تبلیغات شما در انجمن قاریان (February 12, 2016)

دعوت از دوستان و قاریان قرآن کریم برای همکاری بیشتر در انجمن قاریان (February 12, 2016)

تبلیغات شما در انجمن قاریان (February 12, 2016)

دعوت از دوستان و قاریان قرآن کریم برای همکاری بیشتر در انجمن قاریان (February 12, 2016)


رتبه موضوع:
  • 9 رای - 2.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
llı.۩.ıll ویژه نامه شهادت حضرت معصومه (ص)llı.۩.ıll
#1
[عکس: 68700168400493567661.gif] [عکس: 31903031294716818544.gif] [عکس: 68700168400493567661.gif]


[عکس: 64460542239639615171.gif]
[flash 500x600]http://sibtayn.com/swf/monasebat/10rabi_sani_fa.swf[/flash]

وفات(شهادت)غريبانه بنت موسي بن جعفر٬
اخت الرضا٬بانوي کرامت٬بي بي دو عالم

حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها
را
خدمت همه شيعيان تسليت عرض مي نماييم

[عکس: 64460542239639615171.gif]
زیارتنامه مخصوص


بیشترین تعریف از شخصیت ایشان از زبان برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضاست؛
آنجا که خطاب به سعد می فرماید:

حَدَّثَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ
قَالَ یَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى ع قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.

ایسعد در نزد شما قبری از ماست. عرضه داشتم فدایت شوم قبر فاطمه دختر موسی علیه السلام را می گویید؟
فرمود بله کسی که او را در حالی که حق او را بشناسد زیارت کند پس بهشت برای اوست.
بعد در ادامه حضرت کیفیت زیارت فاطمه معصومه را بیان می کنند:
فَإِذَا أَتَیْتَ الْقَبْرَ فَقُمْ عِنْدَ رَأْسِهَا مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ كَبِّرْ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِینَ تَكْبِیرَةً وَ سَبِّحْ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِینَ تَسْبِیحَةً وَ احْمَدِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِینَ تَحْمِیدَةً ثُمَّ قُلِ.


هنگامیکه نزد قبرش رسیدی بالای سر، رو به قبله بایست و سی و چهار مرتبه الله اکبر و سی و سه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمدلله بگو. بعد از گفتن این اذکار امام رضا علیه السلام نحوه زیارت را بیان می کنند؛ تا می رسند به این قسمت که خطاب به خواهر گرامیشان است:
السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ... السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ...
امام رضا علیهالسلام فاطمه معصومه را به پیامبر و حضرت زهرا و امیرالمؤمنین و امامان حسن و حسین علیهم السلام منسوب می کنند؛ یعنی تو دختر معصومین هستیکسانی که اشرف مخلوقاتند. چرا این نسبت را می دهد چون همانند اجداد طاهرینش بنده خالص خدا بود.
یعنی این نسبت یک نسبت به صرف فامیلی نیست بلکه ریشه در معتقدات ایشان دارد.

السَّلَامُ عَلَیْكِ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَكُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِكُمْ ...
أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاكُمْ فِی زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله؛


آرزویما در اواخر این دعا چیست؟ در بهشت علاوه بر بهشتی شدن، نزد آنها شناخته شده باشیم و بیگانه از آنها نباشیم ممکن است انسان بهشتی باشد اما اولیاء خدا را نتواند زیارت کند. دیگر اینکه در قیامت با حضرت معصومه (علیهاالسلام) محشور شویم.
البته این کلام امام علی بن موسی علیه
السلام است. شاید بتوان برداشت کرد که جایگاه حضرت معصومه(علیهاالسلام) در آخرت نزد برادرشان است و در بهشت در یک جا سکونت دارند.


[عکس: 21618318989297988343.gif]

[عکس: 17025692595102739578.jpg]

شهرها انگشترند و "قم" نگين قم، هماره حجت روي زمين
تربت قم، قبله عشق و وفاست شهر علم و شهر ايمان و صفاست
مرقد "معصومه" چشم شهر ما مهر او جان‎هاي ما را كهربا

دختري از اهل بيت آفتاب وارث در حيا، گنج حجاب
در حريمش مرغ دل پر مي‎زند هر گرفتار آمده، در مي‎زند
هر دلي اينجاست مجذوب حرم جان، اسير رشته جود و كرم
اين حرم باشد ملائك را مطاف زائران را ارمغان، عشق و عفاف
آستان بوسش بسي فرزانگان معرفت آموز، از اين آستان
ديده پاكان به قبرش دوخته عصمت و پاكي از آن آموخته
حوزه قم هاله‎اي بر گرد آن فقه و احكام خدا را مرزبان
قم هميشه رفته راه مستقيم بوده در مهد هدايت‎ها مقيم
قم نمي‎بيند مگر خواب قيام تيغ قم بيگانه باشد از نيام
شهر خون، شهر شرف، شهر جهاد شهر فقه و حوزه، علم و اجتهاد
هر كجا را هر چه سيرت داده‎اند اهل قم را هم بصيرت داده‎اند
نقطه قاف قيامند اهل قم برق تيغ بي نيامند اهل قم
اهل قم، از اول ولايت داشتند در دل و در ديده، (آيت) داشتند
سر نمي‎سودند، جز بر پاي دين دل نمي‎دادند الا بر يقين
دين، مطيع امر مولا بودن است راه را با رهنما پيمودن است
دختر "موسي بن جعفر" را درود کز عناياتش تراويد اين سرود



[عکس: 21618318989297988343.gif]
حضرت معصومه؛ زینب ثانى

[عکس: 56497146449117063093.jpg]

تاریخگویاى این حقیقت تلخ است كه حكومت بنى امیه و بنى عباس، هر دو از دشمنانقسم خورده نبوت و ولایت بودند
و این كینه توزى با اسلام ناب را با جنایات مختلفى نشان مى‎دادند؛

بااین تفاوت كه این نظام جبار بنى‎امیه به شكلى علنى، شمشیر برهنه‎اى شده بود و قلوب خاندان ولایت را مى‎شكافت و در نشان دادن این جنایات آن چنان اصرار مى‎ورزید كه دیگر حتى پدر، جرأت نداشت به فرزند خود بگوید كه از نسل اولاد على علیه السلام است.
اماشیوه حكومت بنى عباس، ظاهرى آرام و باطنى كینه توز و خصمانه داشت و بعضىاوقات مردم نیز تحت تأثیر این گونه رفتارهاى منافقانه قرار مى‎گرفتند.
مردم, ایران در آن روزگار علاقه وافرى به خاندان ولایت و اهل‎بیت داشتند و حتىبا وجود حاكمیت استبداد عباسى در قلمرو اسلامى، از ابراز علاقه خود به
آنان خوددارى نمى‎كردند.

دراین میان عده‎اى بر این باورند كه این علاقه به دلیل ازدواج امام حسین علیه السلام با دختر یزدگرد سوم است،
اما شواهد تاریخى نشان مى‎دهند كه
این علاقه ریشه الهى دارد.
نقل شده است زمانى كه آیه: «ان یشاء یذهبكم ایها الناس و یات باخرین و كان الله على ذالك قدیرأ»؛
اىمردم اگر خداوند بخواهد مى‎تواند شما را از این دنیا ببرد و قومى دیگر را جانشین شما سازد و خداوند بر این كار قادر است.» بر پیامبر نازل شد،
آن حضرت دست بر شانه سلمان فارسى گذاشت و فرمود: «آنان هموطنان سلمان هستند.»

در حقیقت پیامبر اسلام با این سخن، آینده ملت ایران را پیش‎بینى نمود و وظیفه خطیر آنان را گوشزد كرد.
دلیلدیگر علاقه ایرانیان به اهل‎بیت، عدالت خواهى فطرى ایرانى‎ها و بى‎عدالتى پادشاهان فاسد و خودسر این كشور بوده است؛ همان حكام جبارى كه
قرآن از آنان به نام مترف و مستكبر یاد مى‎كند.

به طور كلى علت اصلى علاقه ایرانیان به خاندان امامت، فطرت عدالت‎خواهى آنان و عادل بودن ائمه اطهار بوده است.
البتهعلاقه‎اى كه ریشه هزار ساله دارد، به دور از عوامل سطحى و زودگذر است.
حكومت بنى عباس نیز از وجود این علاقه با خبر بود و مى‎دانست كه خبر اسارت امام موسى بن جعفر علیه السلام خشم مردم ایران را علیه حاكمان جباربنى‎امیه و بنى عباس برانگیخته و امكان دارد كه ایرانیان دست به قیامى همه جانبه بزنند و حكومت بنى‎عباس را سرنگون كنند.

ازاین رو، در پى چاره‎جویى برآمدند و از آن جا كه با رشادت‎هاى ملت ایران آشنا بودند، شمشیر را چاره كار ندانستند و نقشه ولایتعهدى (اجبارى) امام
على بن موسى الرضا علیه السلام را مطرح كردند.

بااین ترفند موذیانه، هم خطر قیام مردم ایران را از میان بردند و هم امام هشتم را تحت نظر گرفته و رابطه مردم با ایشان را قطع نمودند.
بهاین ترتیب دسترسى به امام هشتم علیه السلام بسیار مشكل و حتى غیر ممكن شد و مردم مجبور بودند از طریق عوامل حكومتى خبرهاى مربوط به ائمه را
دریافت نمایند.

[عکس: 57114345838964494116.gif]
[عکس: masumiie.jpg]

خوب مي دانم كه روز وفات تو، روز تاريكي براي سرزمين قم بوده است.
آسمانش، دل به هواي تو بسته بود و خاكش،
به شوق قدم هايِ تو نفس مي كشيد؛
اما ناگهان، موج حزن و اندوه، در همه شهر جاري شد.

سلام بر بزرگ بانويي كه نسيم يادش،
دل ها را به مهماني چراغ ها آورده
و درياي جان هاي عاشق را خروشان كرده است،
با بوي شب بوها و صداي مناجات!

[عکس: 21618318989297988343.gif]
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
آگهی
#2
[عکس: 01538437987714472872.gif]

کبوتر بی تاب نگاهم تا گنبد طلای تو پر می کشد...
هر بار که دلش می گیرد، بهانه حرم می کند؛
بهانه تو را، مهربانیت را و نگاه لطف و عنایت تو را.

امروز، تمام کبوتران غمگینند؛

آسمان حرمت گرفته است، حرمت، بوی غریبی می دهد!

آه، بانوی نجیب! بانوی صبر!

دل شیعه چگونه با این داغ بزرگ بسازد، حال آن که در شعله های فراق می سوزد.
خاک، هرگز لایق حضور آسمانی ات نبود و نیست.

خاک برای درک آن وسعت بی نهایت کوچک است.

فاطمه جان!

هنوز «بیت النّور» از صدای دلنشین تو سرشار است.

هنوز عطر مناجات تو در تار و پود شهر می وزد.

و هنوز قم، به میزبانی تو می نازد و می بالد.

دیده فرو مبند، ای ادامه سوره صبر!
هرچند در دوری برادر، چون شمع می سوزی هر چند کرب و بلای فراق برادر سخت است،

اما هنوز عطش روحانیِ شیعه شعله ور است، هنوز عرفان، طفل نوپای دستان شماست،

هنوز باید دست فقه را بگیرید، اخلاق را بنوازید، فضیلت را فضایل بیاموزید.

قرآن را محافظ باشید و عترت را نگهبان.

دیده فرو مبند، ای سنگ صبور لحظه های دلتنگیِ شیعه!

وقتی که آمدی، برکت آوردی و نور.

آمدی؛ با یک جهان رحمت و مهربانی.

هفده روز میهمان ما بودی
هفده روز نور باریدی و روشنایی بخشیدی!

و اینک!...

تا بی شمار روزها، تا بی شمار ماه ها و تا بی شمار سال ها ما میهمان

سفره کرامت بی حدّ توایم.

ای شفیعه روز جزا! شفاعتمان کن.
[عکس: 57114345838964494116.gif]
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#3
بیت النور: A03(محل عبادت حضرت معصومه س)) A03 [عکس: 65258983251156076712.jpg] تصویر بزرگه A16
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#4
احادیثی پیرامون حضرت معصومه(س)
قال الصادق عليه السلام:
ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم

خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند.


عن سعد عن الرضا(ع) قال:
يا سعد من زارها فله الجنة
ثواب الأعمال و عيون اخبار الرضا(ع): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) فقال:
من زارها فله الجنة
امام رضا (ع) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است .

كامل الزيارة:عن ابن الرضا عليهماالسلام قال:
من زار قبر عمتى بقم فله الجنة
امام جواد - كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است .

امام صادق (ع):
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة (بحار ج ٤٨ صفحه ٣٠٧)
امام صادق (ع) كسى كه آن حضرت را زيارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست .

امام صادق (ع):
«الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» (بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦ )
امام صادق (ع) - آگاه باشيد كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است

جايگاه حضرت معصومه(س)
لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:آن حضرت در روايتى فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» (ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣٢)

«هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.»
اين لقب، كه از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است.

امام رضا(ع) در روايتى ديگر مى فرمايد:
هركس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مى يابد.
(زبدة التصانيف، ج ٦، ص ١٥٩، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣ .)
[عکس: 42129225820917157912.jpg]




بیاید ظهور کنیم،

او منتظر ماست ...
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#5
نجوا
امشب اين دل گشته بينِ سينه گم
مهدي صاحب زمان آيد به قم
شالِ ماتم را به سر انداخته
ناله‌اش بر جان شرر انداخته
گويدش اي عمه‌ي چشم انتظار
آمدم بالين تو من بي‌قرار
آمدم در شهر قم يارت شوم
من در اين غربت پرستارت شوم
طاهره، مرضيه، ماهِ عالِمِه
اي كريمه، اي رضيه، فاطمه
اي كه نامت شبه نامِ مادرم
در برت با يادِ مادر مضطرم
عمه جان معصومه بين بستري
لحظه‌ي ناله شبيه مادري
فرق تو با مادرم بس باشد اين
او ميان كوچه‌ها خورده زمين
او ميان كوچه سيلي خورده است
ميخ در پهلوي او آزرده است
اي كه هر جا بي‌قرينه بوده‌اي
كي دچارِ دردِ سينه بوده‌اي
مردم قم احترامت كرده‌اند
كي تو را گريه حرامت كرده‌اند
اهل قم گريان و زارت گشته‌اند
روز و شب چشم انتظارت گشته‌اند
با گل و لاله تو را دفنت كنند
كي شبانه در خفا كفنت كنند
عمه جان امشب خريدارت منم
مرهمِ آن جسمِ بيمارت منم
اين دلم با ناله در تاب و تب است
پيش تو هستم دلم با زينب است
زينب ثاني خطابت مي‌كنم
گريه بر حالِ خرابت مي‌كنم
مردم اينجا افتخارت كرده‌اند
كي حجابي از تو غارت كرده‌اند
سر درِ قم را به گُل آويختند
كي به رويت سنگ و آتش ريختند
عمه جان اينجا و ملكِ ري كجا
كوفه و شام و سر بر ني كجا
خنده‌ي مردم در اين قم مرهم است
خنده در بزمِ يزيدي ماتم است
عمه جان برخيز و دل صد چاك شد
چشمِ خونبار رضا غمناك شد
چشم بر راه تو چشمانِ رضا
من چه گويم با تو جانانِ رضا
عمه جدّ من غريب و زار شد
چشمِ تو چون چشمِ مادر تار شد
زينب و زهرا و حيدر آمده
باب تو موسي بن جعفر آمده
عمه جان چشمِ خودت را باز كن
با رضا شرحِ غمت آغاز كن
اهلِ قم هر جا صدايت مي‌كنند
خاك بر سر از عزايت مي‌كنند
السلام
السلام اي افتخارِ شهرِ قم
السلام اي نور و رحمت بهرِ قم
السلام اي از تبارِ فاطمه
پيرو آيين و يارِ فاطمه
السلام اي قبله‌ي هر شيعه‌اي
در كتاب عاشقان اسطوره‌اي
السلام اي نور عصمت نور دين
دشمن سرسختِ قومِ ظالمين
السلام اي خواهرِ شاهِ غريب
اي برادر را تويي الحق حبيب
السلام اي حامي دينِ نبي
اي جواهر خواهرِ نيكِ علي
السلام اي مريمِ آلِ رسول
نام تو همنام با نامِ بتول
السلام اي قبله‌ي هر حاجتي
اي كه از سوي خدا تو آيتي
السلام اي حرمتِ افلاكيان
شهرِ قم دريا و گوهر در ميان
السلام اي جمله از هجرت اسير
جان زهرا دستِ عالم را بگير
السلام اي بارگاهت شهر خون
فطرس از لطف تو دارد اين جنون
شهادت بانوی دو عالم ،
فخر خاندان پیامبر خاتم (ص) ،
حضرت معصومه (س) تسلیت باد
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#6
[عکس: 63371470462340309061.jpg]
[عکس: 38226395005552644823.gif]
اشک های
« قم »،
به خیابان های اندوه می ریزد.
همراه با متونِ فقاهت، پس کوچه های ماتم، نوحه می خوانند.
بانویی از جنس بهار، کوچ می کند و پرستوها را در غربتی پیوسته می گذارد.

[عکس: 38226395005552644823.gif]

[عکس: 60609296062481056141.jpg]
سفر بهانه بود، قرار بود در مدینه نمانی،
قرار بود این فاطمه حرم داشته باشد...
یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه

[عکس: 38226395005552644823.gif]
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#7
بسمه تعالی


[عکس: cf5d3c0bfc6069452f2473d6904da38b_2013113...142626.jpg]
(به مناسبت وفات حضرت معصومه علیهاالسلام)
در اسلام همان گونه كه مردانی چون انبیا، پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و ائمّه معصومین علیهم السلام الگوهای زندگی هستند، بانوانی چون مریم، خدیجه، فاطمۀ زهرا، زینب كبری، و فاطمۀ معصومه ـ علیهن السلام ـ نیز به عنوان الگو شناخته می‌شوند.
این بیانگر این حقیقت است كه زنان هم مانند مردان، می‌توانند بر قلّه كمالات بایستند و به عالی‌ترین مراتب اوج انسانی برسند. از این جهت بین زن و مرد، فرقی نیست.
خداوند متعال می‌فرماید:
«مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثی و هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیوةً طَیبَةً وَ لَنَجْزِینَّهُمْ اَجْرَهُم بِأَحْسَنِ ما كانُوا یعْمَلُونَ» (1)
«هركس كار شایسته‌ای انجام دهد. خواه مرد باشد یا زن، در حالی كه او مؤمن است، به او حیاتی پاكیزه می‌بخشیم و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی كه انجام می‌دادند، خواهیم داد.»
مطالعۀ زندگی این برگزیدگان الهی، سرمشقی است برای بهتر زیستن و چراغی است، فرا راه دوستداران شرافت و سعادت.
طلوعِ نور
در روز اوّل ذی القعدۀ سال 173 ه. ق (2) از سلالۀ پاك پیامبر صلی الله علیه و آله و خدیجه علیهاالسلام، و فاطمۀ زهرا علیهاالسلام، فاطمۀ دیگری متولّد گردید. نور وجودش نه تنها خانۀ امام كاظم علیه السلام كه جهان را روشن ساخت و در طول قرن‌های متمادی در شعاع نورانیش، ستارگان پرفروغ آسمانِ علم، تقوی، فقاهت و پارسایی، آستان بوس حرمش گردیدند و با توسّل به ذیل عنایتش مشكلات بزرگ خود را حل كردند.
توسّل صدر المتألهین
ملاّ صدرا، از علمای ربّانی و حكمای بی نظیر قرن یازدهم ه. ق (1050 ه. ق، وفات در بصره) است. او صاحب تألیفات بی نظیری چون: «اسفار اربعة»، «شرح الاصول من الكافی»، «شرح الهدایة» و «شرح حكمة الاشراق» است.
وی مدتی از عمر شریف خود را در كَهَك قم سپری نمود و مشغول تألیف بعضی از كتاب‌های خود چون اسفار اربعة بود. هر وقت برایش مشكل علمی یا مطلب مبهمی پیش می‌آمد، به قم آمده، به حرم مطهّر حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف می‌شد و با توسّل به آن حضرت، از او استمداد نموده و مشكل علمیش آسان و حل می‌شد. (3)
آن گونه كه مرحوم میرزا علی اكبر حكمی یزدی در حاشیۀ كتاب «اسفار اربعه» ـ در بحث اتحاد عاقل به معقول از قول مؤلف محترم، مرحوم صدر المتألهین ـ مرقوم فرمودند: «یكی از مواردی كه با توسّل به حضرت معصومه علیهاالسلام مشكل علمیش حل شد، بحث اتحاد عاقل به معقول می‌باشد». (4)
شیفتگی علامۀ طباطبایی به درگاه حضرت معصومه علیهاالسلام
مرحوم علاّمه سید محمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر بی نظیر «المیزان» نهایت ارادت و تواضع را نسبت به حضرت معصومه علیهاالسلام ابراز می‌نمود.
علامه شهید مطهّری، هرگاه نام مرحوم علاّمه طباطبایی را به زبان می‌آورد، می‌گفت: «رُوحی لَهُ الفِداء» روحم به فدای او باد.
یكی از دانشمندان از استاد مطهّری پرسید «دلیل این همه تجلیل و احترام شما از علاّمه طباطبایی چیست؟»
استاد مطهّری در پاسخ فرمود: «من فیلسوف و عارف بسیار دیده‌ام و احترام من به علاّمه طباطبائی به خاطر فیلسوف بودن ایشان نمی‌باشد، بلكه از این جهت است كه او عاشق و دلباختۀ اهل بیت علیهم السلام است. چرا كه علاّمه طباطبایی در ماه رمضان روزۀ خود را با بوسه بر ضریح مقدّس حضرت معصومه علیهاالسلام افطار می‌كرد. ابتدا پیاده از منزل تا حرم مطهّر (با توجّه به آن سنین پیری و دوری راه) مشرف می‌شد. ضریح مقدّس را می‌بوسید، سپس به خانه می‌رفت و غذا می‌خورد.» (5)
فاطمۀ دوم
با این كه حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام غیر از فاطمۀ معصومه علیهاالسلام دختران دیگری نیز داشت. (6) امّا در میان همۀ آنان، تنها اوست كه دارای امتیازات والایی است.
او همچون جدّه‌اش حضرت زهرا علیهاالسلام در علم و عمل و قداست و كمالات، گوی سبقت از دیگران ربود و به راستی حضرت معصومه، فاطمۀ دوم و جلوۀ دوبارۀ حضرت زهرا علیهاالسلام است.
شباهت‌ها
الف ـ پدرش به قربانش
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله برای تجلیل و قدردانی از دخترش زهرا علیهاالسلام و مقامات او، بارها درباره‌اش این جمله را بیان فرموده بود كه: «فَداها اَبُوها» (7) پدرش قربانش گردد.
پدر بزرگوار حضرت معصومه علیهاالسلام، امام كاظم علیه السلام، نیز دربارۀ وی چنین جمله‌ای فرمود. در آن جا كه جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به سؤال‌های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام كاظم علیه السلام برسند، آن حضرت در مسافرت بود. آن‌ها ناگزیر بودند، از آن سفر مراجعت كنند. پرسش‌های خود را نوشتند و به افراد خانوادۀ امام كاظم علیه السلام تحویل دادند تا در سفر بعد به جواب آن نائل شوند.
هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه علیهاالسلام (كه حدود شش سال داشت) پاسخ سؤالات آن‌ها را نوشته و آماده نموده است.
بسیار شادمان شدند و آن نامه را گرفتند. هنگام مراجعت، در راه با امام كاظم علیه السلام كه از سفر باز می‌گشت، ملاقات كردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام علیه السلام آن نوشته را از آن‌ها طلبید و مطالعه كرد و پاسخ‌های حضرت معصومه علیهاالسلام را درست یافت، آن گاه به نشان تمجید از حضرت معصومه علیهاالسلام و تصدیق او سه بار فرمود: «فَداها اَبُوها: پدرش فدایش باد.» (8)
این حادثۀ جالب بیانگر آن است كه حضرت معصومه علیهاالسلام چون زهرا مرضیه، عالمه غیرمعلّمه است و در خردسالی از رشد، شناخت، علم و كمال بالایی برخوردار است.
ب ـ بارگاه حضرت معصومه علیهاالسلام تجلّیگاه مرقد حضرت زهرا علیهاالسلام
مرحوم آیت الله سید شهاب الدین نجفی مرعشی رحمه الله می‌فرمود:
«پدرم ـ مرحوم آیة الله علاّمه سید محمود مرعشی رحمه الله كه در نجف اشرف می‌زیست ـ بسیار علاقمند بود، محلّ قبر شریف جدّه‌اش حضرت زهرا علیهاالسلام را بیابد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب نمود، چهل شب به آن مداومت كرد تا شاید از محلّ مرقد شریف حضرت زهرا علیهاالسلام آگاه گردد.
شب چهلم بعد از انجام ختم و توسّل فراوان، به بستر خواب رفت در عالم خواب به محضر امام باقر علیه السلام (یا امام صادق) رسید.
امام علیه السلام به او فرمود: «عَلَیكَ بِكَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیتِ» به دامن كریمه اهل بیت چنگ بزن.
ایشان تصوّر كرد، منظور امام علیه السلام از این جمله، حضرت زهرا علیهاالسلام است.
عرض كرد: «آری قربانت گردم، من نیز ختم را برای همین گرفتم كه محل قبر شریف آن حضرت را دقیق‌تر بدانم، و زیارتش كنم» امام علیه السلام فرمود: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه علیهاالسلام در قم است». سپس افزود: به خاطر مصالحی، خداوند اراده فرموده است كه قبر حضرت زهرا برای همیشه برای همگان مخفی باشد، از این رو قبر حضرت معصومه علیهاالسلام را تجلّیگاه قبر شریف حضرت زهرا علیهاالسلام قرار داده است.
مرحوم آیة الله سید محمود مرعشی، وقتی از خواب برخاست، تصمی م گرفت به قصد زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام به قم مهاجرت كند.
او بی درنگ با همۀ اعضای خانواده‌اش از نجف اشرف، عازم قم شد و به زیارت مرقد مطهّر حضرت معصومه علیهاالسلام مشرّف گردید. (9)
امام خمینی رحمه الله در كنار مرقد حضرت معصومه:
بنیان گذار جمهوری اسلامی آیة الله العظمی امام خمینی قدس سره آن گاه كه در قم ساكن بود و هرگاه كه به قم می‌آمد، با نهایت خضوع نسبت به مقام بلند حضرت معصومه علیهاالسلام در كنار مرقدش حاضر می‌شد و متواضعانه به او متوسّل می‌گشت و با اشتیاقی ویژه، ضریح مطهّر حضرت معصومه علیهاالسلام را می‌بوسید.
امام خمینی رحمه الله مقام آن حضرت را آن قدر ارجمند می‌دانست كه در یك قصیده‌ای شامل 44 بیت حضرت معصومه علیهاالسلام را با حضرت زهرا علیهاالسلام مقایسه كرده و هر دو را بك نواخت ستوده است كه بیانگر شباهت این دو بانوی برگزیده الهی است.
او در بخشی از این اشعار چنین سروده است:
«نور خدا در رسول اكرم پیدا كرد تجلّی ز وی به حیدر صفدر
وز وی تابان شده به حضرت زهرا اینك ظاهر زدختِ موسی جعفر
آبروی ممكنات جمله از این نور گر نَبُدی، باطل آمدند سراسر
دختر چون این دو از مشیمۀ قدرت نامد و ناید دگر هماره مقدّر
آن یك امواج علم را شده مبدأ وین یك افواج حلم را شده مصدر
آن یك بر فرق انبیا شده تارَك وین یك اندر سر، اولیا را مِغْفَر
آن یك در عالم جلالت «كعبه» وین یك در مُلك كبریایی «مَشعر»
«لم یلد» م بسته لب، وگرنه بگفتم دختِ خُدایند، این دو نور مطهّر
آن یك بر مُلك لایزالی تارك وین یك بر عرش كبریایی، افسر
آن یك، خاكِ مدینه كرده مزّین صفحۀ قم را نموده این یك انور
خاك قم این كرده، از شرافت، جنّت آب مدینه نموده آن یك، كوثر
زیبد اگر خاك قم ز «عرش» كند فخر شاید كه «لوح» را بیاید همسر
خاكی عجب خاك! آبروی خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به كافر» (10)
* * *
سؤالاتی در مورد حضرت معصومه علیهاالسلام
آنچه را كه در این گفتار به آن پرداخته می‌شود، طرح چند سؤال و جواب است كه پاسخ‌های آن روشنگر بعضی از مقامات والای حضرت است.
گرچه بررسی دقیق و گسترده این سؤالات مجال بیشتری می‌طلبد، امّا از باب آن كه «ما لا یدْرَكْ كُلُّهُ لا یتْرَكُ كُلُّهُ» به طور خلاصه و فشرده به آن می‌پردازیم. تا نقطه شروعی باشد برای پژوهشگران عالی مقام.
1 ـ آیا او مقام عصمت داشت؟
یكی از لقب‌های مشهور و معروف حضرت فاطمه، دختر موسی بن جعفر علیهماالسلام، معصومه است. آیا این لقب، بر عصمت آن بانوی بزرگوار دلالت دارد؟
آن گونه كه در روایت آمده، حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السلام فرمود: «مَنْ زارَ المَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زارَنی». (11)
هر كس معصومه علیهاالسلام را در قم زیارت كند، مثل كسی است كه مرا زیارت كرده است.
امام رضا علیه السلام در این روایت، دو مطلب را بیان فرمود: اوّل این كه آن حضرت را به لقب معصومه نامید، دوم این كه، زیارتش را همسنگ زیارت خودش؛ یعنی، امام معصوم قرار داد.
از آن جایی كه هیچگاه امام علیه السلام در سخنانش به گزافه گویی و غلوّ نمی‌پردازد، این سخن گهربارش بر عصمت حضرت معصومه علیهاالسلام دلالت دارد.
در روایت آمده است كه امام صادق علیه السلام فرمود: «اَلا وِ اِنّ قُم الْكُوفَةُ الصّغیرةُ، اَلا اِنّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِیةَ اَبْوابٍ ثَلاثَةٌ مِنْها اِلی قُمْ، تُقْبَضُ فیها اِمْرَأةٌ مِنْ وُلْدی اسمُها فاطِمَة بنتَ مُوْسی، و تُدْخَلُ بشفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ». (12)
«قم كوفۀ كوچك است و بهشت هشت در دارد، سه در از آن‌ها به روی قم باز است و بانویی از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد كه فاطمه دختر موسی نام دارد. و با شفاعت وی همۀ شیعیان وارد بهشت می‌شوند».
شفاعت جمیع شیعیان مقام والایی است كه به هر شخص عادی، اعطا نمی‌شود.
و عن سعد بن سعد عن الرضا علیه السلام : «یا سَعْدُ مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ». (13)
امام رضا علیه السلام فرمود: «ای سعد هر كس حضرت معصومه را زیارت كند وارد بهشت می‌شود.
روایات زیادی در این زمینه وارد شده كه انسان مطمئن می‌شود، حضرت معصومه فوق یك انسان عادی است.
البته تردیدی نیست كه عصمت نیز مانند كمالات دیگر انسانی دارای مراتب و درجاتی است كه عالی‌ترین درجه آن را پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیهاالسلام و دوازده جانشین پیامبر علیهم السلام دارا هستند.
اتّفاق علمای امامیه بر این است كه همۀ پیامبران و فرشتگان الهی معصوم هستند.
هیچ دانشمندی در مورد افرادی چون حضرت «ابوالفضل» و «حضرت علی اكبر»، و «حضرت زینب» و «حضرت معصومه» ادّعا نكرده كه آن‌ها معصوم نیستند، بلكه شخصیت‌های بزرگی در مورد عصمت آن‌ها سخن گفته اند. و در این زمینه باید به كتب مربوط به آن‌ها مراجعه شود. (14)
تشریف فرمایی دو شخص ناشناس (15) ـ كه به احتمال قوی امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام بودند ـ برای مراسم تجهیز و نماز این بانوی بزرگوار، تأیید واضحی بر عصمت وی می‌باشد. زیرا مطابق اعتقاد قطعی شیعه «جنازه معصوم را فقط معصوم به خاك می‌سپارد». (16)
در زیارتنامۀ وی كه منصوص از امام رضا علیه السلام است، آن حضرت دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله، دختر فاطمه زهرا، خدیجه كبری، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، امام حسن، امام حسین، دختر ولی خدا (امام كاظم علیه السلام) ، خواهر ولی خدا (حضرت امام رضا علیه السلام) و عمّه ولی خدا (امام جواد علیهم السلام) معرفی شده است، این مطلب تنها حكایت از شرافت خانوادگی او نیست، بلكه علاوه بر آن بیانگر آن است كه حضرت معصومه از نظر معنوی و مقامات عالی ملكوتی به راستی فرزند روح و جسم و مكتب پیامبر صلی الله علیه و آله و فاطمه علیهاالسلام و ائمه معصومین علیهم السلام می‌باشد و ویژگی‌های آن‌ها از جمله عصمت در وجودش متجلّی است.
2 ـ چگونه از دنیا رفت؟
آیا حضرت معصومه علیهاالسلام به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا او را شهید كردند؟ آنچه را كه بیشتر تاریخ نویسان به آن تصریح نموده اند، این است كه حضرت معصومه در مسیر سفر از مدینه به خراسان وقتی به شهر ساوه رسید، مریض شد و از آن جا او را به قم آوردند و پس از 16 یا 17 روز، در تاریخ دهم یا دوازدهم ربیع الثانی سال 201 ه. ق در قم از دنیا رفت و او را در باغ بابلان (مكانی كه امروز مرقد مطهّر وی می‌باشد) به خاك سپردند. (17)
كمتر كسی به علّت بیماری وی اشاره نموده است و این مطلبی است كه جای تحقیق و دقّت بیشتری دارد.
آن گونه كه در بعضی از روایات و نقل‌های تاریخی آمده است، هنگامی كه كاروان حضرت معصومه علیهاالسلام و همراهانش به ساوه رسیدند، دشمنان خاندان نبوّت، به كاروان حمله كردند؛ هارون بن موسی به جعفر علیهماالسلام ـ برادر حضرت معصومه علیهاالسلام كه سرپرستی كاروان را به عهده داشت ـ شهید كردند و جمعی را مجروح نموده، و موجب پراكندگی آن‌ها شدند.
توسط زنی در غذای حضرت معصومه، زهر ریختند و به این ترتیب آن بانوی گرامی مسموم و بیمار شد!
تقاضا كرد او را به قم ببرند. وقتی به قم رسید، بعد از چند روزی به شهادت رسید. (18)
بنا بر نقل دیگری: در این جنگ نابرابر، هارون بن موسی بن جعفر علیهم السلام و سایر برادران و برادرزادگانِ حضرت معصومه كه 23 نفر بودند، كشته شدند و حضرت معصومه علیهاالسلام وقتی كه بدن‌های پاره پاره و غرق به خونِ آن‌ها را دید به شدّت غمگین شد و سخت بیمار گشت.
تقاضا كرد او را به قم ببرند. پس از 16 یا 17 روز سكونت در قم به لقاءالله پیوست. (19)
3 ـ قم چرا؟
هنگامی كه حضرت معصومه در ساوه بیمار شد چرا در همان جا بستری نشد و درخواست كردند تا او را به قم ببرند؟
این انتخاب دلائل متعددی دارد كه بعضی از آن‌ها از این قرار است:
الف ـ محیط ساوه در آن روز نسبت به خاندان رسالت نامساعد بود. (20)
ب ـ بنا بر روایات زیادی. قم مركز شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود. در حدود سال (83 ه. ق) عبدالرحمن بن محمد بن اشعث همراه هفده نفر از علمای تابعین و شیعیان برجسته و پارسا، مانند: كمیل و سعید بن جبیر به قم آمدند و همگی در قریه جمكران سكونت نمودند.
پس از آن آل اشعر كه از مسلمانان معروف یمنی در كوفه بودند، در دو دهۀ آخر قرن اوّل به قم آمدند (21) و از آن تاریخ به بعد، قم پایگاه مهمّی از شیعیان و دوستداران اهل بیت گردید.
حضرت معصومه علیهاالسلام از پدرش امام كاظم علیه السلام چنین نقل كرده است: «پدرم فرمود: قم مركز شیعیان ما است». (22)
از این مهم تر، قم از زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، یكی از شهرهای برگزیده دینی و مذهبی معرّفی شده بود.
انس بن مالك می‌گوید: «روزی در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودم، ناگاه حضرت علی علیه السلام به حضور آن حضرت آمد، پیامبر صلی الله علیه و آله از او استقبال گرمی نمود و پس از معانقه، بین دو چشم آن حضرت را بوسید، سپس فرمود: «ای علی! خداوند ولایت تو را بر آسمان‌ها عرضه كرد، آسمان هفتم برای پذیرش ولایت تو از آسمان‌های دیگر پیشی گرفت، خداوند آن را به عرش آراست. سپس آسمان چهارم پیشی گرفت، خداوند آن را به «بیت المعمور» آراست. سپس آسمان دنیا پیشی گرفت، خداوند آن را به ستارگان آراست. سپس مكه به پذیرش آن سبقت گرفت، خدواند آن را به «كعبه» آراست. سپس مدینه سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود من آراست.
سپس كوفه سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود تو آراست. سپس قم سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود عرب (شیعه اشعری و...) آراست و از قم دری را به سوی بهشت گشود.» (23)
دقت در این روایت این مطلب را به خوبی بیان می‌كند كه محور تمام ارزش‌ها ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب است، و اگر قم نیز ارزش دارد. به بركت وجود سلالۀ پاك امیرالمؤمنین و شیعیان و شیفتگان آن حضرت است.
باز در روایت آمده است كه حضرت علی علیه السلام به اهالی قم درود و سلام می‌فرستد و برای آن‌ها دعا می‌كند. (24)
امام صادق علیه السلام، قم را حرم اهل بیت دانسته خاك آن را پاك و پاكیزه معرّفی می‌نماید. (25)
امام كاظم علیه السلام قم را عشّ آل محمّد (آشیانه آل محمد صلی الله علیه و آله) می‌نامد و یكی از درهای بهشت را از آن اهل قم می‌داند. (26)
از همه مهم‌تر این كه امام صادق علیه السلام قبل از ولادت امام كاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت معصومه علیهاالسلام خبر می‌دهد كه «بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه» دختر موسی بن جعفر علیهماالسلام در آن جا (قم) رحلت می‌كند كه به شفاعت او همۀ شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند». (27)
این به عنوان یكی از خبرهای غیبی در خاندان عصمت و طهارت مطرح بود و برای حضرت معصومه علیهاالسلام نیز معلوم بود كه باید تا قم بیاید. همان گونه كه در خاندان رسالت و امامت زمان و مكان شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام معلوم بود.
علم به مكان و زمان شهادت تكلیف و وظیفه را ساقط نمی‌كند، بدین جهت، همان گونه كه امام حسین علیه السلام برای پایداری دین، از مدینه به مكه و كربلا هجرت نمود، حضرت معصومه علیهاالسلام نیز با علم به پایان كار این هجرت را انجام داد و وقتی به ساوه رسید و با آن حوادث روبرو شد، مسموم یا بیمار گردید.
به قم آمد و در آن جا به رحمت ایزدی پیوست.
  • پاورقــــــــــــــــــــی

1 ـ نحل/ 97.
2 ـ گنجینۀ آثار قم، عباس فیض، ج 1، ص 386.
3 ـ فوائد الرّضویة، محدّث قمی، ص 380.
4 ـ اتحاد عاقل به معقول، درس‌های آیت الله حسن زادۀ آملی، چاپ اوّل، ص 108.
5 ـ حضرت معصومه علیهاالسلام چشمۀ جوشان كوثر، محمد محمدی اشتهاردی، ص 90 ـ 91 به نقل از مجلّه پیام انقلاب شماره 123، جرعه‌های حیاتبخش، ص 273.
6 ـ ارشاد شیخ مفید با ترجمه، ج 2، ص 236.
7 ـ بحارالانوار، علاّمه مجلسی، ج 43، ص 86.
8 ـ حضرت معصومه فاطمه دوم، محمد محمدی اشتهاردی، ص 133؛ كریمه اهل بیت، علی اكبر مهدی پور، ص 63 ـ 64.
9 ـ كریمه اهل بیت، مهدی پور، ص 43 ـ 45؛ حضرت معصومه فاطمه دوم محمد محمدی اشتهاردی، ص 140 ـ 141.
10 ـ دیوان امام خمینی رحمه الله، ص 257 ـ 253.
11 ـ ناسخ التواریخ، سپهر، ج 7، ص 337؛ و ریاحین الشریفه، ج 5، ص 35؛ كریمه اهل بیت، مهدی پور، ص 32.
12 ـ مجالس المؤمنین، قاضی نورالله تستری، ج 1، ص 83؛ بحار الانوار، ج 6، ص 228؛ زندگانی حضرت معصومه علیهاالسلام و تاریخ قم، سید مهدی صحفی، ص 39.
13 ـ همان.
14 ـ ر. ك: اتقان المقال، ص 75؛ العبّاس، مقرم، ص 129 ـ 133؛ علی الاكبر، مقرّم، ص 43؛ كریمه اهل بیت ص 35، و....
15 ـ بحارالانوار، ج 60، ص 219 به نقل از تاریخ قم.
16 ـ الاصول من الكافی، ج 1، ص 382: عن المفضّل عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: «قُلْتُ لاَِبی عَبْدِاللّهِ علیه السلام مَنْ غَسَّلَ فاطِمَةَ؟ قالَ: ذاكَ اَمیرُالْمُؤمِنینَ... فَاِنَّها صدّیقَةٌ وَلَمْ یكُنْ یغَسِّلُها اِلاّ الصِّدّیقُ اَما عَلِمْتَ أنَّ مَرْیمَ لَمْ یغَسِّلْها اِلاّ عیسی.»
17 ـ ر. ك: گنجینه آثار قم، عباس فیض، ج 1، ص 382؛ انجم فروزان، فیض، ص 57؛ اعیان الشّیعة، ج 8،ص 391 به نقل از تاریخ قم، تألیف حسن بن محمد؛ بحارالانوار، ج 60، ص 219؛ ناسخ التواریخ، جلد امام كاظم علیه السلام جلد 7، ص 337، و زندگانی حضرت معصومه و تاریخ قم، سید مهدی صحفی، ص 41، و....
18 ـ حضرت معصومه چشمه جوشان كوثر، ص 35، به نقل از الحیاة السیاسیة للامام الرّضا علیه السلام، جعفر مرتضی عاملی، ص 428؛ قیام سادات علوی، ص 161 ـ 168.
19 ـ حیاة السّت، مهدی منصوری، ص 160 به نقل از حضرت معصومه چشمۀ جوشان كوثر، ص 35.
20 ـ گنجینه آثار قم، فیض، ج 1، ص 382.
21 ـ حضرت معصومه علیهاالسلام چشمه جوشان كوثر، محمدی اشتهاردی، ص 37، به نقل از كامل ابن اثیر، ج 4، ص 82.
22 ـ همان، ص 37 به نقل از دریای سخن، سقازاده.
23 ـ بحارالانوار، ج 60، ص 212.
24 ـ مجالس المؤمنین، تستری، ج 1، ص 83. و تاریخ قم، محمدحسن ناصر الشریفه، ص 7.
25 ـ سفینة البحار، محدث قمی، ج 2، ص 447.
26 ـ بحارالانوار، ج 60، ص 214.
27 ـ بحارالانوار، ج 60، ص 216 و 217؛ مجالس المؤمنین، ج 1، ص 83.
[عکس: YasinMedia.jpg]
پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#8
[عکس: 99734320566240744611.jpg]

توس، امیدهای خود را چون فانوسی خاموش،
به دست تند بادهای فراموشی سپرده است.

این سرزمین خشک، چگونه باران فراق تو را بر
گونه های خود باور کند و چگونه سینه تفتیده
خود را همنشین آتشِ محنت بارِ داغ تو؟

بانوی آفتاب! از تو گفتن زلال آب می خواهد
و صداقت آئینه و از فراق تو سرودن، تنها سینه ای
را ممکن است که چون آتشفشان، فوران کند و چهره
سفید لوح های غم را به خاکستر گدازه های ماتم آشنا کند.

حدیث حضورِ کوتاهِ تو در بطن این کویر،
حکایتی است زیبا و نامکرر.

مردم این خاک، تو را رشته اتصالِ زمین و آسمان
می شناسند و بر دامانِ پر مهر و عنایات تو دست توسل دارند.

چگونه نبودنت را باور کنند؟
چگونه بار این اتفاق نامبارک را بر دوش کشند؟

خاتون دل های صادق!
مسیر سفر پر فراز و نشیب تو، سیر و سلوک است
برای مشتاقان حق و حقیقت که برای دیدار برادرت،
تمام مصائب عالم را بر گرده خویش، هموار کردی
و از هیچ سختی و مشقتی پروا نکردی.

ای کوثر کویر!
حمایت از ولایت را رنگ و بوی تازه ای دادی
و مشتاقانه بر پیچ و خم تمام جاده ها و مسافت های
فراق، تازیدی و تاریخ را در حیرتِ طبعِ بلندِ خویش، واگذاشتی.

نام تو طنین جاویدی است که سنگلاخ ها بر سینه
خویش حک کرده اند و وسعت تفتیده کویر،
چون نامی مقدس، زمزمه می کند.

ای پژواک مانای کرامت!
نام بلندت گشایش قفل های بسته و درمان دردهای
پیوسته و آرامش سینه های خسته این خاک نشینانِ با کویر آشناست.

چگونه می شود نبودن تو را فریاد زد؟
این سکوت درد آور چیست که گلوی خشک زمین را
می فشارد و بغضی سنگین، راه عبور نمی یابد؟

صدایی اگر هست، صدای لرزش اندام کویر است.
این وسعت ماتم زده، این سرزمین به غربت دچاری که
بر شانه های خاک سنگینی می کند،

بیت نور است که بی فروغ، در خاموشی می نالد
و آوار سیاه تنهایی است که در شریان های
مردم ماتم زده کویر قم جریان دارد.

چگونه می شود ای کریمه،
دستان عنایات تو را از باورها پاک کرد؟

چگونه می توان پیکر همیشه در عبادت تو را
به دست خشک و ناملایم خاک سپرد؟

برخیز، بانو!
برخیز که آسمان هم غروب تو را باور نمی کند!..

پاسخ }}
سپاس شده توسط:
#9
[عکس: 884223_201.jpg]


مائیم گدای حضرت معصومه

محتاج عطای حضرت معصومه

همراه رضا ز دیده خون می ریزیم

در روز عزای حضرت معصومه


آمد ز مدینه تا که در قم باشد

در مملکت امام هشتم باشد

یعنی که خدا نخواست تا مرقد او

مانند مزار فاطمه گم باشد


در سَر هوس دیدن دلبر دارد

بر سینهء خود داغ برادر دارد

افسوس که تا دیار ساوه آمد

دیگر نتوانست قدم بردارد


زخمی به جگر داشت و در تب می سوخت

از داغ برادرش مرتب می سوخت

هر جا که سَرِ دردِ دِلش وا می شد

می گفت: امان از دل زینب، می سوخت


با ناله دو چشمان ترش را وا کرد

تا سِیر کند دور و برش را، وا کرد

نومید ز دیدن برادر بود و

با ذکر رضا بال و پرش را وا کرد


او خواهر یک امام بود و زینب....!

او شاهد احترام بود و زینب....!

کی راهی شهر شام بود؟ و زینب

در مجلسی از حرام بود؟ و زینب
پاسخ }}
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  •.✿.• ویژه نامه ولادت امام حسن عسگری (ع)•.✿.• allameh 6 2,913 2015-01-28, 12:45 PM
آخرین ارسال: allameh
  اشعاری در مدح حضرت معصومه(سلام الله علیها) سعید پلیمر 0 1,766 2012-03-03, 04:37 PM
آخرین ارسال: سعید پلیمر

پرش به انجمن:

پنل اسمس

قرآن

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('5665')