زمان کنونی: ۱۳۹۸-۰۶-۲۸، ۰۹:۰۷ ق.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 12 رای - 3.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهم وقف بالحذف
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
وقف بالحذف
*هو المحبوب*


در آیه ی 32 سوره ی شوری می خوانیم:



و من آیاته الجوارِ فی البحر کالاعلام => در این آیه: من آیاته=خبر مقدم و الجوارِ=مبتدای موخر می باشد.حال سوال این است که مبتدا همیشه باید مرفوع باشد! در این آیه چرا مجرور گشته است؟ [عکس: a03.gif]


ترجمه ی آیه: و از نشانه هایش کشتی های در دریا است که همانند علامت هایی می باشند.

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۷-۲۶, ۰۷:۴۷ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 23
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: ۱۳۹۱ آبان
اعتبار: 2
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: وقف بالحذف
(۱۳۹۲-۰۷-۲۶, ۰۷:۴۷ ب.ظ)nazanin نوشته: در آیه ی 32 سوره ی شوری می خوانیم:


و من آیاته الجوارِ فی البحر کالاعلام => در این آیه: من آیاته=خبر مقدم و الجوارِ=مبتدای موخر می باشد.حال سوال این است که مبتدا همیشه باید مرفوع باشد! در این آیه چرا مجرور گشته است؟ [عکس: a03.gif]


ترجمه ی آیه: و از نشانه هایش کشتی های در دریا است که همانند علامت هایی می باشند.
در اصل، این کلمه «الجواری» بوده و ی آن حذف شده. و به خاطر همین کسره آمده .
۱۳۹۲-۰۷-۲۶, ۰۸:۲۱ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #3
RE: وقف بالحذف
احسنتم [عکس: a03.gif]

جَرَی = روان شد,به حرکت درآمد => هذه الانهار تجری من تحتی

جاری= اسم فاعل به معنی روان شونده,جاری شونده => فیها عین جاریة (سوره ی غاشیه)

جاریة به معنی کشتی که در دریا روان است => حملناکم فی الجاریة (سوره ی حاقة)

جمع مکسر جاریة = جواری

پس بنابراین الجوارِ در اصل الجواری بوده و جمع مکسر کلمه ی جاریة می باشد اما به چه دلیل "یا" حذف شده است؟

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۷-۲۶, ۰۸:۳۹ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #4
RE: وقف بالحذف

وقف بالحذف چیست؟



پس تا این جا متوجه شدیم که "یاء" در انتهای کلمه ی "الجواری" حذف شده.اما به چه دلیل این اتفاق افتاده است؟


یک قاعده ای در علم صرف وجود دارد که به نام "وقف بالحذف" معروف است و این قاعده {حذف حرف علة} در مورد فعل های { معتل ناقص در مضارع و اسم فاعل} انجام می شود.


در مثال زده شده الجواری معتل ناقص است و بر طبق قاعده ی "وقف بالحذف" در این آیه "یای آخرش" حذف شده است.


مثال های دیگر:


- قال ذلک ما کنا نبغِ (سوره ی کهف) => نبغِ در اصل نبغِی بوده => معتل ناقص است و طبق قاعده ی "وقف بالحذف" حرف علة اش حذف شده است.


- عالم الغیب و الشهادة الکبیر المتعالِ (سوره ی رعد) => المُتَعالِ در اصل المُتَعالِی بوده => معتل ناقص(اسم فاعل) => طبق قاعده ی "وقف بالحذف" حرف علة اش حذف شده است.


- حکمةٌ بالغةٌ فما تُغنِ النذُر / فتولَّ عنهم یوم یَدعُ الداعِ (سوره ی قمر) => تُغنِ در اصل تُغنِی /یَدعُ در اصل یَدعو / و الدّاعِ (اسم فاعل) در اصل الدّاعِی بوده است => هر سه معتل ناقص هستند => طبق قاعده ی "وقف بالحذف" حرف علة یشان حذف می شود.


- والفجر ...و اللیل اذا یسرِ ( سوره ی فجر) => یَسر در اصل یَسرِی بوده => معتل ناقص=> طبق قاعده ی "وقف بالحذف" حرف علة اش حذف شده است.



==== لازم به ذکر است که وقف بالحذف به این معنی نیست که هر گاه معتل ناقص داشتیم لزوما "وقف بالحذف" صورت می گیرد! بلکه شرط لازم برای "وقف بالحذف" داشتن معتل ناقص است.



"وقف بالحذف" در یای متکلم:




اما در مورد "یای متکلم" هم "وقف بالحذف" انجام می گیرد که دو حالت دارد.حالت اول: اگر "یای متکلم" به فعل اضافه شده باشد => هنگام "وقف بالحذف" یای متکلم حذف می شود و نون وقایه را با ساکن می خوانیم.


مثال: فیقول ربی اکرمن .... اهانن (سوره ی فجر) => اکرمن در اصل اکرمنی و اهان در اصل اهاننی بوده


حالت دوم: اما اگر "یای متکلم" به اسم اضافه شده باشد بعد از حذف "یای متکلم" باید حرف قبل را با کسره بخوانیم.


مثال: لکم دینکم ولِیَ دینِ (سوره ی کافرون) => دینِی بوده در اصل

یا قومِ لکم الملک الیوم ظاهرین فی الارض فمن ینصُرُنا من باس الله ان جاءنا (سوره ی غافر) => یا قومِ در اصل یا قومِی بوده

یا قومِ ادخلو الارض المقدّسة التی کتب الله لکم (سوره ی مائدة)



===== باز هم لازم به ذکر است که وقف بالحذف به این معنی نیست که هر گاه در پایان کلمه ای "یای متکلم" داشتیم لزوما "وقف بالحذف" صورت می گیرد! بلکه شرط لازم برای "وقف بالحذف" داشتن "یای متکلم" است.


---------------


قال الله عز و جل: من در زمین و آسمان نمی گنجم ولی قلب بنده ی مومنم مرا در خود جای می دهد.

اصول کافی-جلد 2-صفحه ی 182

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۸-۱۱, ۰۴:۲۸ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #5
RE: وقف بالحذف
نکته ی تکمیلی:


در آیه ی مثال زده شده از سوره ی قمر یک نکته ی قابل توجهی وجود داشت :


حکمةٌ بالغةٌ فما تُغنِ النذُر / فتولَّ عنهم یوم یَدعُ الداعِ (سوره ی قمر) => تُغنِ در اصل تُغنِی /یَدعُ در اصل یَدعو / و الدّاعِ (اسم فاعل) در اصل الدّاعِی بوده است => هر سه معتل ناقص هستند => طبق قاعده ی "وقف بالحذف" حرف علة یشان حذف می شود.


درست است که تُغنِی به دلیل التقای ساکنین با کلمه ی بعدش به همان صورت تغنِ خوانده می شود و همین طور یدعو به خاطر التقای ساکنین یدعُ خوانده می شود ولی در التقای ساکنین بین دو کلمه هیچ گاه حرفی در نوشتار حذف نمی شود بلکه فقط در ادا خوانده نمی شود.پس این نکته حائز اهمیت است که التقای ساکنین در دو کلمه ی مجزا هیچ گاه باعث حذف نوشتاری حرفی نمی شود و فقط در ادا و هنگام خواندن , آن حرف خوانده نمی شود. در مثال بالا به دلیل وقف بالحذف حرف پایانی کلمات حذف گردیده است و این قضیه جدا از التقای ساکنین است و در واقع حذف آن ها به دلیل التقای ساکنین آن ها نبوده بلکه به دلیل وقف بالحذف این اتفاق افتاده است.



لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۸-۱۳, ۰۱:۰۹ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #6
RE: وقف بالحذف
مثالی از وقف بالحذف در سوره ی غافر-آیه ی 32:

انی اخاف علیکم یوم التّناد

- همانا من برای شما از یوم التّناد می ترسم. حالا یوم التّناد چیست؟

-تناد در اصل تَنادی بوده که "یاء" آخر طبق قاعده ی وقف بالحذف حذف شده است=> از ریشه ی نَدَوَ / مُناداة = یعنی یکدیگر را صدا زدن

-یوم التّناد یکی از اسم های روز قیامت است.روزی که همه یکدیگر را صدا می زنند و از هم درخواست کمک می کنند!


سوال: تَنادِی چگونه ساخته می شود؟

نَدَوَ را به باب تَفاعُل می بریم و مصدر می سازیم=> مصدرش بر وزن تفاعُل می شود تَنادُی => {یاء حرف علة} همیشه ساکن و ماقبل مکسور است و به همین علت ضمه ی {دال} بدل به کسره می شود => تَنادِی

- یکی دیگر از اسم های جالب روز قیامت آزِفة است. و انذرهم یوم الآزفة => از ریشه ی اَزِفَ =وقتش رسید, نزدیک شد.در سوره ی نجم داریم : ازفت الازفة


دوستان عزیز اگر هنگام خواندن قرآن مثال های جالبی از وقف بالحذف پیدا کردید در این تاپیک عنوان کنید تا همه استفاده کنند.


------------------------------------------------


لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شیء فان الله به علیم

-سوره ی آل عمران
-


شما هرگز به مقام نیکویی و مرتبت نیکوکاری نخواهید رسید مگر از آنچه خود دوست می دارید در راه خدا انفاق کنید و آنچه در راهش انفاق کنید خدا به آن آگاه است.عارفان گفته اند: چون عزیزترین چیز نزد آدمیان , جان است! پس مصداق "تُحبّون" ایثار جان در راه خداست.

گر برود جانِ ما در طلبِ وصلِ دوست / حیف نباشد که دوست, دوست تر از جان ماست

(سعدی)

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۹-۱۰, ۰۴:۳۷ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('6263')