زمان کنونی: ۱۳۹۸-۰۶-۲۷، ۰۱:۰۴ ب.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 17 رای - 3.24 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهم آموزش نحو
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
آموزش نحو
به نام خداوند تبارک و تعالی


ان شاءالله در این تاپیک قصد داریم به آموزش نحو بپردازیم.قسمت صرف را تا قسمت اعلال ها پیش بردیم و ان شاءالله از این بعد همزمان صرف و نحو را جلو خواهیم برد.


نحو چیست؟


نحو در لغت به معنی {قصد} است و علمی است که درباره ی ساختمان جمله و ارتباط کلمات با هم و اِعراب و حرکتِ آخرِ کلمه گفت و گو می کند..


در روایت است که ابوالاسود الدّوئلی که یکی از اصحاب حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است می گوید: وقتی بر حضرت وارد شدم, در دست مبارکش ورقه ای یافتم.عرض کردم یا امیرالمومنین این چیست؟فرمود:یا اباالاسود امروز شنیدم که مردی این آیه را می خواند:{ أَنَّ اللّهَ بَري ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ}- سوره ی توبه آیه ی 3- و در آن {رسولُهُ} را به کسرِ لام (رَسولِه) تلاوت می کرد.یافتم که کلام مردم به فساد کشیده شده(رجوع شود به پی نوشت),خواستم چیزی بنویسم که مردم به سوی قانون صحیح عَرَب برگردند و به آن اعتماد کنند.حضرت نامه را به من داد و در آن نوشته شده بود:


بسم الله الرحمن الرحیم.الکلامُ اسمٌ و فعلُ و حرفُ.فالاسم ما انبأ عن المسمّی و الفعل أُنبّئُ به و الحرفُ ما أنبأ عن معنیً بالاسم و لا فعل.... و مطالبی دیگر.سپس فرمود: اَنحِ هذا النّحو یعنی به همین طریق و روش قصد کن و تصمیم بگیر و لذا بنیان گذار علم نحو علی علیه السلام است و بعدا دانشمندان این قواعد را پایه و اساس قرار داده شرح ها بر آن نوشتند و نام آن را به افتخار این که حضرت فرموده بودند "اَنحِ هذا النّحو" علم نحو گذاردند.



موضوع علم نحو چیست: کلمه و کلام است یعنی درباره ی کلمه و کلام گفت و گو می کند و زبان را از خطا و اشتباه در گفتار محفوظ می دارد.


کلمه چیست؟کلمه,لفظی است که برای معنایی وضع شده باشد و آن یا می تواند اسم باشد یا فعل و یا حرف.


لفظ چیست؟لفظ,صوتی است که از مخرج دهان خارج می شود.حال اگر برای معنایی وضع شده باشد به آن "لفظ مستعمل" می گویند مانند زید و اگر دارای معنا نباشد به آن "لفظ مُهمل" می گویند مانند دیز (مقلوبِ زید)


جمله یا کلام چیست:کلام آنست که حداقل از دو کلمه ترکیب شده باشد ( که بین آن دو نسبتی برقرار باشد) و به آن جمله هم می گویند.


اقسام جمله بر دو نوع است:


1-یا اسمیه است:یعنی جمله ای که با اسم شروع شده باشد مانند: زیدٌ عالمُ


2-یا فعلیه است:که با فعل شروع شده باشد مانند: جاء زیدٌ


3-یا شبه جمله است:کلمات جار و مجرور و ظرف به همراه مضاف الیه اش را شبه جمله می نامند.



اختصاصات اسم چیست؟



1-جر / 2-تنوین / 3- اَل (الکتاب) / 4-ندا (یا رجل) /5- معرفه بودن / 6-نکره بودن / 7-مصغّر شدن (رُجَیل =مرد کوچک) /8-منسوب بنا شدن (اسلامیّ) /9-پنج حرفی بودن (خماسی),فعل از چهار حرف بیشتر ندارد / 10-تثنیه بنا شدن(رجلان) /11- جمع بنا شدن( رِجال) /


:.توضیح.:تثنیه و جمعی که در فعل دیده می شود ضربا.ضربوا/ {الف و واو} اسمند .و ضمیر فاعلی هستند ولی خودِ فعل, مفرد است و تثنیه و جمع بنا نمی شود


و مورد 12-مذکر و مونث بودن


توضیح:فعل که مذکر و مونث دارد به اعتبار فاعلِ آن است که یا مذکر است ولی خود عل مذکر و مونث ندارد!



اختصاصات فعل چیست؟



1-قد بر سرش در می آید / 2- لم /3- نون تاکید / 4-مجزوم شدن



اختصاصات حرف چیست؟



1-مبنی بودن (حرف ها همگی آخرشان ثابت است و اعراب قبول نمی کنند) / 2- هیچ یک از خواص اسم و فعل که در بالا ذکر شد ندارند.


*سوال*؟


با توجه به توضیحات بالا تنوین جزو اختصاصات فعل نیست پس چرا در سوره ی یوسف آیه داریم به این صورت:



و لیکوناً من الصاغرین!


در این جا تنوین استعمال نشده بلکه رسم الخط آن این گونه است و در اصل لیکونن بوده که نون دوم {نون تاکید خفیفه} است.



توضیح پی نوشت:اگر رسول را با کسره بخوانیم معنای آن این کونه می شود:همانا خدا از مشرکین و رسولش بری است! که کاملا معنای غلطی است. و اگر با ضمه بخوانیم معنای آن به این صورت است: همانا خدا و رسولش از مشرکین بیزارند. در واقع رسولُه به الله عطف شده اما چگونه است که الله منصوب و رسول مرفوع است؟ زیرا الله قبل از آن که {ان} برسرش ظاهر شود مبتدا بوده و مبتدا هم مرفوع است و بنابراین {رسول} به محل الله که جایگاه مبتدا بوده عطف شده و مرفوع گشته است.
...


این ها صرفا مقدمات و توضیحاتی درباره ی علم نحو و آشنایی با آن بود ان شاءالله در آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت

والسلام علیکم و رحمة الله...

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۵-۲۰, ۰۴:۳۷ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: آموزش نحو
معرب و مبنی:



معرب: کلمه ای است که اگر عوامل مختلف بر آن داخل شود و یا در جملات گوناگون قرار گیرد و نقش های گوناگونی پیدا کند حرکتِ آخرین حرفش تغییر می کند.مانند:


جاء زیدٌ /رایتُ زیداً / مررتُ بزیدٍ



مبنی:کلمه ای است که حتی اگر در جملات مختلف واقع شود و نقش های گوناگونی پیدا کند یا عوامل گوناگون بر آن داخل شود باز هم حرکتِ حرف آخرش همیشه ثابت است و هرگز تغیر نمی کند مانند:


جاء الذی / رایت الذی / مررت بالذی


کلمات از لحاظ کیفیت بناء بر چهار قسم هستند:


1- مبنی بر فتحه: یعنی کلماتی که حرف آخر آن ها همیشه فتحه است مانند: کَتَبَ / لَیتَ / لَیسَ / انَّ / لکنَّ / لَعَلَّ / کیفَ /اَینَ ...



2- مبنی بر کسره: یعنی کلماتی که حرف آخرشان همیشه کسره است مانند: اَمسِ (دیروز) / لِ (حرف جر) / هولاءِ


3-مبنی بر ضمه:یعنی کلماتی که حرکت حرف آخرشان همیشه ضمه است مانند: حیثُ /منذُ / نحنُ


4-مبنی بر سکون:یعنی کلماتی که حرف آخرشان همیشه ساکن است مانند:مِن / الی / حتی / عن / علی / فی / لو / اِن ...



..... توجه :
باید بدانیم که کلماتی چون [ حتی / الی / علی / و هذا...] حرف آخرشان {الف} است و همان طور که قبلا گفتیم {الف} همیشه ساکن است پس این کلمات مبنی بر سکون هستند.




می دانیم کلمه در عربی بر سه قسم است:


1-فعل / 2- اسم / 3- حرف


اکنون معرب و مبنی را در هر یک از انواع کلمه بررسی می نماییم.



1-معرب و مبنی در افعال:



فعل بر سه قسم است: الف)ماضی / ب) مضارع / ج) امر


الف) فعل ماضی:



تمامی صیغه های فعل ماضی مبنی هستند مانند:کتبَ - خرجَ - استخرجَ - تمانعَ - کتبنَ (مبنی بر سکون) - دخلوا (مبنی بر ضمه) - خرجتَ (مبنی بر سکون) و ...



[ برای تعیین نوعِ بناءِ فعل های ماضی و مضارع , لام العل ملاکِ عمل است] => پس بنابراین فعل هایی از قبیل {رحَلَ - عَلِمَت - رَحَلَتا - قاما "مبنی بر فتح" هستند و فعل هایی از قبیل { قالوا - کانوا - خرجوا - هدوا ( که در اصل بوده هدیوا) } "مبنی بر ضم" هستند و افعالی همچون {دَخَلتَ - خرجنَ - کنتَ - فَتَحنا - جلسنَ و قُلتُ } مبنی بر سکون هستند.



ب) فعل مضارع: تمامی صیغه های فعل مضاع معرب هستند به جز:


1-دو صیغه ی جمع مونث غایب و جمع مونث مخاطب ( که مبنی بر سکون هستند) مانند: یَجلِسنَ و تَجلِسنَ - یُجاهِدنَ و تُجاهِدنَ - یَستَخرجنَ و تَستَخرِجنَ

2-و هر صیغه ی مضارع که نون تاکید (خفیفه یا ثقیله) به آخر آن ملحق شده باشد مانند: لَیَکتُبنَ - لَاَدخُلَنَّ - لَیَستَخرِجَنَّ - لَیَدخُلَنَّ ( که این افعال مبنی بر فتحه هستند) => مثلا یَکتُبُ معرب است اما وقتی "نون تاکید" به آن متصل می شود و بشود لَیَکتُبَنَّ "مبنی " می شود (مبنی بر فتح)



ج) فعل امر:قبلا گفتیم که "امر" معمولا فقط بر شش صیغه ی امر مخاطب اطلاق می شود و آن ها همگی مبنی هستند.معمولا به صیغه ی امر متکلم و غایب " مضارع مجزوم" گفته می شود نه امر!.


تمام صیغه های فعل امر, مبنی هستند مانند: اُدخُل - اِمنَعوا - اَخرِجوا - اُنصُرنَ - اَدخِلنَ - قُل - اِعلَما و ...



*اما صیغه های امر غایب و متکلم که آن ها را " مضارع مجزوم" می نامیم "معرب" هستند زیرا آن ها در واقع {فعل مضارع} هستند که عامل {حرف لام امر} بر آن ها داخل شده و آن ها را جزم داده است => پس فعل های لِیَعلَم - لِیَفرَحا - لِتَفرَح -لِیَجِد - لِتخرُج و لِاَخرُج همگی معرب هستند و همچنین [ صیغه های فعل جحد و نهی و نفی (به جز دو صیغه ی 6 و 12) "معرب" هستند] چون آن ها در واقع فعل مضارع هستند که حرفی بر آن ها وارد شده است ...


*یعنی تمامی فروعات مضارع [ 14صیغه ی نهی, نفی, جحد , مستقبل , مضارع منصوب و 8 صیغه ی امر غایب و متکلم ] از نظر معرب و مبنی بودن همانند فعل مضارع هستند یعنی همگی معرب هستند به جز دو صیغه ی ششم و دوازدهم آن ها.



2-معرب و مبنی بودن در اسم ها:



تمامی اسم ها معرب هستند به جز موارد زیر که مبنی هستند:


1-ضمایر:تمامی ضمایر مبنی هستند مانند: هو/ هما /هم /هی / هما / انت و...


2- اسماء اشاره:تمامی اسماء اشاره به جز مثناها مبنی هستند یعنی باید دقت داشت که صیغه های مثنای اسم اشاره یعنی [ هذان و هذینِ /هاتان و هاتینِ / ذانِکَ و ذَینِکَ / تانِکَ و تَینِکَ ] معر ب هستند.


3-موصولات: تمامی موصولات به جز مثناها مبنی هستند ( چه مختص و چه مشترک) یعنی مثناهای موصولات خاص معرب هستند مانند: اللذانِ / اللذینِ / اللتانِ / اللتینِ و ... پس تمامی موصولات خاص و عام مبنی هستند به جز صیغه های مثنی در موصولات خاص.



..... نکته: البته در میان موصولات {اَیُّ} معرب است که به خاطر اختصار از تفصیل آن خودداری می کنیم.



4-اسماءشرط و استفهام:تمامی اسامی شرط و استفهام مبنی هستند مانند: مَن (چه کسی-هرکس) / ما (چه چیزی - هر چیز ) / متی و اَیّانَ ( چه وقت - هر وقت ) / اَینَ (کجا) / اینما (هرجا) / کیفَ (چطور) / کیفما ( هر طور) و...



5-برخی از ظروف زمان و مکان:به طور کلی ظروف به دو قسم تقسیم می شوند :1-ظرف هایی که معرب هستند( متصرف) .2-ظرف هایی که مبنی هستند(غیر متصرف)


ظروف معرب و متصرف => یعنی ظروفی که بسته به موقعیت جمله در نقش ظرف قرار گرفته اند و در جملات گوناگون ممکن است نقش های دیگری بپذیرند مانند:


قبل /بعد /فوق / تحت / امام / وراء / خل / قدّام / بین / یمین / یسار / عند / الیوم / لیل / حین / ساعة / حول


مثال: الیومُ یومُ الجمعة => در این جا یوم اولی مبتدا و یوم دومی خبر است.


الیومَ اکملتُ لکم دینکم => الیوم در این جا ظرف است.



ظروف مبنی و غیر متصرف => یعنی همیشه در هر جمله ای قرار بگیرند ظرف هستند.مانند: الان / حیثُ / هنا / هناکَ / لمّا [ وقتی بر عل ماضی داخل شود ظرف است ولی اگر بر فعل مضارع داخل شود صرفا حرف جحد است] / قَطُّ:هرگز (بعد از فعل ماضی می آید) / عَوضُ:هرگز ( بعد از فعل مضارع می آید)



..... توجه: پس بسیاری از ظروف معرب هستند اما حداقل این را به یاد داشته باشیم که جهات ششگانه [فوق-تحت-یمین-یسار-اَمام-وراء-خَلف] معرب هستند.


3-حروف:


تمامی حروف مبنی هستند مانند:فی- علی - ثمَّ -رُبَّ -بل - لکن و...



ادامه دارد....


لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۶-۲۹, ۰۳:۴۲ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('6124')