تبلیغات شما در انجمن قاریان (بهمن ۲۳, ۱۳۹۴)

دعوت از دوستان و قاریان قرآن کریم برای همکاری بیشتر در انجمن قاریان (بهمن ۲۳, ۱۳۹۴)


رتبه موضوع:
  • 41 رای - 4.17 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بهترین اذان کدام است؟
#31
بسمه تعالی
بنده مثل همیشه دیر متوجه این تایپیک شدم
چون فنی نیستم نمی خواستم اظهار نظر کنم
اما حیف اسمی از استاد حسینعلی شریف نبریم
به نظر من مثل اذان ابوزید که بسیار دلنشینه اذان استاد حسینعلی شریف هم خیلی برای من دلنشین بوده
پاسخ }}
سپاس شده توسط: Safari ، Mohtasham ، iraniran ، Bahar ، سـجـّـا د
آگهی
#32
یادی از استاد
روانشاد، موذن زاده اردبیلی

دسته گلی برای بلند ترین
گلدسته اذان

خبرگزاری مهر - گروه
فرهنگ و هنر : عرفا می گویند مرد خدا و انسان خوب کسی است
که وقتی او را ببینی به یاد خداوند افتی... و او همواره
انسان را و بیننده اش را به یاد خدا می
انداخت.


زنده یاد عبدالرحیم موذن زاده اردبیلی
فرزند شیخ عبدالکریم ( اولین موذن رادیو ) که به همین دلیل
( موذن بودن پدر) به نام خانوادگی موذن زاده نامیده گردید
درخرداد 84 پس از80سال عمردعوت حق را پذیرفت اذان معروف
وماندگاری که توسط او ادا واجرا شده است به دلایل فنی
وتخصصی ونیزازمنظرزیبا شناختی ، به واقع وبدون اغراق شیعی
ترین وایرانی ترین اذان درجهان اسلام به شمارمی آید .
درمصاحبه ای گفته بود " آن روز روزه
داشتم وبه نیت اذان ( اذانی منحصربه فرد ) به رادیو آمدم
.. اول هرجا انداختم نشد تا اینکه دربیات ترک وگوشه
روح الارواح (1)و..." ( نقل به مضمون)
به مقدمه وموخره فرمایش ایشان کاری
ندارم ومقصود نکته ای است که اهل آوازواهالی خوانندگان می
دانند منظورازچند جا انداختم نشد چیست وبه راستی تاکسی
درحد واندازه های بسیاربالا وبا ظرایف آوازایرانی آشنا
نباشد نمی تواند این ادعا را بیان نماید دعویی که درذات
خویش مهمترین شاخصه هنرایرانی یعنی بداهه را مستتردارد
.
تصویر: file:///D:/internet/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/internet%20%287%29/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%DA%AF%D9%84%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%20%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86_files/124855_orig.jpg
موذن زاده اردبیلی در روزهای پایانی حیات
دنیوی
واما این که گفتم شیعی ترین وایرانی ترین
اذان به این دلیل که : ایشان اذان مزبوررا درمقدمه وقبل
ازتکبیر4گانه با شهنازشروع می کند : افوض امری الی الله ان
الله بصیربالعباد ... صاحبتا ولا ولدا (2)
که به لحاظ
فنی ( درست وصحیح خوانی ) کامل وبه لحاظ شکلی (
رعایت قوس وانحنای صوتی ) بابم خوانی وازتنالیته متناسب با
ارتفاع صوتی وحجم حنجره خواننده ( آگاهی برتوانایی های
تارهای صوتی خود ) شروع می نماید وبه تدریج با حرکتی روبه
بالا به شکلی طراحی می کند که درتکبیرچهارگانه ( شروع اذان
) به اوج رسیده ودرهمان پرده با انحنایی زیبا شهادت برنبوت
پیامبراکرم داده وبازدرادای شهادت برولایت حضرت امیرعلی (ع
) ونیزایشان ، جمله بندی آوازرا به شکلی برمی گزیند که
تقریبا می توان گفت غیرقابل تقلید می باشد ( حداقل به لحاظ
نفس گیری وادای جمله طولانی درآن ارتفاع صوتی بی نظیراست
)
ونیزپس ازادای جمله " اشهد ان مولانا "
با مکثی خفیف جمله " امیرالمومنین علی والی الله " (
ودرتکرارحجت الله ) را بیان می کند که به قول عرفا مکث
وسکوت قبل ازنام بزرگان به عنوان رعایت ادب وکنایه ازواقع
شدن درمقام حیرت وحیرانی است سپس به عنوان تاکید وتایید
جمله " حی علی خیرالعمل " را نیزبه شکلی منحصربه فرد
ودرتفاوت آشکاربا جملات حی علی الصلاه وحی علی الفلاح ادا
می نماید .(3)
واما آواز بیات ترک که قدما بدان
آوازخدایی مقام الهی می گفتند ومناسب ترین بستروجایگاه
برای خواندن مناجات ها ونیایش ها است که اساسا " بیات زند
" نام صحیح واصلی آن است که اشارت به زندها وپشت ها وگاثه
ها درزبان وآئین ها ومناجات کهن ودیرپای ایرانیان دارد
وشرح تاریخچه وسیرحرکت واطلاق کلمه بیات ترک و.. تحقیق
پژوهشی جداگانه ای می طلبد واینکه برخی معتقدند که درزمان
سلسله زند بدان بیات زند می گفتند ودرزمان قاجاربه بیات
ترک معروف شده اعتقاد وبیان غلطی است چرا ک پرواضح است
تاریخ 12ساله وپرمشغله حکومت کریم خان وکیل الرعایا وآنهم
تقریبا بربخشی ازایران ( نه همه ایران آن روز) اصلا نمی
توانسته تاثیرگذارویا عامل نام گذاری بریک آوازایرانی باشد
وشرایط فرهنگی واجتماعی ودیگرمقولات هم که جای خود را دارد
.
مرحوم موذن زاده اردبیلی دراجرا وبیان
وویژگی های آوازی متاثرازآنچه به مکتب تبریزمرسوم است وبه
ویژه شخص اقبال السلطان ( ابوالحسن ) می باشد نکته ای
که گویا برادرخوش صدای ایشان ( آقای سلیم موذن زاده )
درمصاحبه ای آن را تایید کرده اند که درکودکی ونوجوانی به
محضراقبال آذررسیده اند .
تصویر: file:///D:/internet/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/internet%20%287%29/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%DA%AF%D9%84%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%20%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86_files/152807_orig.jpg
شهراردبیل درتاریخ ایران وازصفحه ایران
جاودان وپاک ناشدنی است نه بدین دلیل که بیش از200روزسال
سردترین نقطه ایران است ونه اینکه با فرزندانی چون یعسوب
واحد جوان صالح واحد بازاج وعلی دایی وحسین رضا زاده برای
کشورافتخارآفریده است وبازهم نه اینکه چون درست کرداری
پیامبرگونه مثل مقدس اردبیلی را پرورانده وبرکشیده است که
همه اینها به تنهایی البته کافی است اما نگارنده دلیل مهم
تری دارد وآن هم تاثیرچند بعدی وحضورکثیرالوجه وفراگیر اثر
معنوی آن مرد خدا درذهن وضمیرافراد وآحاد ملت وگستره عظیم
جغرافیایی وتاریخی تاثیرشگرف اذان اوست .
1- ادبا وفضلای حوزه لغت فارسی معتقد
هستند که واژه " روح " درترکیب هایی چون "فزاینده روح " ،
" روح الارواح " یا " روح فزا "صحیح نمی باشد .
چرا که روح ، عنصری غیرمادی وفراجسمی است
ولاجرم بی نیازازافزودن بوده ویا قابلیت اضافه شدن را
ندارد . بلکه این واژه باید " روح " ( بروزن حول )
تلفظ شود که به مفهوم نسیم یا باد شبانه ( متداول
ترین مفهوم ) است وراح ورایحه و...نیزازاین خانواده اند .
گرچه این برداشت جای بحث درنزد عده دیگری دارد اما به دلیل
استناد به فرمایش استاد بی بدیل ادب فارسی ومرحوم بدیع
الزمان فروزانفر، فرمایش استاد فروزانفررا می توان فصل
الخطاب وحرف نهایی دانست .
2- چون دراجرای اذان مثل آوازنمی
توان درآمد را با تحریرادا کرد مرحوم موذن زاده هوشمندانه
جمله آخرقبل ازاذان (ولا ولدا ) را به جای تحریرمی
نشاند .
3- حضرت حافظ می فرماید :
صد نکته غیرحسن بیاید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظرشود
ازاین صد نکته که ای بسا به لحاظ تنوع
وگستردگی مقوله حسن وزیبایی همگی یا اغلب این نکات جزوحسن
محسوب شوند . اما باید گفت یک نکته اصلی واساسی جان موضوع
است این که چگونه می شود که هنرمند خلق می کند ( وشاید
خودنیزمطلع نباشد ) وتحلیل گرای بسا که می داند اما ازخلق
وایجاد ، عاجزوناتوان است وآن نکته همان "آن " وبا " عنایت
معبود " یا " لطیفه نهانی " یا به تعبیرعرفا " خلوص "
است که رمزجاودانی یک اثربوده ودیگرموارد ، قواعد وروش ها
وهنجارهایی تعریف پذیرمحسوب می شوند که ابزاردست وارثان
وتحلیل گران والبته برای آموزش مفیدند .
منبع : خبرگزاری مهر
پاسخ }}
سپاس شده توسط: سـجـّـا د
#33
سلام قطعا بهترین ازان مربوط میشه به استاد مرحوم حضرت علی محمود که در مقام بیات این ازان رو اجرا کردند بعد هم استاد حضرت مصطفی اسماعیل و بعد از اون ها استاد عزیز محمد عمران
پاسخ }}
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود مجموعه اذان sadafi 59 40,137 ۱۳۹۴-۰۵-۱۷, ۰۹:۰۵ ب.ظ
آخرین ارسال: استاد نهاوند
  دانلود اذان جدید حاج سلیم موذن‌زاده مجتبی امیری 2 6,690 ۱۳۹۳-۰۴-۱۲, ۰۸:۲۴ ب.ظ
آخرین ارسال: مجتبی امیری
  اذان تصویری استاد «فرج الله الشاذلی» به سبک شیعیان shia 0 2,219 ۱۳۹۳-۰۲-۲۵, ۰۹:۱۸ ق.ظ
آخرین ارسال: shia
  اذان تصویری محمد اللیثی مجتبی امیری 0 1,772 ۱۳۹۳-۰۲-۱۸, ۰۱:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: مجتبی امیری
  اذان سید حامد ابطحی در برنامه اسراء A.Maarefi 0 1,936 ۱۳۹۳-۰۲-۱۲, ۰۲:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: A.Maarefi
  اذان در مقامات مختلف sadra75 9 6,282 ۱۳۹۲-۰۱-۱۹, ۰۴:۳۵ ب.ظ
آخرین ارسال: A.Ghasemzadeh
  نظر رهبر معظم انقلاب در مورد ربناي شجريان و اذان اسکندری 3 5,336 ۱۳۹۱-۰۷-۱۲, ۱۱:۱۸ ق.ظ
آخرین ارسال: davidzz
  اذان از سید نقشبندی در دستگاه حجاز GHARIAN 2 4,635 ۱۳۹۱-۰۶-۲۵, ۰۹:۴۳ ق.ظ
آخرین ارسال: M.Imran
  اذان صوتی و تصویری استاد شاکرنژاد M.Imran 1 6,162 ۱۳۹۱-۰۵-۲۱, ۰۹:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: gomnam
  اذان تصویری از شیخ محمود شحات Ermia 10 3,778 ۱۳۹۱-۰۵-۱۳, ۰۴:۳۶ ق.ظ
آخرین ارسال: سعید پلیمر

پرش به انجمن:

پنل اسمس

قرآن

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('3692')