی داریم امثال آقای ابوالقاسمی استاد طوسی استاد خاکی و..... واقعا عالی هستن و از آقای شاکرنژاد خیلی بهترن کسی منکرش نیست منتاها چون شاکرنژاد جوان هست و محکم تلاوت میکنه بین جوانان طرفدار پیدا کرده، استاد شهریار پرهیزگار گفتن چرا ما تو همه زمینه ای ستاره داریم اما تو زمینه قرآن ستاره قرآنی نداریم و ما باید تو این زمینه ستاره پروری کنیم و همه شبکه ها باید اینکارو انجام بدن نه فقط شبکه قرآن و.... متن مصاحبه استاد پرهیزکار:http://www.tebyan.net/religion_thoughts/...05448.html
یا حق

[عکس: 02080009159088069433.jpg]
[عکس: 55812332585491274617.gif]حسبنا الله و نعم الوکیل[عکس: 55812570668510583124.gif]
۱۳۹۰-۰۸-۰۷, ۱۱:۱۳ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 103
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مهر
اعتبار: 46
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #10
RE: تلاوت استاد حامد شاکرنژاد
تمام قرا بزرگ جهان چه در گذشته و چه امروزه علاوه بر اینکه با فنون تلاوت و موسیقی عرب و تجوید اشنایی داشتن حافظ قران بودن و معانی و مفهوم ایات رو میدونستن. بنابرین تلاوت های زیبا و ماندگاری دارن. متاسفانه اکثر قاریهای کشورمون حافظ قران نیستند و با معانی و مفاهیم اشنا نیستند. برای القای معانی ایات و تاثیر در شنونده خود قاری باید معانی ایاتو بدونه تا بتونه به زیبایی این مفاهیم رو القا کنه. البته حتما الزامی نیست که هر کسی که بخواد قران بخونه حافظ باشه ولی حد اقل باید معانی ایاتو بدونه و به نظر بنده برای ستاره قرانی شدن حتما باید حافظ قران بود.
یا علی
۱۳۹۰-۰۸-۰۸, ۰۱:۰۳ ق.ظ
ارسال‌ها


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  [نظرسنجی] بهترین تلاوت آقای حامد شاکرنژاد ali.sh 34 17,887 ۱۳۹۳-۰۶-۱۲, ۰۹:۰۷ ب.ظ
آخرین ارسال: تـبــارک
  حواشی تلاوت s.m.hossain 1 2,155 ۱۳۹۳-۰۶-۱۱, ۱۱:۵۰ ب.ظ
آخرین ارسال: مجتبی امیری
  .:: استفاده از دست در هنگام تلاوت ::. عرفان114 33 10,902 ۱۳۹۱-۱۰-۱۸, ۰۶:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: tebyan
  چطور يك قاري از حفظ تلاوت كند؟ مسعود عباسی 15 7,084 ۱۳۹۰-۱۰-۲۲, ۰۲:۳۳ ق.ظ
آخرین ارسال: سعید پلیمر

پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('2486')