زمان کنونی: ۱۳۹۹-۱۲-۱۶، ۱۲:۱۲ ق.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 36 رای - 3.39 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
نویسنده پیام
کاربر فعال قرآنی
*
ارسال‌ها: 40
موضوع‌ها: 13
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 43
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
دوستان عزیز

یکی از تعالیم بسیار ارزشمند مکتب ما ، دوری از هرگونه تعصب نا بجا و نا معقول و اعتراف و اذعان به وجود محاسن و صفات مثبت ، حتی در دشمنان ماست !
و این اعتقاد چنان بوضوح در برخی آثار علما و حکمای بزرگ اسلامی به چشم می خورد که جای هیچگونه تردیدی را باقی نمی گذارد.
از معدود اندیشمندان اسلامی که به همین مسئله قویا معتقد است ، استاد مطهری است. ایشان در فرازی از بیاناتش در کتاب عرفان حافظ ، فرموده که یزید شاعری بسیار توانا و بلیغ بوده است!
یعنی پلیدی شخصیت یزید هم باعث نشده که صفات مثبتش ، مثل فصاحت و بلاغت نیرومندش ، توسط استاد انکار گردد!
و این همان آزاد اندیشی و دوری از تعصب است!
حتی قسمتی از شعر یزید هم در کتاب استاد مطهری آمده و تجزیه و تحلیل گردیده است؛ همان شعری که با اندکی تغییر در طلیعه دیوان حافظ هم آمده است.
ان المسموم ما عندی بتریاق و لا راقی
ادرکاسا و ناولها الا یا ایها الساقی!

آری ، از تعصب نا بجا ، دودی بر می خیزد که تنفس آن برای وجدان خفقان آور است! وجدان ، لنگر کشتی طوفان زده وجود انسان است. ممکن است گاهی این لنگر بشکند و این کشتی بی دفاع ، در گرداب تعصب و نا آگاهی غرق گردد! تعصب فقط متعلق به جناح یا گروه یا طرفداران مکتب خاصی نیست . هم برای مادیون زشت و ناپسند است و هم برای الهیون.
هیچ تفاوتی نمی کند.
در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ، استاد مطهری مکررا به گفتار و بیانات آقای دکتر تقی ارانی ، مغز متفکر حزب توده و ملقب به لنین ایران ، استناد نموده و در برخی موارد ایشان را از نظر عمق فکر و وسعت معلومات ستوده است ، در صورتی که ایشان شخصی ملحد و بی خدا بود!

این مقدمات را عرض نمودم تا به اصل مطلب یعنی تاسی و پیروی از قاریان ایرانی بپردازم.
دوستان عزیز ، خود قاریان ایرانی باتفاق نظر و اعتراف صریح خود ، بدون کوچکترین تعصبی ( که اساسا در این خصوص بهیچ وجه عاقلانه و منطقی نمی تواند باشد) در جمیع ارکان تلاوت ، از قبیل تجوید و صوت و لحن و وقف و ابتدا به قاریان مصری تاسی و از آنها پیروی نموده اند ، پس ما چرا و چگونه باید یک قاری ایرانی را تنها بصرف شیعه بودن ، بعنوان الگوی خود در فن تلاوت قرار دهیم؟!!! اگر چه حائز خصوصیات یک قاری سطح بالا و صاحب سبک هم نباشد!
آیا منطقی است که تا سرچشمه مانده ما بیاییم و از آبهای پایینتر از آن بیاشامیم؟!!!

حالا می پرسید چرا قاریان مصری الگوی فن تلاوت در جهان اسلامند ؟ پس لطف نموده و خوب گوش فرا دهید و به عرایض بنده بدون هیچگونه تعصبی عنایت فرمایید ، که با دقت و پرهیز از شتابزدگی مسلما مجاب خواهید گردید.
بدیهی و منطقی است که در هر دانش و فنی باید به افراد متخصص و برتر و الگوی آن فن مراجعه نمود و به آنها تاسی کرد.
بنا به تشخیص کارشناسان زبده فن تلاوت در جهان اسلام ، با توجه به آیتمهای مختلف موجود در هنر تلاوت و خصوصیات صوتی و لحنی موجود در تلاوت قاریان مصری ( خصوصا قراء ممتاز این کشور ) ، در حال حاضر تنها کشوری که می توان قاریان آنجا را به عنوان الگوی تلاوت در ارکان مختلف آن ، یعنی تجوید و صوت و لحن و وقف و ابتدا مورد تایید قرار داد و به آن استناد نمود ، همین کشور مصر است.
عرایضی که بنده در خصوص قاریان برتر و زبده جهان عنوان می نمایم ، نظر شخصی بنده نیست ، بلکه سخنان اساتید کار کشته ای است که سالها در زمینه هنر تلاوت ، تحقیقات گسترده و عمیق انجام داده اند و اگر در چنین مواردی ابراز نظر می کنند ، نظر آنها مثل افراد عامی و مبتدی نیست که تحت تاثیر احساسات یا تبلیغات خاصی عنوان شده باشد. اساتید زبر دست و زبده ای چون استاد غلامرضا شاه میوه اصفهانی – استاد مرحوم حاج علی اربابی – استاد ابوالقاسمی – استاد علی اکبر حنیفی – استاد سعیدیان – استاد پورزرگری – استاد فاطمی و ...( که غالب اینها بارها در مسابقات بین المللی در ارکان مختلف قرائت ، داور بوده اند و همه هم شیعه هستند ! ) همچنین اساتید مبرز و متبحر مصری از قبیل استاد شحات انور - استاد راغب مصطفی غلوش – استاد عبدالباسط و… که جمیع این اساتید اتفاق نظر دارند که قاریان درجه یک مصر که در قله هنر تلاوت ایستاده اند عبارتند از : استاد محمد رفعت - استاد عبدالفتاح شعشاعی - استاد مصطفی اسماعیل - استاد ابوالعینین شعیشع - استاد محمد صدیق منشاوی - استاد عبدالعزیز حصان - استاد کامل یوسف و یکی دو نفر دیگر که مجموعا از تعداد انگشتان دو دست هم تجاوز نمیکنند! ( به گفته کارشناسان و اساتید حاذق ، چهار قاری اول ، اضلاع مربع جهانی قرائت را تشکیل داده اند که در بیان محتوا و مفاهیم آیات شریفه قرآن و انطباق لحن و موسیقی با مفاهیم آیات ، هیچ قاری در جهان به پایه آنها نمی رسد ). بقول آیه الله خامنه ای ، شیخ مصطفی اسماعیل بگونه ای قرآن را تلاوت نموده که جوهر و بطن آیات قرآن در تلاوتش می درخشد!
اینها اساتیدی هستند که با تجزیه و تحلیل آیتمهای مختلف صوتی و لحنی ایشان آن هم با روشهای دقیق فنی و علمی ، نه احساسی و سلیقه ای ، بوضوح مشخص گردیده که بدلیل دارا بودن تواناییهای خاصی که سایر قراء از آن بی بهره یا کم بهره اند ، در صدر و قله هنر تلاوت جای گرفته اند . خصوصیاتی از قبیل قدرت و حجم بی نظیر صدا ، نظیر آنچه در صوت عبدالفتاح شعشاعی شاهدیم ، ارتفاع صدا ، نظیر استاد شعیشع یا کامل یوسف – طنین زیبای صدا نظیر عبدالباسط یا منشاوی – امتداد صدا نظیر استاد شعیشع یا عبدالباسط – انعطاف بی نظیر صدا و قدرت و سرعت انتقال در بین طبقات مختلف صوتی و مانور بی نظیر لحنی و انتقال سریع از مقامی به مقام و از گوشه ای به گوشه دیگر از قبیل آنچه در تلاوت استاد عبدالعزیز حصان یا استاد مصطفی اسماعیل بوضوح شاهدیم – شفافیت و زلالی صوت نظیر صوت منشاوی یا عبدالباسط و بالاخره از همه مهمتر ایجاد تنوع لحنی و موسیقایی و مهارت در اجرای دستگاهها و مقامات و گوشه های مختلف آنها و تطابق آن نغمه بخصوص با مفهوم آیات ، طوری که مفاهیم آیات با تلاوت بعضی از قراء نامبرده در ذهن مستمع بخوبی مجسم می گردد ، نظیر آنچه در تلاوت جادویی مصطفی اسماعیل و عبدالفتاح شعشاعی شاهدیم و همچنین تشخیص فنی و متبحرانه موارد وقف و ابتدا در آیات ، نظیر آنچه در تلاوت مصطفی اسماعیل و حصان و شعشاعی شاهدیم و تجوید نیکو که در تلاوت عبدالباسط و حصری بارز تر است و… باعث گردیده که به اتفاق نظر اساتید و پژوهشگران علم تلاوت ، قرآء نامبرده در صدر و قله فن تلاوت قرار گیرند.
مراجعه شما به کتاب نفیس و گرانقدر استاد شاه میوه یعنی " جلوه های موسیقایی هنر تلاوت " که از اساتید طراز اول کشور بلکه جهان در این خصوص بوده و سالها داوری لحن و صوت را در مسابقات کشوری و بین المللی عهده دارند ، بسیار مفید ، بلکه لازم خواهد بود. همچنین کتاب " الزمن الجمیل " تالیف استاد میرزایی هم بسیار سودمند است .
حقیقت این است که با توجه به آیتمها و معیارهای مختلف یک تلاوت ایده آل و فنی که بنده به تعدادی از آنها بصورت خیلی مختصر اشاره نمودم و بصورت گسترده در کتب فن تلاوت از جمله کتاب استاد شاه میوه مطرح شده ، غالب قاریان ایرانی و همچنین قرآء سایر کشورهای اسلامی ، بهیچ وجه قابل قیاس با قاریان بزرگ مصری چون مصطفی اسماعیل – عبدالفتاح شعشاعی - ابوالعینین شعیشع - کامل یوسف – منشاوی – عبدالعزیز حصان و… نیستند و بمراتب در سطح نازلتری قرار گرفته اند و این حقیقتی است که جمیع اساتید خبره و کار کشته فن تلاوت در سطح جهان به آن معترفند.
از جمله نقاط ضعف بارزی که باعث می شود قاریان سایر کشورهای جهان ( غیر از مصر ) در سطح بسیار نازلتری از قاریان مصری قرار گیرند ، می توان به این موارد اشاره نمود.
ضعف در حجم و قدرت صدا
کم بودن ارتفاع صدا نسبت به قاریانی چون شعیشع و علی البناء و کامل یوسف و مصطفی اسماعیل
فقدان لهجه سلیس عربی که از ملاحت تلاوت بشدت می کاهد
طنین نه چندان قابل توجه در صدای غالب قاریان غیر مصری
انعطاف ضعیف صوت
و بالاخره محدودیت در ارائه دستگاهها و مقامات و ردیفها و گوشه های مختلف موسیقی تلاوت که قرائت این قاریان را نسبت به قاریان تراز اول مصری ، از لحاظ لحنی بسیار فقیر نموده و سبب بوجود آمدن آهنگهای تکراری زیاد و کمبود و نقص الحان در تلاوت ایشان می گردد ؛ در صورتی که در قاریانی چون اساتید ، مصطفی اسماعیل و حصان ، آنچنان تنوع لحنی و تسلط در اجرای انواع و اقسام گوشه ها و مقامات و ترکیب ملودیهای مختلف مقامات موجود است که انسان را به حیرت می اندازد و مستمع هیچگاه احساس خستگی نمی کند.

پس دوستان عزیز ،بدون داشتن هرگونه تعصب نا معقولی و با توجه به عرایضی که عنوان نمودم و مورد تایید غالب اساتید فن تلاوت می باشد و با وجود قاریان نیرومند و متبحری که نام بردم و صداهای بسیار جذاب و زیبا و تاثیر گذاری هم دارند ، شایسته نیست که برای پیروی و فرا گیری فن تلاوت ، حتی به سراغ قاریان درجه سوم و چهارم مصری برویم ( نظیر محمود شحات انور و لیثی و بسیونی و ...) ! چه رسد به قاریان ایرانی که بهیچ وجه صاحب سبک نیستند ، نظیر آقای شاکر نژاد و... ( به اعتراف صریح خودشان و آنچه در تلاوتشان مشهود است ) و هر چه دارند از نشستن بر سر سفره قاریان متبحر و حاذق کشور مصر است !!!
آری ، چون که صد آمد نود هم پیش ماست !

موفق و سلامت باشید
۱۳۹۰-۰۸-۱۸, ۱۰:۳۸ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
استاد ابوالفضل بخشنده
*
ارسال‌ها: 1,515
موضوع‌ها: 107
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مهر
اعتبار: 0
سپاس‌ها: 0
1 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
سلام علیکم

آقای حصان عزیز شما با کدام خط کش اعلام کردید اساتیدی چون مرحوم استاد محمداللیثی و محمود شحات انور درجه سوم چهارم مصر هستند؟ آن کتابهایی که مطالعه می فرمایید بسیار خوب هستند اما جواب همه سؤالات در کتاب خلاصه نمی شود گاهی تجربه تلاوت در مجالس و محافل و نیز مسابقات دریچه های جدیدی از دانش تلاوت برای قاری قرآن می گشاید که در مطالب تئوری به دست نمی آیند .

آیا سبک تلاوت مثلا استاد محمدرفعت و یا استاد عبدالفتاح شعشاعی علی رغم همه زیبائیها و نکات فنی که برای اهل فن دارد الان با ذائقه مردم عادی جور هست؟ آن دوران اقتضا می کرد قاری آنطور بخواند در زمان استاد مصطفی اسمعیل هم جور دیگری ایجاب میکرد تا رسید به زمان استادشحات محمدانور که تلاوتها وارد عرصه جدیدی شد تا جنبه تبلیغی و زیبایی تلاوت قرآن بیشتر نمایان شود البته این به آن معنی نیست که در قرائت تحریرهایی زده شود که رنگ و لعاب قرآنی ندارد و اسمش گذاشته شود به روز خوانی !! بلکه می بایست با حفظ حرمت قرآن تلاوتها مناسب عصر جدید باشد .

چرا مصطفی اسمعیل و شحات انور هر دو شیوه جدیدی را نسبت به نسل قبل از خود ابدا کردند ؟ این سؤال مهمیست .

مسلما اگر استادمصطفی اسمعیل الان زنده بودند تلاوتشان مخصوص این دوران میشد نه 70 سال پیش یا اگر مثلا استادشحات انور زمان مرحوم شعشاعی بودند تلاوتشان جور دیگری بود .

ما نباید فقط برای خواص تلاوت کنیم . آنجا تلاوت صرفا فنی لازم است . ما مبلغ قرآنیم خیل عظیم مردم تشنه تلاوتهای زیباتر و جذابتر هستند ذائقه مردم تنوع طلب و زیبایی دوست است ما در فقه احکام ثانویه داریم که با توجه به شرایط زمانی و غیره احکام قدری تغییر می کنند البته نه اینکه حرامی حلال شود . همانگونه که اسلام دین پویاییست تلاوت قرآن هم خاصیت پویایی دارد.

تغییر ذائقه مردم نشانه عدم مقبولیت سبکهای قدیمی تلاوت نیست این نوگرایی تا جایی که به روح و شأن تلاوت قرآن آسیب نزند قابل قبول و بلکه بسیار پسندیده است چرا که عده بیشتری از مردم را جذب قرآن می کند همانطور که عرض شد تلاوت قرآن خاصیت پویایی دارد و ایستا نیست وگرنه همه تلاوتها می بایست بدون هیچ تغییری مشابه قرنهای گذشته می بود ...


 
[عکس: 777.jpg]
۱۳۹۰-۰۸-۱۹, ۰۹:۲۰ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
کارشناس لحن
*
ارسال‌ها: 1,361
موضوع‌ها: 84
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ بهمن
اعتبار: 1,105
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #3
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان.

شما اگر تعداد زیادی از تلاوت های اساتید قدیمی مصر نظیر استاد رفعت، استاد ابوالعینین ، کامل یوسف و... مورد تحلیل و بررسی قرار بدید بدون شک متوجه خواهید شد که شیوه ای که اساتید گذشته در تلاوت قرآن برای خودشون برگزیده بودند متکی بود بر القای معنا که واقعا هم در آن دوران مؤثر بر جو جامعه بود. تا دوره رسید به استاد مصطفی اسماعیل که ایشان(نابغه ی تلاوت) به کلی مسیر تلاوت قرآن و راهی را که قاریان مرفتند را تغییر داد (گرچه شاید ایشان با دوره های اوج برخی قاریانی که عرض کردم هم دوره بوده اند اما...) به صورتی که این القای معنا با ارتباط با مستمعین به صورتی ناگسستنی پیوند خورد. شما با استماع تلاوت های استدیویی استاد شعیشع و تلاوت های مجلسی ایشان متوجه تفاوت خاصی در خود تلاوت نمی شوید ؛ البته حضور مستمع همیشه خیلی مؤثر است اما منظور از تفاوت تفاوتی است که بین تلاوت های استدیویی استاد مصطفی اسماعیل و تلاوت های مجلسی ایشان وجود دارد. تفاوت تلاوت های مجلسی مصطفی اسماعیل و قرائت های مجلسی ایشان به حدی است که می توان گفت استاد اکبرالقرا در استدیو دارای شخصیت و تخصصی غیر از مجلس بوده است. یعنی به طور کلی : حتی ذره ای از حس و حال تلاوت های مجلسی ایشان در تلاوت های استدیویی این قاری محبوب وجود ندارد. در حالی که تلاوت های مجلسی ایشان آدم را از جو زمین جدا کرده و به آسمان ها می برد.
پس از ایشان استاد بزرگوار مرحوم استاد شحات محمد انور در عالم تلاوت ظهور کرد که........
ایشان در دوره ای به اوج توانایی خود رسید که این دوره، عصر پیشرفت ارتباطات و فناوری بود و این هنگام بود که باید صدای اسلام و مسلمانان به تشنگان حقیقت که در عالم زندگی می کردند برسد.
هوشیاری این استاد بدون شک قابل تحسین و تقدیر است که در این دوران با اتخاذ شیوه ای متفاوت در تلاوت بیش تر به جذب مستمعین به قرآن و اسلام همت می گماشت.
این استاد با ایجاد چارچوبی جدید برای تلاوت قرآن (که قبلا هم توسط استاد مصطفی اسماعیل هم دچار تغییر شده بود) سعی در معرفی قرآن به کل جهان داشتند که خوشبختانه به این مهم تا حدودی دست یافتند.
نکته قابل بحث این است که می توان ایشان را نیز تاحدودی در تلاوت قرآن دارای دو شخصیت کاملا متفاوت دانست:
1- شخصیت ایشان در تلاوت هایی که در مصر اجرا کرده اند. این گونه تلاوت های ایشان نه تنها از هدف القای معنا خالی نبود بلکه برخی از این تلاوت ها به گونه ای اجرا شده است که اگر هر مستمع با هر آیینی (که با ترجمه قرآن آشنا است) را پای این تلاوت ها بنشانی اشکش جاری می شود و به حقیقت قرآن ما ایمان می آورد.(مراجعه شود به تلاوت سوره های حشر، حاقه،فجر استاد شحات محمد انور)

2- شخصیت ایشان در تلاوت هایی که در غیر از مصر اجرا شده است.
این دسته از تلاوت های این استاد عزیز تلاوت هایی است که در آن ها صوت و لحن زیبا حرف اول را می زند. یعنی این عزیز با صوت بسیار قدرتمندشان (از هر حیث) و لحن پردازی قویشان سعی در ایجاد یک انقلاب درونی در مستمع داشتند. اگرچه در بعضی مواقع لحن ایشان با آیات مطابقت آن چنانی نداشت اما تفکر جدیدی را در مستمع ایجاد می کرد.

پس از ایشان دوره به قرائی همچون استاد انور شحات و استاد طاروتی و... رسید که می توان گفت سبک و سیاق استاد شحات توسط این بزرگواران نیز ادامه یافت البته با کمی رنگ و لعاب بیش تر.

در دوره ی حاضر با حضور قاریانی همچون محمود شحات انور و استاد حاج حامد شاکر نژاد آن هدفی که استاد شحات به دنبال آن بود با درجه ای بالاتر به تلاوت قرآن راه یافت به گونه ای که در جمع حدودا بیست سی نفری متسابقین رشته قرائت قرآن در تابستان امسال اکثر قریب به اتفاق مقلد استاد شحات و فرزند خلفشان شیخ محمود بودند.
بنده مؤید تقلید از استاد حامد نیستم به دلایل زیر:
1- سبک تلاوت ایشان اساسی دارد به نام ((صوت حامد شاکر نژاد)) که بنده کم تر کسی را با این ویژگی های صوتی سراغ دارم.
2- شیوه ی تلاوت ایشان شیوه ای لحن محور است که داراری پیچیدگی های بسیار ظریف لحنی است که باز هم من کمتر کسی را می شناسم که به قدرت ایشان در لحن اذعان نداشته باشد.و......
اما شیوه ی تلاوت این بزرگوار واقعا مورد تأیید اکثریت مردم و بسیاری از متخصصین است. پس نمی توان آن را به طور کامل رد کرد و همچنین نمی توان آن را برای تقلید (در ابتدای امر) مناسب دانست.
در مورد صحبتی که فرموده بودید باید به اصل تلاوت برگشت باید عرض کنم این نکته کاملا صحیح و مطابق با نظر اساتید است. اما سبک اساتیدی همچون منشاوی و عبدالباسط واقعا برای تقلید (البته پس از مدتی طولانی) نامناسب به نظر می رسد. زیرا شیوه هایی همچون شیوه ی تلاوت مرحوم اکبرالقراء گرچه برای تقلید در ابتدا سخت به نظر می رسند اما قاری را تا حد ایجاد یک سبک مستقل پیشرفت می دهد( مثل استاد غلوش) ولی سبک استاد منشاوی و استاد عبدالباسط با وجود زیبایی های بسیار قاری را تا حد ایجاد یک سبک مستقل پیشرفت نمی دهد یعنی اگر قاری ای از این دو استاد تقلید کرد باید پس از مدتی (البته از نظر اساتید تا مدت بسیار زیادی تقلید از منشاوی واجب است) روی به شیوه ای نوین و جدید بیاورد و الا همان می شود که در بسیاری از قاریان ایرانی می بینیم.

ببخشید خیلی شد!!!!!!!!!!!!!! التماس دعا.



التماس دعا
عضو مجمع قاریان آباده
۱۳۹۰-۰۸-۱۹, ۱۰:۳۷ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 103
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مهر
اعتبار: 46
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #4
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
سلام
مختصر و مفید بگم
برای داشتن یه سبک خاص علاوه بر تسلط کامل بر تجوید و مقامات و لحن عربی باید صدای خاص داشت موسیقی عرب رو کامل یاد گرفت حافظ قران بود یه نبوغ ذاتی هم داشت
تو ایران همه صداشون تقریبا شبیه هم هست نمیدونم چرا ولی همینه که هست
لطفا از این لحن حرف زدن من ناراحت نشین.
۱۳۹۰-۰۸-۲۰, ۰۲:۰۸ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
کاربر فعال قرآنی
*
ارسال‌ها: 40
موضوع‌ها: 13
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 43
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #5
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
با عرض معذرت باید بگم که اتفاقا ذائقه ها عوض شده!!شما خودتون رو نبینید که تو کار قرائت هستید و به طور تخصصی قرائت رو
دنبال می کنید . توی همین ایران خودمون واقعا فکر می کنید اگه برای یه نفر که اصلا به گوش کردن قرائت علاقه ای نداره یکی از نوارهای استاد شعشاعی رو بذارید به قرائت جذب می شه؟!!

دوستان عزیز
جملات بالا نظر یکی از دوستان عزیز در خصوص عرایض بنده بود!
تمنا دارم محبت فرموده و قبول زحمت نموده و قبل از هر اظهار نظری ، عرایض حقیر را با دقت و صرف وقت کافی مطالعه فرمایید و آنگاه در مقام قضاوت بر آیید!
و اما در پاسخ به سخنان این دوست عزیز باید بگویم که سرور گرامی ، اشکال فوق الذکر ، از تلاوت استادانه اساتیدی چون عبدالفتاح شعشاعی و مصطفی اسماعیل ناشی نمی شود ( همانطور که خود حضرتعالی هم تصدیق می فرمایید ) ، بلکه مشکل از ذائقه های نپخته و کم ظرفیت و فطرتهای دست خورده شده و تغییر شکل یافته بعضی از افراد نسل جدید است !
مسلما لذت بردن از یک تابلوی هنرمندانه چون آثار لئوناردو داوینچی یا ونگوگ یا کمال الملک و... و یا شعری زیبا و عمیق چون اشعار خواجه حافظ شیرازی و مولانا و نظامی و پروین اعتصامی و ... و اثری ادیبانه و هنری چون آثار شکسپیر و ویکتور هوگو و بالزاک و... ، لازمه اش داشتن فطرتی سلیم و روحی لطیف و احساساتی پخته و نگاهی دقیق و تخصصی و ژرف و درک و ذوقی بالاست.
و لذا مسلم است که ذائقه یک انسان که به اندازه کافی به طعم و خواص غذاهای مختلف آشنا نشده ، قادر به درک و لذت بردن از طعم غذاهای اصیل و لذیذ و پر ویتامین نخواهد بود !!!
و لذاست که می بینیم طعم خوراکیهای بظاهر لذیذ ، ولی خالی از طعم طبیعی و خواص ارزشمند و ویتامینهای مفید ، برای کودکان نا بالغ و سرد و گرم نچشیده و نپخته ، بسیار لذیذ و گوارا جلوه میکند! مثل پفک نمکی و نوش مک و پیتزا و...!!!
ولی در دید و ذائقه یک انسان پخته و خوش سلیقه و بالغ و عمیق ، غذای مفید و پر خاصیت و لذیذ ، مواد و غذاهایی چون عسل و انواع میوه و کباب و جوجه و سوپ و آش و...است نه این قبیل خوراکهای پر رنگ و لعاب ، ولی خالی از محتوا یا حداقل کم محتوا. ( امیدوارم با ذکر این مثال واضح ، کاملا متوجه منظورم شده باشید ).

و اما در پاسخ دوستی دیگر و در مورد سبک اساتیدی چون استاد مصطفی اسماعیل باید به استحضار برسانم که به اتفاق نظر کلیه اساتید متبحر و ممتاز و قاریان محقق در هنر تلاوت ، سبک استاد مصطفی اسماعیل ، سبکی است که مرزهای زمان و مکان را در نوردیده و بهیچ وجه مختص زمان یا مقطع خاص زمانی نیست ( مثلا فقط خاص 40 یا 50 سال پیش ) ، بلکه علی رغم سخنان برخی دوستان ، سبکی است که هنوز هم بدون آنکه نیاز باشد کوچکترین تغییری ، حتی در اجزاء آن بوجود آید ، می تواند مقتدا و الگوی بسیار جامعی برای قاریان نسل جدید و حتی نسل آینده باشد. ( لطفا به کتاب هندسه روحانی اثر استاد امیر محمود کاشفی مراجعه فرمایید ).

و اما در خصوص سخنان دوستان عزیزی چون عبد عاصی و یاسمن 9 که با شدت و خشونت بنده را مورد خطاب قرار داده و متعصب خوانده بودند! ، باید مجددا به استحضار برسانم که خیر! دوستان عزیز!
مطمئن باشید که عرایض حقیر خالی از هر گونه تعصب و اعمال نظر شخصی و سلیقه ای می باشد ؛ بلکه کلیه مطالبی که بنده در سایت عنوان نموده ام ، در واقع مستند به نظر اساتید و قاریان بسیار ممتاز کشوری و سایر ممالک اسلامی ، خصوصا مصر می باشد و در واقع عصاره چندین سال تحقیق و مطالعه و خون دل خوردن اساتید بزرگی چون استاد شاه میوه اصفهانی ، استاد مرحوم حاج علی اربابی ، استاد علی اکبر حنیفی ، استاد امیر محمود کاشفی ، استاد مروت و... می باشد و لذا بدون کوچکترین تردیدی اگر مطالبی را که باستحضار رسانیدم به هر کدام از این اساتید عرضه بدارید ، آنها را تصدیق خواهند کرد.
می توانید امتحان کنید! بسم الله !
بعنوان مثال کسی که مختصر شناختی از مقوله ارتفاع صدا و مفاهیمی چون پرده صوتی و اکتاو و دیوان و... یا سایر آیتمهای تلاوت داشته باشد ، مسلما می داند که شحات انور علی رغم داشتن صدایی مرتفع ، هرگز ارتفاع صدایش به استاد رفعت یا شعیشع نمی رسد ؛ یا هرگز انعطاف صدایش به محمد عبدالعزیز حصان و مصطفی اسماعیل و علی محمود نخواهد رسید و همینطور سایر مطالبی که قبلا عنوان نمودم.

در ضمن دوست عزیز! جناب یاسمن 9 ! گردن بنده از مو نازکتر است و نیاز به بلندگو هم ندارم ( چون اگر دوستانی حتی به تعداد انگشتان هر دو دست ، در این سایت باشند که خوشبختانه هستند و به صدق عرایض بنده هم کاملا واقفند ، برایم کفایت می کند و لذا نیازی به بلندگو و اکو هم ندارم ).
بقول معروف " آن کس که ز شهر آشنایی است داند که متاع ما کجایی است ! "
به هر حال بنده از سخنان دوستانی از قبیل جنابعالی متاثر و غمگین نمی شوم ، چرا که بدیهی است که " قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری! ".
در ضمن گمان نمی کنم مطالب بنده تکراری باشد و حتی اگر چنین هم باشد ، همیشه تکرار چیز مذمومی نیست ، بلکه در برخی مواضع ، احیانا لازم و واجب است ، که اگر چنین نبود در یک سوره کوتاه چون الرحمن ، آیه " فبای آلآء ربکما تکذبان " 31 بار تکرار نمیشد !!!
به هر حال اگر از اظهار نظر بنده و ارسال مطالبم ناراحت هستید ، چشم !!! سعی می کنم کمتر مصدع اوقات عزیزتان گردم !

اظهار نظرهای سطحی و نپخته و شتاب زده برخی دوستان ، بنده را بیاد فرمایش ارزشمند حضرت علی ( ع ) می اندازد که می فرمایند: " الانسان عدو لما جهله " انسان دشمن چیزی است که نسبت به آن از آگاهی لازم و کافی برخوردار نیست !
نظرات دوستانی از قبیل شما ، تنها بدلیل عدم شناخت کافی هنر و دانش تلاوت و موضوعات و مباحث مختلف آن است ، نه چیز دیگر.

بنده اطمینان دارم که با پرهیز از شتابزدگی و سطحی نگری و مطالعه دقیق و عمیق کتب نفیسی چون " هنر تلاوت " و " معماری تلاوت " اثر استاد فرزانه غلامرضا شاه میوه و همچنین کتاب نفیس و ارزشمند " هندسه روحانی " تالیف استاد کاشفی و همچنین کتاب " الزمن الجمیل" تالیف استاد میرزایی و همچنین مراجعه به اساتید ممتاز کشوری و بین المللی ، کلیه عرایض بنده که علی رغم نظر شما بدون کوچکترین تعصبی عنوان نموده ام و در واقع کلیه این مطالب ، عصاره سالها تحقیقات این بزرگان می باشد نه چیز دیگر را بخوبی و بصورت کامل تصدیق و تایید نموده و کاملا مجاب خواهید شد که البته دستیابی به چنین چیزی ، مستلزم سالها مطالعه و تحقیق مستمر خواهد بود و یک شبه میسر نمی باشد!
گمان نمی کنم با توضیحات مستدل و واضحی که حضور دوستان عزیز ارسال نمودم ( البته به شرط عنایت و توجه کافی این عزیزان به مطالب حقیر و پرهیز از شتاب زدگی ) ، نیاز به عنوان نمودن پاسخ دیگری باشد!
التماس دعا
۱۳۹۰-۰۸-۲۱, ۱۱:۴۲ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
عضو دائم و ثابت انجمن
*
ارسال‌ها: 1,162
موضوع‌ها: 84
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 6
سپاس‌ها: 0
2 سپاس گرفته‌شده در 1 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #6
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
سلام علیکم
بررسی سبک استاد شحات نباید فقط نگاه به نیمه خالی لیوان باشه.مثلا ما بگیم ارتفاع صوتی ایشون خوبه ولی به شعیشع نمیرسه.خوب چرا نگیم که از چه قاریهای بزرگ دیگری ارتفاع صوتیش بیشتره.یا بگیم انعطاف صوتیش به فلانیها نمیرسه.خوب این رو هم بگیم که از چه بزرگان دیگری انعطاف صوتیش بیشتره.

تلاوتها و کلیپهایی که بنده قرار میدم
از یوتیوب هستن
بخورید و اسراف کنید

۱۳۹۰-۰۸-۲۱, ۰۹:۲۶ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
کارشناس لحن
*
ارسال‌ها: 1,361
موضوع‌ها: 84
تاریخ عضویت: ۱۳۸۹ بهمن
اعتبار: 1,105
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #7
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
دوست عزیزم جناب آقای ((حصان))

1- فرمایش شما در کل موضوع کاملا مستدل و منطقی است اما:
به قول یکی از اعزه ، نتیجه ای که اساتید به آن دست یافته اند که وحی منزل نیست. مثلا در کتاب هنر تلاوت استاد شاه میوه از نظر یکی از اساتید شهرمان اشکالی (در سبک شناسی مصطفی اسماعیل) موجود است که ان شاءالله باید رفع شود. پس ببینید نمی توان سمعا و طاعتا به تجربیات دیگران تکیه کرد. درست است که این استاد عزیز عمرشان را به پای تلاوت قرآن گذرانده اند اما نمی توان گفت که علم محض در اختیار ایشان است. ایشان استاد بنده هستند(البته با یک واسطه) اما باید قبول کنیم که هیچ کس در علم تلاوت به کمال نرسیده است.

2- به قول یکی از دوستان شما چرا تمام حرفاتون به ایرادگیری به سبک استاد بزرگوار مرحوم ((امیرالنغم)) ختم میشه؟
این مطلب رو یک بار دیگه هم در سایت عرض کرده ام ( که البته به بعضیا برخورد) : اشکال در تلاوت همه موجود است. یعنی شما هر تلاوت از هر استادی رو بخواهید ازش اشکال بگیرید می تونید. ولی ما به قول صدیق بزرگوارم ((شیخ شحات محمد انور)) نباید فقط منفی بین باشیم. این یک نکته ی مسلم است که ارتفاع صدای استاد شحات از مصطفی اسماعیل بیش تره. اما این دلیل نمی شه که ما بگیم شحات بهتر از مصطفی اسماعیل می خونه. پس توجه کنید که سعی ما در این است که نکات مثبت تلاوت های اساتید رو بررسی کنیم نه نکات منفیشون رو. نکات منفی مربوط به تلاوت های ماست که باید مرتفع بشه نه استادی که تلاوتش رو انجام داده و شاید هم از دنیا رفته باشه. گرچه توجه به نکات منفی تلاوت ها در این که ما دیگه اون جوری نخونیم خیلی تأثیر داره.

3- در مورد ذائقه ها باید عرض کنم ما نمی تونیم به ملتی که از تلاوت شعشاعی خوششون نمیاد تهمت ذائقه ی نپخته بزنیم. اکثریت مردم از تلاوت استاد شحات لذت می برند. آیا همگی دارای ذائقه هایی خام هستند؟؟؟؟
وقتی ذائقه ها عوض شده دیگه که نمی شه برگردوندش به زمان شیخ رفعت. البته تو اون زمان صدای تلاوت قرآن فقط تو مصر بلند بود و حالا تو کل جهان.(برگردید و ارسال قبلی بنده رو دقیق مطالعه کنید)

پس لطفا برچسب کم اطلاعاتی و بی علمی و تعصب رو زود به سایرین نچسبونید.



التماس دعا
عضو مجمع قاریان آباده
۱۳۹۰-۰۸-۲۱, ۱۱:۴۷ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
کاربر فعال قرآنی
*
ارسال‌ها: 40
موضوع‌ها: 13
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 43
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #8
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
دوستان عزیز
اگر چه همانطور که قبلا عرض کردم ، با توجه به دلایل و مطالب مستند و مشروحی که قبلا عنوان نمودم ، نیاز به ارسال پاسخ مجددی نمی باشد ، ولی باز هم برای آخرین بار متذکر می گردم که ابراز نظرهایی این چنین از سوی برخی دوستان ، در بسیاری موارد ، ناشی از این است که ایشان حتی برداشت صحیحی از مفهوم آیتمهای مختلف تلاوت از قبیل انعطاف و ارتفاع صدا ندارند!
مثلا دوست عزیز آقای شحات انور ، اگر بخوبی به معنای انعطاف پی برده بودند که عبارت است از قدرت و توان و مهارت یک قاری در انتقال و تغییر سریع پرده های مختلف صوتی در حداقل زمان ، می دانستند که با این تعریف انعطاف صدای استاد شحات انور هرگز در حد قاریانی چون عبدالعزیز حصان و علی محمود و محمد رفعت و ... نیست. یکی از بارزترین نشانه های انعطاف صدا ، کیفیت تحریرهاست ؛ و باتفاق نظر کلیه اساتید مطرح در سطح کشور و جهان ، مسلما کیفیت تحریرها و ظرافت و ریزی تحریرهای استاد شحات انور هرگز در حد اساتیدی چون محمد رفعت و حصان و محمد عمران و مصطفی اسماعیل و ... نیست.


به هر حال بعنوان آخرین پاسخ در این خصوص به بررسی اشکالات جناب " یا حسین می پردازم" ؛ اطمینان دارم که پاسخ اشکالات سایر دوستان را هم بخوبی بتوان در همین پاسخ بنده و همچنین سایر مطالبی که قبلا ارسال نموده ام ، یافت و لذا از ارسال پاسخ مجدد خود داری می نمایم.
چرا که
آن کس که ز کوی آشنایی است
داند که متاع ما کجایی است

و اما جناب " یا حسین" عزیز
سعی می کنم سخنان جنابعالی را به ترتیب مرور نموده و پاسخ دهم.
بنده عین اشکالاتی را که عنوان نموده اید نقل نموده و در خصوص آنها در حد توان ناقصم مطالبی را برایتان ارسال می نمایم.


فرموده اید: آقای حصان چرا مصطفی اسمعیل و شحات انور هردو شیوه جدیدی را نسبت به نسل قبل از خود ابداع کردند؟؟؟چرا؟ واقعاچرا؟

سرور گرامی! ابتدا قبل از پرداختن به این موضوع که چرا مصطفی اسماعیل یا بقول شما شحات انور توانستند سبک جدیدی را ابداع نمایند ، باید به مورد دیگری بپردازیم و آن این است که شما از نظر ابداع سبک جدید یا بعبارت دیگر استقلال سبک ، این دو را در یک سطح مساوی قرارداده اید! در صورتی که به اتفاق نظر اساتید و قاریان برجسته کشور و همچنین اساتید و محققین ممتاز کشور مصر، از لحاظ ابداع سبک جدید و استقلال سبک ، این دو هرگز در یک سطح نیستند.
شحات انور ، علی رغم برخی ابتکارات زیبا در تلاوت قرآن ، در واقع نوع تلاوتش ، نوعی الهام و تلفیق از سبک قاریان سلف می باشد ، از قبیل مصطفی اسماعیل ، علی البناء ، شعشاعی ، علی محمود و...
استاد ابوالقاسمی صریحا بیان نموده اند که شحات انور ، شاکله سبک عبدالفتاح شعشاعی را با صوت خود زینت داده و ارائه می دهد! شما به کلیه پاسخها و موضوعاتی که بنده در سایت عنوان نموده ام مراجعه نمایید تا این مسئله را تایید فرمایید.
بخصوص نکته غیر قابل انکار ، تاثیر شدید و بارز ایشان از استاد سعید عبدالصمد الزناتی می باشد ( حتی به اعتراف صریح خود شحات انور ) و همچنین شباهت عجیب تلاوتهای ایشان به استاد احمد شبیب ، که غیر قابل انکار است و بهیچ وجه نمی توان آن را به حساب تصادف گذاشت! استاد ابوالقاسمی می گویند طی مصاحبه ای با فرزندان استاد شحات ، آنها صریحا عنوان نمودند که پدرمان بیشتر اوقات به استماع تلاوتهای شعشاعی می پرداخت. به هر حال از مجموع نظرات اساتید فن و حتی اعترافات خود استاد شحات انور و همچنین استماع دقیق و تخصصی تلاوتهای ایشان ، بخوبی می توان برداشت نمود که تاثیر پذیری و اتکاء ایشان به قاریان سلف در حدی بوده که در سبکشان کاملا آشکار است و لذا بهیچ وجه از لحاظ استقلال سبک و نو آوری در حد قاریانی چون استاد علی محمود ، احمد ندا ، محمد رفعت ، شعشاعی ، مصطفی اسماعیل و... نیستند.


فرموده اید: اما در آن کتابهایی که مطالعه میفرمایید بنده جواب این سوال رانیافتم.

دوست عزیز، بررسی و مطالعه چنین کتبی نیاز به حوصله ای کافی و بررسی موشکافانه و محققانه و از همه مهمتر مراجعه مستقیم به مولف آن کتاب در جهت برداشت دقیق و صحیح و کامل از آن کتاب دارد.
اگر شما به کتبی که اشاره نمودم با حوصله و صرف وقت کافی مراجعه نمایید و نقاط ابهام خود را با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به مولف آن حل نمایید ، یقینا به پاسخ بسیاری از اشکالات خود خواهید رسید.
بنده در مطالعه دو کتاب معماری تلاوت و هنر تلاوت ، بارها به صورت حضوری یا تلفنی مزاحم مولف آن شده و شبهات و ابهامات خود را حل نمودم.


فرموده اید: تغییر ذائقه مردم نشانه عدم مقبولیت سبکهای قدیمی تلاوت نیست نشانه پیشرفت تمدن ونوگرایی است واین تنها مختص قرآن نیست این نوگرایی تاجایی که به روح تلاوت قرآن ضربه نزند قابل قبول وبلکه بسیار پسندیده است.

دوست عزیز! در مورد تغییر ذائقه مردم ، قبلا توضیحات جامع و کافی داده ام ( حتی با ذکر مثالی کاملا ملموس و روشن ) ، لطفا مراجعه فرمایید.
اگر شما این را می گویید ، پس می توان تمایل جوانان به موسیقی های مبتذل و بی معنا را هم با تغییر ذائقه آنها توجیه نمود و گفت : پس تمایل جوانان به این نوع موسیقی ها از قبیل جاز و رپ و راک و ... نشاندهنده آن است که موسیقی سنتی ، دورانش به سر رسیده و صدای کسانی چون استاد شجریان و افتخاری و سراج و ... از ارزشی برخوردار نیست و باید به موزه تاریخ موسیقی سپرده شوند!!! بنظر شما چنین نتیجه گیری منطقی و معقول است؟!!!!
دوست عزیز! این ذائقه هاست که باید اصلاح شوند نه تلاوتهای اساتیدی چون مصطفی اسماعیل!!! مجددا تمنا می کنم به پاسخهای قبلی بنده مراجعه فرمایید ، ولی نه مثل همیشه با سطحی نگری و شتاب زده و عجولانه .
الزاما چنین نیست که هر پدیده نو و متجددی حاوی بار هنری بیشتری باشد! ( لطفا دقت فرمایید ) ، بلکه در بسیاری موارد آثار متقدمین بر آثار متاخرین برتری دارد. نمونه اش مقایسه اشعار حافظ با شعرای عصر حاضر است!!! انصافا اشعار حافظ یا مولانا یا نظامی یا سعدی یا خاقانی و... از لحاظ لطافت و زیبایی قابل قیاس با اشعار شعرای نسل جدید هستند؟! آیا می توانید بگویید چون این اشعار متعلق به 700 سال پیش هستند ، چندان جاذبه و زیبایی برای نسل حاضر ندارند؟!!!! در صورتی که می دانید این اشعار بعد از گذشت هفت قرن ، نه تنها کهنه نشده اند ، بلکه روز بروز از جاذبه و حلاوت بیشتری برخوردار گردیده اند؟!!! ( فکر می کنم اگر انصاف بخرج دهید و روی این مثال خوب تامل کنید، کاملا مجاب خواهید شد!!!)
بعبارت دیگر نمی توان به صرف نو بودن و جدید بودن اثری هنری ، آن را نسبت به آثار قدیمی تر ، برتر و زیباتر دانست ، بلکه باید دید که این اثر و پدیده هنری جدید ، از دید تخصصی و فنی ، از چه خصوصیاتی برخوردار است و آیا این خصوصیات در حدی هست که باعث شوند این پدیده نو ظهور از برتری بیشتری نسبت به آثار قبلی بر خوردار باشد؟!


و اما اینکه فرموده اید نسل جدید اطلاعات وسیعتری از نسلهای قدیمی دارند ، در بسیاری موارد بنده این را قبول ندارم. قصدم خدایی نا کرده جسارت به نسل جدید نیست ، ولی با کمال تاسف ، اغلب جوانان نسل جدید که اتفاقا بنده با آنها بسیار مانوسم ، معلوماتشان مانند دریای وسیعی است ، ولی به عمق یک سانتیمتر!

فرموده اید: درضمن شما چرامطالبی که عنوان میکنید همگی بدون استثنا آخرش منتهی به ایرادگیری ازتلاوت استادشحات انور میشود؟!

سرور گرامی! بنده هم به ایشان و تلاوتشان علاقه دارم. ولی فکر می کنم اینجانب فقط به بررسی بیطرفانه نقاط ضعف و قوت تلاوت ایشان پرداخته ام ، آن هم نه با اتکاء به نظر شخصی ، بلکه با استناد به نظر اساتید بزرگ سطح کشور؛ و اگر عرایض بنده را با دقت مطالعه می فرمودید ، متوجه اشتباهتان می شدید! چرا که بنده فقط نقاط ضعف تلاوت ایشان را نگفتم ، بلکه به نقاط قوت تلاوتشان هم اشاره نموده ام ( یک بار دیگر عرایض بنده را با پرهیز از شتاب زدگی بخوانید! ).

فرموده اید: آیا این یه کوچولو بوی تعصب نمیدهد حالا تعصب نه بوی مثلا سیر یا پیاز بعد انتظار دارید علاقه مندان به این استادبزرگ اعتراضی هم نکنند خداخیرتان دهد.

نه عزیز دل برادر! بوی تعصب نمی دهد! مگر شحات انور ، قاتل پدر یا دایی بنده است که نسبت به او کینه داشته باشم؟!!! برادر عزیز ، شحات انور هم یکی از قاریان مصر است که تلاوتش مانند سایر قاریان ، نقاط ضعف و نقاط قوتی دارد ، منتها در بعضی قاریان نقاط ضعف غلبه دارد و در برخی نقاط قوت.
در هنر تلاوت ، آیتمهای فنی مشخصی برای بررسی تلاوت قاریان موجود است که در واقع ترازوی سنجش آنهاست و لذا قرار دادن تلاوت قرآء مختلف در این ترازو ، ربطی به حب و بغض و کینه و محبت نسبت به قاری مشخصی ندارد!!! این چه حرف نا معقول و نپخته ای بود که عنوان نمودید؟!
اگر شما یک هندوانه شش کیلویی را در ترازو قرار دهید و سپس طالبی یک کیلویی را در آن قرار دهید و ترازو به ترتیب عدد شش و عدد یک را به شما نشان دهد ، شما به ترازو یا به فروشنده تهمت می زنید که چون تو با طالبی مشکل داری ، ترازو عدد یک را نشان می دهد؟!!!


فرموده اید: درضمن ، مطالب اساتیدی که فرمودید وحی منزل نیست.

نه دوست عزیز من هم نگفتم وحی منزل است ، ولی استاد شاه میوه و استاد حاج علی اربابی و استاد خدام حسینی یا مروت یا دغاغله یا کاشفی و اساتیدی از این قبیل کسانی هستند که معمولا سعی می کنند حرف بی مطالعه و فاقد سند نزنند و سخنانشان حاصل عمری تحقیق و تلاوت و مطالعه و خون دل خوردن است و بعضی از این اساتید نظیر استاد مروت و استاد مرحوم حاج علی اربابی ، کسانی هستند که هنر تلاوت و ظرایف و دقایق آن را بصورت مستقیم و حضوری طی سالها اقامت در کشور مصر از نزد اساتیدی چون مصطفی اسماعیل و علی البناء و شعیشع و... فرا گرفته اند! و حتی در حضور آنها بارها به تلاوت پرداخته و تلاوتشان مورد تایید و تشویق این بزرگان قرار گرفته است! آن وقت شما می خواهید به نظرات چنین افرادی بی اعتنا باشیم ؟!!! مسلما چنین کاری نمی تواند معقول و منطقی باشد.
بنده نظرات دقیق ، عمیق و محققانه و تخصصی چنین بزرگانی را رها نمایم و نسبت به آنها بی اعتنا باشم و آن وقت از نظر یک قاری جوان و کم تجربه که از بار علمی و تخصصی نا چیزی برخوردار است ، پیروی نمایم؟! به نظر شما این کار شایسته و عاقلانه ای است؟!


فرموده اید: دقیقا همین فرمول صوت استاد شحات را درهمه طبقات ، حرفه ای میکنه و فشاررا ازصوت ایشان برمیداره و صوت این استاد بزرگ را ازبقیه اساتید متمایز میکنه وآن نحوه استفاده ازصوت است خواهشا دقت کنید سؤال اینجاست اگراین اساتیدی که نام بردید به این شکل ازصوتشان استفاده میکردند میتوانستند باحجم،قدرت،طنین،مساحت وارتفاع استادشحات تلاوت کنند؟اصلا شحات این آرامش وعدم فشارصوتی راازکجاآورده ؟ چرااین آرامش صوتی دربقیه دیده نمیشه؟

بله برادر عزیز! هستند قاریانی که حتی ارتفاع صدایشان از شحات انور هم بیشتر است و از او راحتتر می خوانند از قبیل استاد محمود علی البناء .

فرموده اید: شماهمین الان اوج بخون حالا نشون بده رفتی بالاتر درحالیکه واقعا نرفتیها بلکه گوش مستمع رافریب میدی حتی تا سه اکتاو هم میشه من نمیخوام بگم اساتید دیگه حرفه ای نمیخوندند ابدا منظورم این نیست بلکه میخوام بگم ازترفندهای زیرکانه برای پوشش ضعفهای مختلف استفاده میکردندکه البته آن هم خودش تبحربسیارزیادی میخواد.

دوست عزیز این بقول شما ترفندها چیز جدیدی نیست که ایشان تنها مبتکر آن باشند! استاد محمد رفعت تا 18 پرده صوتی صدایش ارتفاع می گرفت و بعد از آن از طریق تصنعی 3 پرده دیگر به صدای خود می افزود تا به درجه لا حسینی می رسید ، یعنی 21 پرده صوتی و چیزی حدود 3 اکتاو!
در مورد سایر خصوصیات صدای ایشان هم بنده به تفصیل در پاسخها و عناوین دیگر و به اندازه کافی صحبت نموده ام ، مثلا در مورد زنگ صدا و طنین ، طنین صدای شحات انور ، هرگز به زیبایی طنین صدای محمد صدیق منشاوی ، عبدالباسط ، عبدالمنعم طوخی و شعیشع نمی رسد ؛ شما طنین صدای شحات انور در پرده اوج را با طنین صدای عبدالباسط در همین پرده مقایسه کنید! انصاف هم خوب چیزی است!!! انصافتان را قاضی کنید! حقیقتا زیبایی صدای شحات انور در پرده اوج به زیبایی صدای عبدالباسط است؟!!!
در مورد تحریر هم مثلا به تلاوت سوره یونس استاد محمد رفعت گوش فرا دهید ! در آیه 25 و 26 سوره یونس ( و یهدی من یشاء الی صراط مستقیم للذین احسنو الحسنی و زیاده ...) و ببینید که این جادوگر! در تنوین کلمه " مستقیم " و اتصال آن به " ل" للذین چنان تحریر ظریف ، ریز و عجیبی می زند که شحات انور که هیچ ، پدر بزرگ شحات انور هم نمی تواند چنین جادویی نماید!!! ( کسی که واقعا از علم و هنر تلاوت و فنون و ظرایف آن آگاه باشد ، می داند که تحریر در چنین موضعی امری محال یا حداقل بسیار مشکل و غیر قابل تصور است ! ).
من گمان می کنم شما غیر از شحات انور به تلاوت هیچ قاری با دقت گوش نداده باشید! یا به تحریرهای عبدالعزیز حصان در سوره نمل و فصلت با دقت گوش فرا دهید تا شحات انور را از یاد ببرید!!! خود استاد شحات انور گفته بودند که : حصان مثل قله کوهی بسیار مرتفع ، دست نیافتنی است!

دوست عزیز بنده از سن 15 سالگی تا کنون که 43 سال دارم ، قسمت عمده ساعات فراغتم را به استماع تلاوت غالب قرآء اختصاص داده ام و تقریبا شاید قاری نباشد که بنده حداقل چند بار ، به تلاوتهای مشهورش گوش فرا نداده باشم ، مطمئن باشید که حقیر ، بعد از مقایسه و استماع دقیق غالب تلاوتهای قراء مصری و ایرانی و مطالعات گسترده و زانو زدن در برابر اساتیدی از قبیل آنهایی که نام بردم و از همه مهمتر استناد به نظرات پخته و تخصصی ایشان ، مبادرت به ارسال چنین پاسخهایی می نمایم.
موفق و سلامت باشید
در پناه خدا
۱۳۹۰-۰۸-۲۲, ۱۲:۳۵ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
استاد ابوالفضل بخشنده
*
ارسال‌ها: 1,515
موضوع‌ها: 107
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مهر
اعتبار: 0
سپاس‌ها: 0
1 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #9
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
ببینید اینطور که نمی شود بحث فنی کرد شما لحن کلامتان مناسب نیست و خیلی نیش و کنایه به منتقدین مطالب خودتان می زنید . همانطوریکه خودتان انتظار دارید مطالبتان با ذره بین خوانده شود شما هم حداقل با عینک مطالب ما را بخوانید .

بنده استادشحات را مساوی با استادمصطفی یا مصطفی را مساوی با شحات و بالعکس قرار ندادم هر کدام در جای خودشان ارزشمند هستند عرض کردم هر دو خالق شیوه نوینی در تلاوت بودند .

درمورد تغییر ذائقه باید گفت اصلا به استاد شحات کاری نداریم چرا استاد مصطفی اسمعیل سبک و شیوه ای نوین ابداع کرد؟ این سؤال بسیار مهم که پاسخ آن راه حل رفع این اختلاف نظرات است را برای چندمین بار پرسیده ام اما پاسخی دریافت نکردیم . آیا شیخ مصطفی اسماعیل هم باید می گفت مردم باید ذائقه خودشان را اصلاح کنند؟

تغییر ذائقه مردم اگر در جهت پویایی تلاوت قرآن و مغایر با روح قرآن نباشد چه اشکالی دارد؟ طبیعت و ذائقه هم قاری و هم مستمع ؛ زیبایی ، نوگرایی و تنوع در تلاوت را دوست دارد البته این نوگرایی تا آن جایی خوب هست که به روح و شأن تلاوت قرآن آسیب وارد نکند به هر شکلی نمی بایست مردم را پشت رحل آورد . از مسیر قرآنی باید به هدف قرآنی تحقق بخشید وگرنه معلوم میشود هدف قرآن نیست هدف ( من ) هست .

قرائت قرآن ایستا نیست پویاست وگرنه همه می بایست در طول چند قرن به یک سبک و به یک شکل تلاوت می کردند . اما می بینیم در هر دوره ای قاریان بزرگی می آمدند و سبک یا ابداعات و نو آوریهای جدیدی ایجاد می کردند . مانند مصطفی اسماعیل و شحات انور که هر کدام پرچم دار عصر و زمان خاصی شدند . حتی می بینیم محمدصدیق منشاوی نسبت به پدر خویش ابداعات جدیدتری ایجاد کرد و محمود صدیق منشاوی هم نسبت به محمد صدیق ( البته نمی خواهیم بگوییم سطح تلاوت محمود منشاوی بالاتر از محمد صدیق هست همانطور که احمد نعینع را علی رغم ابداعات بسیار زیبا در شیوه تلاوت مصطفی اسماعیل بالاتر از شیخ مصطفی اسماعیل نمی دانیم ) اما تنوع از جنس قرآن و شور آفرینی در تلاوت قرآن را خیلی لازم می دانیم .

موفق باشید

 
[عکس: 777.jpg]
۱۳۹۰-۰۸-۲۲, ۰۶:۱۶ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
خادم القران
*
ارسال‌ها: 696
موضوع‌ها: 39
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 364
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : غایب
 
ارسال: #10
RE: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!
(۱۳۹۱-۰۵-۲۶, ۰۳:۳۲ ق.ظ)راغب نوشته: من حرف اون کابری که گفته همین که تا هرچی می شه پای محمود شحات رو می کشن وسط یعنی حتما یه چیزی تایید میکنم


این فرد اسطوره مصر است و قاری الاول مصر.

سلام علیکم

عنوان تاپیک: ملاکهای انتخاب الگوی مناسب در تلاوت ؛ مصری یا ایرانی!

دوست عزیزم سعی کنید یه مقدار مرتبط تر با موضوع تاپیک و مخصوصا علمی تر نظراتتون رو بیان کنید تا به پیشبرد بحث کمک بشه و دوستان بتونن این موضوع رو ادامه بدن...

ممنونم

یاعلی
۱۳۹۱-۰۵-۲۶, ۱۲:۰۹ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Heart آیاتی مناسب برای تلاوت در مناسبت های مختلف Mohtasham 15 3,844 ۱۳۹۲-۰۵-۱۱, ۰۴:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: allameh

پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('3315')