زمان کنونی: ۱۳۹۸-۰۶-۲۷، ۱۲:۳۹ ب.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 23 رای - 3.26 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهم شبهات بهاییت به قرآن!
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
شبهات بهاییت به قرآن!
"بهاییت و شبهه افکنی در متن قرآن"



فیلسوف بزرگ شرق، ابوعلی سینا می گوید: " آن کس که سخنان بی برهان بر زبان آورد یا به گفتار بی دلیل گوش فرا دهد ، بجاست که از جامعه ی انسانی بیرون شود. "

( محمدتقی جعفری- تعاون الدین و العلم- ص16)


چند وقت پیش یکی از سایت های بهائی شبهه ای با عنوان اشکالات عربی در قرآن مطرح کرده بود .این سایت بیان کرده بود که اگر به اغلاط نحوی قرآن بپردازیم مثنوی هفتاد من کاغذ شود! یک نمونه از شبهات بسیار پیش پا افتاده! رو عینا از این سایت بهایی مطرح می کنیم.این شبهات به قدری پیش افتاده است که هر کس دانش اندکی از صرف و نحو عربی بلد باشد می تواند به آن پاسخ دهد :

شبهه:

سوره ی منافقون، آیه ی 10، "فأصدّق و أکُن من الصّالحین" باید "أکون من الصّالحین"باشد ، و...

حالا با هم این قسمت آیه رو بررسی می کنیم:


{اَکُن} مجزوم شده است و التقای ساکنین درحروفِ یک کلمه رخ داده که منجر به حذف حرف علة گردیده است. در تاپیک التقای ساکنین گفتیم التقای ساکنین وقتی در دو کلمه ی مجزا رخ دهد حرفی که هنگام خواندن حذف می شود و ادا نمی شود در نوشتار باید نوشته شود ولی بر عکس وقتی که التقای ساکنین در یک کلمه رخ می دهد حذف در نوشتار هم صورت می گیرد مثل همین مثال اکن که در اصل اَکُون بوده => نون آخر مجزوم شده => {واو} هم که جزو حروف علة است و مجزوم است => التقای ساکنین رخ می دهد و حرف علة حذف می شود و چون التقای ساکنین در یک کلمه رخ داده حرف حذف شده در نوشتار نیز نوشته نمی شود.

پس تا این جا متوجه شدیم که {اَکُن} به خاطر التقای ساکنین به این صورت درآمده.حالا سوال پیش میاید که چه عاملی باعث جزم این فعل شده است؟


---------------------------------------------------



جدای از شبهه ی بالا ! در آیه ی مورد نظر به چه دلیل {یقولُ و اَصَدَّقُ} منصوب شده اند؟ همان طور که می دانیم فعل مضارع همواره مرفوع است.دلیل منصوب شدن این افعال چه چیزی می تواند باشد؟




امام سجاد علیه السلام می فرمایند:


از دو چیز به خداوند پناه ببرید:شبهات و شهوات




لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۰۸-۲۲, ۰۲:۲۰ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
فعل مضارع در چند مورد به علت ماقبل خود منصوب می شود و مثل فعل شرط و جواب شرط می ماند و همیشه همراه فاء سببیه ( با اَن مقدره) است:
.
.
.
1-بعد از فعل امر => الزِم الصدق و الوفاء فتَثِقَ بک الناس => در اصل فَ( اَن) تثقَ بوده : یعنی فاء سببیه + اَن ناصبه که در تقدیر است.

2- بعد از فعل نهی => لا تجعل یدک مغلولة الی عنقک فَتَقعُدَ ملوماً محسوراً(سوره ی اسراء)

3- بعد از دعا => اللهم ارزقنی توفیقاً فاَعبدَک

4- بعد از استفهام => فهل لنا من شُفَعاء فَیَشفَعوا لنا (سوره ی اعراف)

5- بعد از لیت => یا لیتنی کنت معهم فاَفوزَ فوزاً عظیماً (سوره ی نساء)

6- بعد از رجاء و امیدواری => (لَعَلَّ) => یا هامانُ ابن لی صرحاً لعلی ابلُغُ الاسباب , اسبابَ السموات فَاَطَّلِعَ الی اله موسی ( سوره ی غافر)

7- بعد از لولای تحضیضیه => لولا اَخَّرتنی الی اجل قریب فاَصَّدَقَ ( سوره ی منافقون)

::: اگر بعد از لولا جمله ی فعلیه ( فعل) بیاید به {لولا} می گویند : لولای تحضیضیه / و اگر بعد از {لولا} جمله ی اسمیه (اسم) بیاید به {لولا} می گویند: لولای شرطیه

8-بعد از فعل نفی => لا یُقضی علیهم فَیَموتوا (سوره ی فاطر)

9- بعد از تمنا و آرزو => لو انَّ لنا کرّةً فَنَکونَ من المومنین (سوره ی شعرا)


پس تا این جا متوجه شدیم که چرا اَصَدَّقُ منصوب شده اند.حالا سوال و شبهه این است که چرا یقولُ منصوب و اَکن مجزوم شده است؟


لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۱۰-۰۶, ۱۱:۰۴ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #3
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
مروری بر آنچه گفته شد:

و اَنفقوا ممّا رزقناکم من قبلِ اَن یاتیَ احدکم الموتُ فیقولَ ربی لولا اَخّرتَنی الی اجلٍ قریبٍ فاصّدقَ و اکن من الصالحین

ترجمه:و انفاق کنید از آنچه به شما روزی دادیم قبل از آن که مرگ یکی از شما فرا رسد پس می گوید پرودگارا ای کاش مرگ مرا تا سرآمدی کوتاه به تاخیر می انداختی تا صدقه دهم و از صالحین باشم.

:::حالا سوال این بود که چه عاملی باعث شده که {اکن} مجزوم بشه ؟

:::سوال دیگر این که علت منصوب شدن دو فعل یقولُ و اصدقُ چیست؟

=> در پست بالا علت منصوب شدن فعل اصدقَ رو به طور کامل توضیح داده شد و گفته شد که در موارد بالا فعل مضارع به جای این که با {ان ناصبه} منصوب شود با {فاء سببیه} منصوب می گردد => لولا اخرتنی ... فاصدقَ


- حالا می رسیم به این قسمت ماجرا که علت منصوب شدن یقولُ چیست؟

توضیح:

من قبل ان یاتیَ احدکم الموت فیقولَ => اَن یاتیَ => {ان ناصبه} بر سر فعل مضارع آمده و فعل {یاتی} را منصوب کرده / فیَقول => {ف} حرف ربط است و یقول به تبعیت از یاتی منصوب شده است.


پس تا این جا متوجه منصوب شدن دو فعل مضارع شدیم .اما علت مجزوم شدن اکن چیست؟


به نمونه های زیر دقت کنید:

ادعونی استجب لکم => استجب مجزوم شده => بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را

اجیبوا داعیَ الله و آمنوا به یغفر لکم => یغفر مجزوم شده => دعوت کننده ی به سوی خدا را بخوانید و به او ایمان بیاورید تا شما را بیامرزد.

افتح قلبک تفرح => تفرح مجزوم شده => قلبت را بگشا تا شاد باشی


با توجه به مثال های زده شده آیا کسی می تواند علت مجزوم شدن اکن را توضیح دهد؟

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۱۰-۱۳, ۰۶:۵۶ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
تالارحفظ وآموزش . دین و مذهب . خواهران
*
ارسال‌ها: 960
موضوع‌ها: 123
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 1,246
سپاس‌ها: 0
2 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #4
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
به نام خدا

باسلام

به پاسخم مطمئن نیستم چون فرصت نکردم با دقت بررسی کنم:
فکر کنم علت جزم اکن عبارت شرط است که تقدیرا حذف شده و در نتیجه جواب شرط مجزوم است یعنی این گونه بوده:

فاصدّق وان اصدق اکن من الصّالحین

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تا گرسنه نشدی مخور و پیش از سیر شدن دست از خوردن بکش...
۱۳۹۲-۱۰-۱۳, ۱۰:۱۷ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #5
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
سلام

ممنونم A57

به نکته ی خوبی اشاره کردید.یک نکته و اون هم این که هیچ وقت عامل جزم نمی تونه حذف بشه ولی فعل شرط و جواب شرط در جمله حضور داشته باشند. اصولا چیزی رو که عامل هست نمی تونیم حذف کنیم و حداقل یه رد پایی از اون عامل باید در جمله موجود باشه.مثلا در چند پست بالا که فاء سببیه را توضیح دادم متوجه شدید که آن ناصبه در تقدیر است و فاء سببیه در جمله جانشین آن شده است A03

باز هم ممنون بابت پاسختون

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۱۰-۲۷, ۰۲:۴۹ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #6
RE: شبهات بهاییت به قرآن!

در این باره خیلی از نحویون نظرات متعددی دارند.اما جواب درست و قاطع به شرح زیر است:

نکته:هر گاه در جمله تمنی و آرزو و یا فعل امر/ نهی ( فعل طلب) آمده باشد فعل بعد از آن جواب طلب نام دارد و مجزوم است.

من مثال زدم:

ادعونی اَستجب لکم => ادعوا فعل امر( طلب) است و َاستَجِب جواب طلب است که همیشه مجزوم است.

عبارت "لولا اخرتنی الی اجل قریب" از لحاظ معنایی معنای تمنی و آرزو می دهد و معنای آن مانند سایر {لولا های} تحضیضه نیست.به مثال های زیر دقت کنید:


:::: لولا جاووا علیه باربعة شهدا...= لولا این جا بر سر جمله ی فعلیه در آمده پس لولای شرطیه نیست و لولای تحضیضیه است و جمله معنای هم تمنی و آرزو نمی دهد = چرا بر آن تهمت چهار شاهد نیاوردند؟ (سوره ی نور)

::::: لولا اذ دخلت جنتک قلت ماشاءالله...= چرا وقتی به باغ خود وارد شدی نگفتی آنچه خدا بخواهد؟...(سوره ی کهف)

- لولای تحضیضه (یعنی لولایی که بر سر فعل در می آید) معنی چرا می دهد! در صورتی که در آیه ی مورد نظر لولا معنای{ ای کاش و اگر} می دهد و معنای تمنا را می رساند.

- پس تا این جا متوجه شدیم که در عبارت مورد نظر ما {لولا} معنای جمله را به صورت تمنی و آرزو درآورده است پس بنابراین فاصَّدَق جواب طلب آن است و محلا مجزوم است و اکن هم به محل فاصدق عطف شده و به همین دلیل مجزوم شده است.


فَاَصَّدَّقَ = فاء سببیه + مضارع منصوب = به صورت کلی جمله محلا مجزوم => اکن عطف شده به محل فاصدق


>>> حالا چرا این گونه است؟

در عبارت ادعونی استجب لکم در اصل جمله این گونه بوده=> ان تدعونی استجب لکم => در واقع جمله به صورت شرطیه بوده => ان شرطیه برداشته شده و فعل شرط به صورت فعل طلب درآمده ...

در عبارت لولا اخرتنی هم همین گونه بوده => این جمله در اصل بوده :ان اخرتنی الی اجل قریب ... => و به همین دلیل است که معنای تمنا و طلب می دهد...

..........


انسان حالات گوناگونی دارد...امام علی (ع) در نهج‏ البلاغه می فرماید:

ان للقلوب شهوه واقبالا و ادبارا

قلب انسان گاه اقبال به خدا و معنویات دارد و گاه پشت می‏کند.
لذا در هنگام اقبال دل بیشتر به مستحبات بپردازید و در صورت
ادبار به واجبات اکتفا کنید
.


لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۲-۱۱-۲۲, ۰۵:۴۲ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
تالارحفظ وآموزش . دین و مذهب . خواهران
*
ارسال‌ها: 960
موضوع‌ها: 123
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ تير
اعتبار: 1,246
سپاس‌ها: 0
2 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #7
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
به نام حق

سلام


پاسخ قبلی ام احتمال خیلی زیاد غلط است در این رابطه پرسش نمودم و این پاسخ را دریافت کردم که:

علت جزم اکن اتفاقی است که در خود این کلمه می افتد این کلمه در اصل بوده: اکونُ

وقتی واو از این کلمه حذف می شود تبدیل می شود به "اکُنُ" اما به جهت بلاغت و زیبایی در کلام و تلفظ آسان کلمه، نون مجزوم می شود:"اکُن"

واین نوع جزم ها بارها هنگام تغییرات در کلمات عربی اتفاق افتاده است...

پس علت اصلی جزم این کلمه حذف واو از آن هست...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تا گرسنه نشدی مخور و پیش از سیر شدن دست از خوردن بکش...
۱۳۹۳-۰۳-۲۷, ۰۲:۴۷ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #8
RE: شبهات بهاییت به قرآن!
متشکرم A57

بله درسته اکن مجزوم شده اما باید منصوب می شد زیرا فاصدق منصوب است.فکر نمی کنم به خاطر زیبایی کلام جایز باشیم اکن را مجزوم کنیم... و در قرآن من تا به حال ندیدم صرفا به خاطر زیبایی فعلی مجزوم شود.اما علت اصلی آن در دو پست قبل توضیح داده شد A03

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۳-۰۳-۲۷, ۰۳:۰۰ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ❖ معجزه ی ادبی قرآن❖ Bahar 2 2,252 ۱۳۹۳-۰۳-۳۱, ۰۷:۰۰ ب.ظ
آخرین ارسال: مجتبی امیری
  ❖درک قرآن❖ Bahar 13 7,683 ۱۳۹۳-۰۳-۲۸, ۱۱:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: Bahar
  مشاعره لغات قرآن به انگلیسی Fateme.a 31 12,010 ۱۳۹۱-۰۵-۰۳, ۰۶:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: Fateme.a

پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('6271')