زمان کنونی: ۱۳۹۸-۰۶-۲۷، ۰۱:۴۵ ب.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 52 رای - 2.15 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
◄ منصوب بنزع الخافض
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 111
موضوع‌ها: 7
تاریخ عضویت: ۱۳۹۱ آذر
اعتبار: 60
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #11
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض
با سلام خدمت دوستان
در بحث منصوب به نزع خافض اگر حرف جر "فی" در تقدیر باشه باید مفعول فیه در نظر گرفته بشه یا منصوب بنزع خافض ؟
اگر مفعول فیه در نظر بگیریم که خب در تعریف منصوب بنزع خافض گفته شده " هر حرف جری "
و اگر منصوب به نزع خافض بگیریم که در تعریف مفعول فیه آمده " هرگاه حرف جر فی در تقدیر باشد "
البته قبلا پرسیده بودم گفتن باید مفعول فیه باشه ولی علتش بیان نشد .


نکته : البته علاوه بر ابواب افعال و تفعیل ، بعضی از ابواب دیگه مثل باب مفاعله هم خاصیت متعدی کردن رو دارند . (البته مفاعله رو مطمئن نیستم)
۱۳۹۳-۰۴-۰۲, ۱۱:۱۶ ب.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
مدیر تالار موضوعات و مطالب آزاد
*
ارسال‌ها: 589
موضوع‌ها: 64
تاریخ عضویت: ۱۳۹۳ اردیبهشت
اعتبار: 108
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #12
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض
(۱۳۹۳-۰۴-۰۲, ۱۱:۱۶ ب.ظ)tebyan نوشته: با سلام خدمت دوستان
در بحث منصوب به نزع خافض اگر حرف جر "فی" در تقدیر باشه باید مفعول فیه در نظر گرفته بشه یا منصوب بنزع خافض ؟
اگر مفعول فیه در نظر بگیریم که خب در تعریف منصوب بنزع خافض گفته شده " هر حرف جری "
و اگر منصوب به نزع خافض بگیریم که در تعریف مفعول فیه آمده " هرگاه حرف جر فی در تقدیر باشد "
سلام علیکم
مواردی که اغلب در استعمال آن "فی" حذف شده باشد آن را مفعول فیه می گیرند ولی اگر در اغلب موارد "فی" ذکر شود مثل «دخلت الدار» که اکثرا گفته می شود: دخلت فی الدار و فقط گاهی اوقات "فی" حذف می شود آن را منصوب بنزع خافض می گیرند (گرچه در آن اختلاف است و حتی مرحوم بهائی در صمدیه آن را مفعول به گرفته اند). این در موارد سماعی منصوب بنزع خافض بود ولی در موارد قیاسی آن که مصدر موول باشد همیشه آن را منصوب بنزع خافض می گیرند و مفعول فیه به حساب نمی آورند. ابن هشام و ابن مالک به این مطلب تصریح کرده اند.
۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۱۲:۰۲ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #13
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض

سلام علیکم



مفعول فیه یا همان ظرف اسمی است جامد و منصوب که برای بیان زمان یا مکان فعل آورده می شود یعنی فعل "در" آن انجام شده است و به همین خاطر است که آن را ظرف نامیده اند.درمفعول فیه حرف جر را از سر کلمه برنداشته ایم که به سبب آن منصوب شود! بلکه خود کلمه در اصل منصوب بوده و ما برای فهم بهتر و تشخیص راحت تر این گونه تعریف می کنیم که ظرف (مفعول فیه )دربردارنده ی و متضمن معنای "فی" قبل از خودش هست و وقتی می گوییم متضمن معنای "فی" باشد منظور آن است که خود لفظ "فی" یا حرف جر دیگر نباید بیاید و اگر چنانچه حرف جر بیاید در آن صورت ظرفِ ما را مجرور می سازد و آن دو روی هم جار و مجرور نامیده می شوند و دیگر مفعول فیه نیستند!


البته خود ظرف هم انواع متصرف و غیر متصرف دارد که وارد بحث جداگانه ای می شود ....



در مورد لازم و متعدی بودن افعال و کاربرد ابواب مزید قبلا در تاپیک زیر به طور کامل توضیح داده ام:

لازم و متعدی بودن افعال

کاربرد ابواب مزید

باب افعال و تفعیل در متعدی کردن افعال , شاخص هستند و اکثر اوقات با این دو باب متعدی می کنند و باب مفاعله بیشتر معنای عمل متقابل در برابر یکدیگر می دهد.

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۱۲:۲۸ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 111
موضوع‌ها: 7
تاریخ عضویت: ۱۳۹۱ آذر
اعتبار: 60
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #14
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض
نقل قول:ولی اگر در اغلب موارد "فی" ذکر شود مثل «دخلت الدار» که اکثرا گفته می شود: دخلت فی الدار و فقط گاهی اوقات "فی" حذف می شود آن را منصوب بنزع خافض می گیرند
در کتاب صمدیه در رابطه با ترکیب کلمه وقتی "فی" در تقدیر باشد چیزی مشاهده نکردم اما در "هدایة فی النحو" گفته شده ظرف زمان مبهم و محدود و ظرف مکان مبهم منصوب به تقدیر " فی" هستند که اگر این نظر را اتخاذ کنیم مشخص می شود که در ترکیب باید مفعول فیه باشد .

نقل قول:درمفعول فیه حرف جر را از سر کلمه برنداشته ایم که به سبب آن منصوب شود!
در کتاب "هدایة فی النحو" بیان شده :


کلها منصوب بتقدیر حرف الجر

نقل قول:باب افعال و تفعیل در متعدی کردن افعال , شاخص هستند و اکثر اوقات با این دو باب متعدی می کنند و باب مفاعله بیشتر معنای عمل متقابل در برابر یکدیگر می دهد.


باب افعال و تفعیل همانطور که گفتید شاخص هستند و به اضافه این دو باب ، باب مفاعله علاوه بر معنای "مشارکت" که گفتید معنای تعدیه هم میرساند . مثال .

بَعُد زید : زید دور شد . باعدته : او را دور کردم


در کتاب صرف ساده بخش "فعل ثلاثی مزید.معانی باب مفاعله" .


خیلی تشکر بابت پاسخ هاتون .
۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۰۱:۰۵ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر بخش آموزش زبان
*
ارسال‌ها: 1,212
موضوع‌ها: 52
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰ مرداد
اعتبار: 1,489
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #15
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض
نقل قول:در کتاب "هدایة فی النحو" بیان شده :


کلها منصوب بتقدیر حرف الجر

احسنتم...ما هم خلاف آن نگفتيم. همانگونه كه در پست قبل هم توضيح دادم مفعول فيه در اصل منصوب است يعني در اصل مجرور نبوده و اگر مجرور شود اصلا ديگر نقشي به نام مفعول فيه ندارد و نقش خود را از دست مي دهد ...و گفتم كه متضمن و دربردارنده ي حرف "در" مي باشد.اما منصوب بنزع خافض در اصل مجرور بوده و بعدا به حالت منصوب درآمده.اميدوارم مطلب را رسانده باشم.

نقل قول:باب افعال و تفعیل همانطور که گفتید شاخص هستند و به اضافه این دو باب ، باب مفاعله علاوه بر معنای "مشارکت" که گفتید معنای تعدیه هم میرساند . مثال .

بَعُد زید : زید دور شد . باعدته : او را دور کردم

در کتاب صرف ساده بخش "فعل ثلاثی مزید.معانی باب مفاعله" .

باب مفاعله باب متعدي ساز به عنوان شاخص نيست.در آن تاپيك در اين رابطه به طور كامل توضيح دادم و براي اين كه زياده گويي نشود ديگر به تفصيل نپرداختم...باب مفاعله بيشترين كاربردي كه دارد "مقابله در برابر يكديگر" است اما به معني نفي بقيه ي موارد نيست...



نقل قول:در کتاب صمدیه در رابطه با ترکیب کلمه وقتی "فی" در تقدیر باشد چیزی مشاهده نکردم اما در "هدایة فی النحو" گفته شده ظرف زمان مبهم و محدود و ظرف مکان مبهم منصوب به تقدیر " فی" هستند که اگر این نظر را اتخاذ کنیم مشخص می شود که در ترکیب باید مفعول فیه باشد
پاسخ ايشان درست است.در كتاب صمديه در مورد دخلت الدار گفته شده كه هم مي توان الدار را مفعول فيه گرفت و هم مي توان گفت الدار در اصل في الدار بوده كه در اين حالت مفعول به مي شود...و در اين حال جزو منصوب بنزع خافض هاي سماعي است


موفق باشيد A40

لا تحدّثني عن الدين كثيرا!

ولكن دعني أراه في تصرفاتك!
 
.........
 
Inta Ahla Gharam
 
إنت أحلي غرام... تو زيباترين عشقي



۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۰۱:۲۴ ق.ظ
وب‌سایت ارسال‌ها پاسخ
نویسنده پیام
مدیر تالار موضوعات و مطالب آزاد
*
ارسال‌ها: 589
موضوع‌ها: 64
تاریخ عضویت: ۱۳۹۳ اردیبهشت
اعتبار: 108
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #16
RE: ◄ منصوب بنزع الخافض
(۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۰۱:۰۵ ق.ظ)tebyan نوشته: در کتاب صمدیه در رابطه با ترکیب کلمه وقتی "فی" در تقدیر باشد چیزی مشاهده نکردم اما در "هدایة فی النحو" گفته شده ظرف زمان مبهم و محدود و ظرف مکان مبهم منصوب به تقدیر " فی" هستند که اگر این نظر را اتخاذ کنیم مشخص می شود که در ترکیب باید مفعول فیه باشد .
اون مثالی که از صمدیه زدم یه خورده بیشتر بگردی پیداش می کنی، بعد من دارم میگم ابن هشام و ابن مالک این مطلب رو گفتند اون وقت شما رفتی تو هدایه دنبالش می گردی؟!!! A05
۱۳۹۳-۰۴-۰۳, ۱۰:۴۳ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('6274')