زمان کنونی: ۱۳۹۹-۰۷-۲۹، ۰۸:۴۲ ق.ظ
مهمان عزیز خوش‌آمدید. (ورودعضــویت)

جستجو در سایت:
قرآن آنلاین سایت بصورت فلش
 
رتبه موضوع:
  • 37 رای - 4.14 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد مبانی متاریدینگ در قم / متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 111
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: ۱۳۹۱ مرداد
اعتبار: 112
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #1
نقد مبانی متاریدینگ در قم / متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود

نقد مبانی متاریدینگ در قم/متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود


به گزارش مصاف به نقل از « خبرگزاری رسا »،چندی است که ثبت نام کلاس‌های متاریدینگ(Met Reading) یا دوره‌های فراخواندن و فرامطالعه در برخی از شهرهای کشور به ویژه شهر مقدس قم آغاز شده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است؛ در فراخوان این دوره آموزشی از فعال شدن نیمکره راست مغز، بهبود وضعیت PFC مغز، خواندن نگاتیوی و فوتونی، متحول شدن حافظه، حفظ کل قرآن 1 تا 4 ماه و حفظ نقطه‌ای قرآن برای تبلیغ استفاده شده است.


متاریدینگ، اغراق یا واقعیت

همچنین این فراخوان افزوده است که در این دوره آموزشی وضعیت PFC مغز سامان
پیدا می‌کند و با فعال شدن نیمکره راست مغز، نیمکره‌های مغز انسان
متعادل‌تر می‌شوند و دقت، تمرکز و حافظه به شکل عجیب و باورنکردنی ارتقا
می‌یابد؛ به طوری که حافظه، حدود دو هزار در صد رشد داشته و شیوه مطالعه و
خواندن نیز کاملا دگرگون می‌شود و از شکل سنتی و حتی تند خوانی، به تصویر
برداری لحظه‌ای و فوتونی صفحه‌ای تبدیل می‌شود.

در این دوره یک صفحه بیست سطری از یک کتاب وزیری، بین 4 تا 7 ثانیه همراه
با یادگیری خوانده می‌شود؛ به عبارت دیگر یک کتاب 300 صفحه‌ای در مدت زمان
حداکثر 24 تا 35 دقیقه مطالعه می‌شود. البته، در دوره فراخواندن یا
متاریدینگ پیشرفته، زمان مطالعه فوق الذکر مجددا کاهش می‌یابد. بر این
اساس، دوره آموزشی فراخواندن(متاریدینگ) زمینه لازم را برای ایجاد دانش
تراکمی و بهبود وضعیت علمی کشور و تولید علم را نیز فراهم می‌کند.

بر اساس ادعای مسؤلان آموزش متاریدینگ، در روش فراخواندن، علاوه بر یادگیری
مفهومی، به دلیل ارتقای وضعیت هوش و حافظه و دقت و تمرکز، مطالعه امری لذت
بخش و آسان خواهد شد و این امکان را پدید خواهد آورد که فرد پس از گذراندن
10 تا 12 جلسه آموزشی و استمرار تمرینات بتواند در یک بازه زمانی کوتاه،
از لحاظ کمی و کیفی هوش، حافظه، تمرکز و مطالعه و دانش خود را به میزان
شگفت انگیزی افزایش دهد.

ح.ف که مبدع و مدرس سیستم متاریدینگ است و در طول سال‌های اخیر بیش از 20
دوره را در تهران، بندر عبّاس، اصفهان و قم برگزار کرده و هم اکنون هم در
حال برگزاری این دوره‌ها است، در جلسه توجیهی که اواسط دی ماه در سالن
علامه مجلسی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، آغاز این آموزش‌ها را
از دوران جنینی اعلام می‌کند و می‌گوید که به محض تولد نوزاد، این آموزش‌ها
ادامه یافته تا کودک استفاده از تمام هوش‌ها را یاد بگیرد.

هدف این نوشتار ارائه دوره‌های آموزش متاریدینگ نیست؛ بلکه گزارشی از نشست
تخصصی تحلیل و بررسی مبانی متاریدینگ است که با حضور اساتید، پژوهشگران و
دانش‌پژوهان عرفان‌های نوظهور، در مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم
برگزار شد که در آن برخی محققان حوزوی به این روش نقد جدی داشتند و معتقد
بودند متاریدینگ، روشی که جدیدا برای فهم متون دینی به صورت سریع و با
ثبات، معرفی می‌شود، آمیزه‌ای از عرفان سرخ پوستی و تعالیم انحرافی یوگا
است.

در ابتدای این نشست برخی از حاضران که تجربه شرکت در جلسات متاریدینگ را
داشتند، به بیان تجربیات خود پرداختند و در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمیدرضا
مظاهری سیف، مسؤل مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی به بررسی چارچوب
متاریدینگ و نقد مبانی آن پرداخت.



ادعای حفظ قرآن طی چهار ماه

یکی از پژوهشگران حوزوی که خود در این کلاس‌ها حضور یافته بود، در این جلسه
نقد جدی بر مبانی متاریدینگ داشت؛ وی می‌گفت که مدتی قبل تبلیغاتی را از
طرف دانشگاه قرآن و حدیث مبنی بر برگزاری دوره‌ای به نام متاریدینگ یا
فراخواندن مشاهده کردم؛ در بروشورهای تبلیغاتی آن مطرح شده بود که با
گذراندن این دوره، یک کتاب 300 صفحه‌ای را در عرض 25 دقیقه با فهم کامل
بخوانید یا در عرض یک تا چهار ماه، کل قرآن را حفظ کنید. اگر هم خواستید
قرآن را بخوانید، برای ثوابش بخوانید.

وی که در تبلیغات متاریدینگ دیده بود قرآن طی چهار ماه حفظ می‌شود و در
پایان دوره نیز مغز انسان دو هزار درصد رشد می‌کند، علاقه‌مند می‌شود تا در
این کلاس نام‌نویسی کند؛ اما در سوی دیگر این جریان، افراد مختلف از جمله
طلاب و روحانیون که علاقه‌مند هستند توانمندیشان در مطالعه و تحقیق بالاتر
رود و هم اینکه بتوانند قرآن را حفظ کنند و این زمینه‌ای باشد برای به دست
آوردن معارف قرآن تا بیشتر بتوانند به اسلام، مسلمانان و انقلاب خدمت کنند
نیز در دوره آموزشی متاریدینگ ثبت‌نام کرده بودند.

در نخستین گام جلسه آشنایی حاضران با دوره متاریدینگ که در سالن علامه
مجلسی دانشگاه قرآن و حدیث قم برگزار می‌شود، خیل عظیمی از طلاب و
دانشجویان در این جلسه حضور دارند؛ به طوری که برخی روی زمین نشسته‌اند؛
جلسه آشنایی رایگان است.

در جلسه توجیهی، زمان برگزاری نخستین جلسه روز شنبه اعلام می‌شود. سه برابر
جمعیتی که روز آشنایی با این کلاس‌ها حضور داشتند، در این دوره ثبت‌نام
می‌کنند. ازدحام عظیمی ایجاد می‌شود، شهریه دوره برای طلاب و دانشجویان 80
هزار تومان و برای سایر افراد که شامل فرد 8 ساله تا 90 ساله هم می‌شود،
120 هزار تومان است؛ البته در تبلیغات دوره جدید آن 17 فروردین‌ماه 93
اعلام شده است.



متاریدینگ روشی علمی یا غیرعلمی

طلبه منتقد به دوره‌های آموزشی متاریدینگ ادامه می‌دهد که پس از شروع دوره و
گذشت چند جلسه‌، آرام آرام احساس کردم مواردی که مطرح می‌شود، خلاف
اعتقادات است و دلیلی را نمی‌توان برای آن پیدا کرد. این روش در هیچ یک از
مجامع علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی ثبت و ارائه نشده است؛ در حالی که اگر
فکری بخواهد ارائه شود، اول باید در مجمع علمی مطرح شده و سپس مقاله‌ها و
نکات مهمش ارائه شود و بعد آن را در جامعه آماری محدود 20 تا 30 نفر اجرا
کنند و بازخوردگیری صورت گیرد و نتایج آن ارائه و ثبت شود.

شرکت کننده این دوره‌ها تصریح کرد: نخستین ایرادی که به ذهن ما رسید، این
بود که این روش علمی در هیچ مجمع علمی یا تحقیقاتی ثبت نشده است و استاد
این دوره، بدون هیچ گونه تجربه علمی و قبلی، این مسائل را مطرح می‌کرد.
دیگر ایراد این دوره این بود که در جلسه آشنایی یا جلسات بعدی، هیچ کس به
عنوان فارغ التحصیل این دوره معرفی نشد و استاد این دوره عنوان می‌کرد که
من نمی‌توانم از این افراد دعوت کنم تا خودشان را معرفی کنند و از طرف دیگر
خود این فرد نیز با این عنوان که نمی‌خواهم جلوه‌گری کنم، از نشان دادن
توانایی‌های خود طفره می‌رود.



توهین به مقدسات شیعه

وی با بیان اینکه این فرد در حالی که 9 سانس دو ساعته و به مدت دو روز در
قم کلاس دارد، اما خود برای خواندن برگه سوالات، بیش از حد معمول وقت صرف
می‌کند و توانایی‌ای از خود نشان نمی‌دهد، افزود: مواردی از توهین به
مقدسات شیعه و صدیقه کبری(س) و مراجع عظام تقلید در گفته‌های این فرد
مشاهده شده است و از طرف دیگر در برخی موارد، مسائلی مانند شفای کوانتومی
را مطرح کرده است که جزو عقاید انحرافی به شمار می‌رود.

یکی دیگر از طلاب حوزه علمیه قم که در جلسات انحرافی متاریدینگ شرکت کرده
بود، در ادامه به بیان تجربیات خود پرداخت و اظهار کرد: من اشتیاق زیادی
برای حفظ قرآن و تندخوانی داشتم و به خاطر اعتمادی که به محل برگزاری این
کلاس‌ها و برخی اساتید ثبت نام کننده در این کلاس‌ها داشتم، در آن کلاس‌ها
ثبت نام کردم؛ اما از همان ابتدای بحث، چشم سوم مطرح شد و من به علت
مطالعه‌ای که از قبل داشتم، به این مسائل شک کردم و تحقیقات خودم را آغاز
کردم.

وی با بیان اینکه ح.ف تمریناتی را با ظاهر قشنگ و زیبا به طلاب و مردم
ارائه کرده است اما در واقع به مانند یک اسب تراوا وارد اذهان می‌شود و
شبهات را با پاسخ‌هایی که از قبل آماده کرده است، جواب می‌گوید تا بتواند
روش متا را وارد حوزه علمیه کند، خاطرنشان کرد: این فرد ادعای بزرگی می‌کند
و می‌گوید می‌خواهیم با این روش، به یک روش تراکمی برسیم و تحولی در آموزش
دانشگاه و حوزه در ایران ایجاد کنیم؛ این در حالی است که تمریناتی که وی
ارائه می‌کند، بیشتر تمرینات یوگاست که از آنها می‌توان مالش چشم، فعال
سازی چشم سوم و غیره را نام برد.



ارتباط متاریدینگ با یوگا

این طلبه حوزه علمیه قم تصریح کرد: این فرد در صحبت‌های خود حرفی از یوگا
نمی‌زند، اما تمرینات عملی ولی و مطالب نوشته شده در جزوات، همان یوگاست و
افراد فراری از این روش انحرافی را به طور عملی در دام می‌اندازد.

وی با اشاره به برخی افراد و کتب مطرح شده در این جلسات، افزود: این فرد از
برخی افرادی که کتب انحرافی دارند، نام می‌برد و آن‌ها را ترویج می‌کند در
حالی که فلان کتاب اصلا به درد زن خانه‌دار نمی‌خورد و توسط این فرد تبلیغ
می‌شود؛ وی حوزه و دانشگاه را کاملا خلع سلاح می‌کند و می‌گوید حوزه در
عرفان بسیار ضعیف است و پس از خلع سلاح حوزه علمیه قم، به تبلیغ روش خود
می‌پردازد.

وی مهم‌ترین انتقاد به این کلاس‌ها را حرکت بر خلاف ادعای مطرح شده توسط
ح.ف دانست و افزود: وی می‌گوید من 50 عرفان را پایین کشیده‌ام، اما ما در
این کلاس‌ها برای تقویت خواندن و کسب اطلاعات، ثبت نام کردیم و به دنبال
عرفان نبودیم که وی برای ما از عرفان صحبت می‌کرد؛ حالا یکی از اساتید
می‌گفت حرف‌های این فرد و امثالهم تنها تکنیک است؛ اما در جواب وی باید گفت
که این تکنیک فرد را به بغل عرفان‌های انحرافی می‌برد؛ دیگر تکنیک نیست و
با مسائل انحرافی خلط شده است.



چشم سوم در متاریدینگ

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام مهدی میرزایی، استاد عرفان‌های نوظهور و
پژوهشگر کابالا اظهار کرد: وقتی تبلیغ متاریدینگ را دیدم، با توجه به
آشنایی با عرفان‌های نوظهور، در آن شرکت کردم و در جلسات اول تا سوم، بحث
انحرافی‌ای مطرح نشد؛ اما در جلسه بعدی، متوجه شدم که منظور ایشان از چشم
سوم، همان چشم برزخی است و این موضوع را از این شخص پرسیدم.

استاد و پژوهشگر عرفان‌های نوظهور، افزود: این فرد در پاسخ، به مظلوم نمایی
دست زد و خود را جمع کننده عرفان‌های انحرافی، مانند فالون دافا و عرفان
حلقه دانست و از کنار این مسأله بدون پاسخ مشخصی گذشت و حتی حاضر به مناظره
در این مورد نشد.

سخنران بعدی دانشجویی بود که در جلسات متاریدینگ شرکت می‌کرد؛ وی برخی از
تمرین‌های ذکر شده در این جزوات را همان تمرین‌های مطرح شده برای فعال کردن
چشم سوم دانست و با بیان اینکه متای پیشرفته همان عرفان محض است، افزود:
برخی عوارض جانبی مانند سر درد برای افراد شرکت کننده پیش آمده است که این
فرد در برابر آن پاسخگو نیست و به طور مستقیم به روحانیت توهین می‌کند و
آن‌ها را افراد پارچه به سر می‌نامد! اما این کارهای وی در مقابل این که
فعالیت‌های خود را با برگزاری کلاس در قم، به حوزه علمیه مستند می‌کند، از
همه مهم‌تر است.

پس از صحبت‌های حاضران درباره کلاس‌های انحرافی متاریدینگ، حجت‌الاسلام
حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و نویسنده عرفان‌های نوظهور به ایراد سخن
پرداخت و اظهار کرد: از اینکه مدرسه کلام و عرفان در موقعیت مناسبی به سراغ
این عرفان نوظهور آمده است، خوشحالم و باید از طلابی که به این فرد در
کلاس‌های انحرافی خود اعتراض کرده‌اند، تقدیر شود.

تلفیق روش‌های تندخوانی و عرفان‌های کاذب

استاد عرفان‌های نوظهر حوزه علمیه قم افزود: به طور کلی آنچه در مورد
متاریدینگ می‌دانیم این است که تلفیقی از روش‌های تندخوانی و برخی از
عرفان‌های کاذب به شکل ترکیبی است و این کار جدیدی نیست و عرفان‌های کاذب
از این روش‌ها، به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

مدیر سابق موسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: این تلفیق برای نشان دادن کارآمدی
و توسعه عرفان‌های نوظهور صورت گرفته است و در عین حال لایه‌ای از معنویت
اسلامی روی آن کشیده شده است تا با پذیرش بیشتری مواجه شود.

استاد حوزه علمیه قم، اهم موارد انحرافی در متاریدینگ مطرح شده را برشمرد و
اظهار کرد: نخستین مورد انحرافی متاریدینگ، تبلیغ معنویت بدون اعتقاد به
خداست و در جزوات ح.ف(جزوه پنجم صفحه 1) آمده است: «عمل به معنویت می‌تواند
اثر سلامت بخش در مغز داشته باشد. مهم نیست که چگونه به خدا ایمان دارید،
زیرا دلایل قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه چنین عملکردی حتی اگر به
خدا اعتقاد نداشته باشید، مؤثر است».

حجت الاسلام مظاهری سیف افزود: فروکاهش عبادت و معنویت به پیامدهای مادی و
دنیوی آن و در نتیجه تأیید بی‌اهمیت بودن مسائل متعالی و معنویت دینی یا
خداگرا از دیگر موارد انحرافی این شبه عرفان نوظهور است؛ به طوری که
عبادت‌های شرعی با مراقبه‌های بودایی و هندویی هم رتبه تلقی می‌شود.

وی افزود: این بحث مقدمه سازی و توجیه آموزش مراقبه به سبک بودایی و هندویی
در جلسات آینده است و در جزوات ح.ف آمده است: مراقبه و عبادت مداوم سبب
تقویت عملکرد عصبی در بخش‌های خاصی از مغز می‌شود که به دنبال آن اضطراب و
افسردگی کاهش یافته و آگاهی اجتماعی و همدلی و شناخت و هوشمندی افزایش
می‌یابد. وقتی که از نزدیک به اصول نرولوژیکی که پس زمینه اغلب سلوک‌های
معنوی را تشکیل می‌دهد نگاه کنیم، می‌بینیم که منافع حاصل از مراقبه
می‌تواند بی‌ارتباط به مذهب باشد.«



آموزش هشت روش مراقبه غیردینی

حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: این فرد پس از همسان انگاری عبادات شرعی
و مراقبه به آموزش هشت روش مراقبه می‌پردازد و می‌گوید: «مستندات علم
اعصاب به ما در تهیه فهرست هشتگانه برای حفظ سلامت مغز کمک کرده‌اند؛ اما
حتما روش‌های مؤثر دیگری وجود دارد که از دید ما دور مانده‌اند. من فکر
می‌کنم فهرست ما شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ هیچ یک از روش‌ها بر پایه اصول
دینی بنا نشده است، ولی خودتان می‌توانید آنها را با آیین‌های معنوی مورد
علاقه خود ادغام کنید«.

استاد عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های معنویت‌گرا خاطرنشان کرد: در شمار
پیامدهای مراقبه، گفته می‌شود که «پندار ما از خدا عوض می‌شود.» پندار خدا
یکی از مفاهیم اساسی در معنویت‌های کاذب است و آثار کسانی همچنون «نیل
دونالد والش»، «اشو» و «دیپاک چوپرا» بر این موضوع تأکید دارند، که پندار
ما از خدا باید عوض شود! ما خدا را موجودی عینی و متعالی می‌پنداریم، اما
در آستانه عصر جدید متوجه موضوعی می‌شویم که خودمان خدا هستیم و نیروهای
درونی خودمان را به پنداری از خدا فرافکنی می‌کرده‌ایم و آن‌ها برای تغییر
این پندار، مراقبه‌هایی به سبک هندویی و بودایی را پیش نهاد می‌کنند!

استاد حوزه علمیه قم افزود: اولین مراقبه‌ای که این فرد از مراقبه‌های 8
گانه معرفی می‌کند، خنده است که توسط عرفان اوشو عینا مطرح شده است. از سوی
دیگر این فرد افراد را به سمت مراقبه هل می‌دهد و از ابزارهای مختلفی
مانند فیلم‌های تخیلی و کتاب‌ها استفاده می‌کند.

مدیر موسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: این در حالی است که در اسلام، مراقبه
حقیقی، تفکر و افزایش فعالیت‌های ذهنی است و این مراقبه‌ای بود که
پیامبر(ص) و امام علی(ع) انجام می‌دادند، این در حالی است که آرامشی که این
افراد دنبال می‌کنند، رسیدن به معنویت نیست؛ بلکه رسیدن به ترشح
هورمون‌های آرامش بخش در خون است.



معنویت‌های کاذب، نقطه مقابله معنویت اسلامی

استاد عرفان‌های نوظهور خاطرنشان کرد: مراقبه در مذاهب شرقی و هم چنین
معنویت‌های کاذب در نقطه مقابل معنویت اسلامی قرار دارد؛ به طوری که در
آن‌ها توقف تفکر و خلسه و رخوت، حالتی معنوی محسوب می‌شود و آمادگی برای
تجربه‌های موهوم و تخیلات ارزش معنوی پیدا می‌کنند. این ویژگی نه تنها در
خمیازه، بلکه در سایر مراقبه‌های شرقی نقش بنیادی دارد.

وی با بیان مثالی از جزوات این فرد افزود: «بعد از 10 تا 15 خمیازه احساس
می‌کنید که باید ادامه بدهید و چشمهایتان اشک آلود می‌شود و بینی‌تان
آبریزش پیدا می‌کند. احساس حضور می‌کنید و بی‌نهایت آرام و آسوده و به شدت
هوشیار می‌شوید.«

حجت الاسلام مظاهری سیف تاکید کرد: معنویت‌های کاذب در این باور اتفاق نظر
دارند که با تغییرات کیهان شناختی معاصر، تحولات معنوی و درونی در حال وقوع
است و ما در آستانۀ عصر جدیدی از تمدن بشر هستیم؛ عصری که با آگاهی نوین
معنوی شکل می‌گیرد، دورۀ ادیان گذشته به پایان می‌رسد، انسان به الوهیت
درونی پی می‌برد و قدرت‌های فوق العاده خود را کشف می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به یکی از جزوات این فرد تصریح کرد: این فرد
می‌گوید: «با نزدیک شدن منظومه شمسی به خورشید مرکزی، نیروی ادراکی ذهنی
انسان‌ها افزایش می‌یابد. از آنجا که در آغاز یک عصر جدید قرار گرفته‌ایم؛
تصور می‌شود که بسیاری از رازهایی که تا کنون بر انسان‌ها پنهان بوده است،
در این زمان بر همگان آشکار خواهد شد. این امر مهم از طریق دستیابی به بعد
چهارم محقق می‌گردد. کسانی که به بعد چهارم نابینا باشند، از این مقوله
محروم خواهند ماند. اشراف به ابعاد دیگر جهان هستی از طریق چشم سوم میسر
می‌شود.«

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور و معنویت‌های انحرافی تاکید کرد: مروجین
عرفان‌های نوظهور اعلام می‌کنند که ما در آستانه عصر جدید هستیم و در حال
به دست آوردن قدرت‌هایی که به خدایان نسبت می‌دادیم.




چشم سوم نوعی تجربه توهمی
حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: چشم سوم که در معنویت‌های کاذب مورد
تأکید است، معمولاً نوعی تجربه توهمی است که معمولاً شخص به احساس سرخوشی
می‌رسد و ممکن است مکاشفات کاذب و موهومی داشته باشد. در برخی از موارد باز
شدن چشم سوم به ارتباط با جانّ منجر می‌شود، چنان‌که در بین یوگی‌ها،
تمرین کنندگان عرفان حلقه، عرفان سرخ پوستی و سایر معنویت‌های کاذب رخ
می‌دهد.

مدیر موسسه بهداشت معنوی خاطرنشان کرد: در یکی از جزوات این فرد آمده است:
«اشراف به ابعاد دیگر جهان هستی از طریق چشم سوم میسر می‌شود. افراد معمولی
که فقط از چشم سر برای رؤیت استفاده می‌کنند، نسبت به متافیزیسن‌ها که از
توانایی‌های چشم سوم بهره می‌گیرند، نابینا محسوب می‌گردند. چشم سوم یک در،
یک راه و یک روزنه به سوی نور و روشنایی است. بسیاری هستند که که
می‌خواهند درباره چشم سوم بیشتر بدانند. اینان طالبان واقعی دانش حقیقی
هستند».

استاد حوزه علمیه قم گفت: آن چه این فرد می‌گوید، رسما حرف‌های مرتبطین با
اجنه و شیاطین است که توسط این فرد بیان شده است. در حالی که دانش واقعی در
معنویت دینی خداشناسی و شناخت تکالیف در برابر اوست، نه تجربه‌های موهوم
که گاهی با استفاده از گیاهان توهم زا در یوگا و عرفان سرخ پوستی دنبال
می‌شود.



تطبیق چشم سوم بر چشم دل، انحرافی است

وی افزود: تطبیق چشم سوم بر چشم دل که در روایات و منابع دینی آمده است، از
دیگر موارد انحرافی عنوان شده توسط این فرد است؛ وی می‌گوید: «چشم سوم
بدان سبب گویند که چشم‌های فیزیکی راست و چپ را اول و دوم در نظر گرفته و
دو تا حساب شده‌اند، پس این ساختار چشم سوم نام گرفته است. چشم دل عنوانی
است که بیشتر در ادبیات عرفان به کار می‌رود. معادل عربی آن «بصر قلب» است
که در احادیث و روایات نیز بدان اشاره شده است.«

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه یکی از اصول رایج در عرفان‌های کاذب،
تجسم خلاق است و خلاصه آن این است که هر چه می‌خواهید را می‌توانید با
تجسم، طلب کنید و به آن برسید، تصریح کرد: در کتاب‌های یوگا گفته می‌شود که
کسی تا به انتهای آن نرسد، به چیزی نمی‌رسد و یوگا یک مذهب پنهانی است؛
زیرا اگر مراحل آن گفته شود، افراد آن را غیر انسانی می‌بینند.

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام وحید حاجی آقازاده، مدیر موسسه بهداشت
معنوی بود که در سخنانی کوتاه با بیان اینکه ح.ف قرآن را تابلوی خود قرار
داده و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را نشانه رفته است که این امر در ذهنیت
مردم تبعات بسیار بدی دارد، گفت: باید جلوی این بحث‌ها در حوزه گرفته شود و
توبیخ شفاهی کفایت نمی‌کند؛ زیرا این فرد عددی نبود و با ارتباط با
نهادهای حوزوی، خود را مطرح کرده است.

در پایان باید پرسید که دوره‌های آموزشی متاریدینگ یا فراخواندن و
فرامطالعه که طلاب و دانشجویان بسیاری را در سراسر کشور به خود جلب کرده
است و حتی در شهر مقدس قم نیز بیش از پنج هزار نفر از روحانیون، طلاب و
دانشجویان به ادعای مسؤلان برگزاری این دوره در کلاس‌های آن شرکت کرده‌اند،
می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا در برابر نقدهای جدی برخی حوزویان آشنا
به مبانی فرقه‌های کاذب تسلیم شده و ماهیت اصلی خود را روشن می‌کند.


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین
بولایة امیر المؤمنین علی بن ابیطالب و الائمة علیهم السلام


۱۳۹۳-۰۱-۲۷, ۱۱:۵۹ ب.ظ
ارسال‌ها پاسخ
آگهی
نویسنده پیام
عضو فـعـال انجمن
*
ارسال‌ها: 111
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: ۱۳۹۱ مرداد
اعتبار: 112
سپاس‌ها: 0
0 سپاس گرفته‌شده در 0 ارسال
وضعيت : آفلاین
 
ارسال: #2
RE: نقد مبانی متاریدینگ در قم / متاریدینگ می‌ماند یا می‌رود
نقد تخصصی تحلیل و بررسی مبانی متاریدینگ

در جلسه ای باحضور کارشناسان عرفان های کاذب از مراکز مختلف و تعدادی از شرکت کنندگان در دوره های متاریدینگ در مدرسه کلام و ادیان حوزه علمیه قم جلسه ای با موضوع بررسی متاریدینگ برگزار شد. در این جلسه ابتدا تعدادی از شرکت کنندگان آسیب های عینی و میدانی را بیان کردند که خلاصه آن بدین شرح است:

[عکس: e47d0eb6-4664-4689-83b7-61f41078bb930.jpg&size=200]



1. عدم شفافیت: یکم، ارائه آموزش هایی که استاندارد شده و مورد تأیید
علمی نیست. دوم، طرح ادعاهای بزرگ برای جلب مخاطب و عدم توانایی در برآورده
کردن آنها در طول دوره. سوم، ارائه مطالبی از یوگا و عرفان های کاذب در
بین متون آموزشی به جای فنون تندخوانی مورد ادعا.


2. او بابت این دوره از افراد مبالغ متفاوتی گرفته در قم از هشتاد
هزار تا یک صد و بیست هزار تومان از هر نفر گرفته است و تا کنون صدها
میلیون تومان از مردم دریافت شده است. در حال حاضر عده ای خواهان بازگشت
شهریه خود هستند


3. ترویج برخی از مطالب عرفان های کاذب که در پیوست بیست مورد از آنها
که در جزوات جلسات پنجم، هفتم و هشتم آمده، ارائه می گردد.


4. سوء استفاده از برخی عناوین دولتی، نظیر همکار بودن با نهاد رهبری، وزارت اطلاعات و غیره


5. سوء استفاده از ارتباط با جناب دکتر صادقی معاون قوه قضائیه و تهدید مخالفان با تکیه بر ارتباط با ایشان


6. لحن اهانت گونه به مقدسات (حضرت صدیقه طاهره) که در جلسه با اعتراض طلاب روبرو شد.


7. عدم رعایت احترام لباس روحانیت و عناوین برخی از مراجع تقلید


8. تصویر برداری از جلسات طلاب و انتشار آن در سایت و سوء استفاده از
آن برای اسلامی نشان دادن آموزه ها و مورد تأیید حوزه بودن روش های مورد
آموزش که در شهرهای دیگر کشور در حال برگزاری است.


سپس تعدادی از کارشناسان عرفان های کاذب به نقد وبررسی ابعاد دیگر متاریدینگ پرداختند که خلاصه اشکالات از این قرار است:


[عکس: 1.jpg]

نقد و بررسی متاریدینگ (فراخواندن)

نوآوری و خلاقیت اساس پیشرفت است. اما گاهی دست آویزی می شود، تا مطالب غیر
علمی و انحرافی که رنگ و رویی ناشناخته دارند، با ادعای نوآوری به میان
آیند. «متاریدینگ» که ادعا می کند، روشی نو و خارق العاده برای مطالعه و
حفظ قرآن کریم است، با ترکیب برخی از فنون تندخوانی و افکار و روش های رایج
در معنویت های کاذب در مراکز فرهنگی و دانشگاهی کشور تبلیغ می شود.


متاریدینگ افکار و فنون معنویت های کاذب را با روش های کارآمدی از تندخوانی
و نیز احادیث و روایاتی که تفسیر به رأی شده اند، آمیخته و مخاطب را با
پوششی از دین و تأثیراتی از روش های استاندار تندخوانی، با افکار و روش های
رایج در معنوی های کاذب سرگرم می سازد. موارد کذب و انحرافی در چند بند
زیر اشاره می شود:

1. تبلیغ معنویت بدون اعتقاد به خدا: «عمل به معنویت می تواند اثر سلامت
بخش در مغز داشته باشد. مهم نیست که چگونه به خدا ایمان دارید، زیرا دلایل
قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه چنین عملکردی حتی اگر به خدا اعتقاد
نداشته باشید، مؤثر است.» (جزوه پنجم.ص1)

2. فروکاهش عبادت و معنویت به پیامدهای مادی و دنیوی آن و در نتیجه
تأیید بی اهمیت بودن مسائل متعالی و معنویت دینی یا خداگرا به طوری که
عبادت های شرعی با مراقبه های بودایی و هندویی هم رتبه تلقی می شود. این
بحث مقدمه سازی و توجیه آموزش مراقبه به سبک بودایی و هندویی در جلسات
آینده است: «مراقبه و عبادت مداوم سبب تقویت عملکرد عصبی در بخش های خاصی
از مغز می شود که به دنبال آن اضطراب و افسردگی کاهش یافته و آگاهی اجتماعی
و همدلی و شناخت و هوشمندی افزایش می یابد... وقتی که از نزدیک به اصول
نرولوژیکی که پس زمینه اغلب سلوک های معنوی را تشکیل می دهد نگاه کنیم، می
بینیم که منافع حاصل از مراقبه می تواند بی ارتباط به مذهب باشد.»
(همان.ص1)

3. پس از همسان انگاری عبادات شرعی و مراقبه به آموزش هشت روش مراقبه می
پردازد: «مستندات علم اعصاب به ما در تهیه ی فهرست هشتگانه برای حفظ سلامت
مغز کمک کرده اند؛ اما حتما روش های مؤثر دیگری وجود دارد که از دید ما
دور مانده اند. من فکر می کنم فهرست ما شما را شگفت زده خواهد کرد. هیچ یک
از روش ها بر پایه ی اصول دینی بنا نشده است، ولی خودتان می توانید آن ها
را با آیین های معنوی مورد علاقه خود ادغام کنید.» (همان.3)


[عکس: 2.jpg]


4. در شمار پیامدهای مراقبه گفته می شود که «پندار ما از خدا عوض می
شود.» (همان.ص3) پندار خدا یکی از مفاهیم اساسی در معنویت های کاذب است.
آثار کسانی همچنون «نیل دونالد والش»، «اشو» و «دیپاک چوپرا» بر این موضوع
تأکید دارند، که پندار ما از خدا باید عوض شود، ما خدا را موجودی عینی و
متعالی می پنداریم، اما در آستانه عصر جدید متوجه ای موضوع می شویم که
خودمان خدا هستیم و نیروهای درونی خودمان را به پنداری از خدا فرافکنی می
کرده ایم. آنها برای تغییر این پندار، مراقبه هایی به سبک هندویی و بودایی
را پیش نهاد می کنند.



5. مراقبه های مورد نظر: اول، خندیدن؛ دوم، فعالیت ذهنی مثل خواندن کتاب
تخیلی یا غیر آن، دیدن کنال های تلویزیون، رفتن به موزه، شطرنج، کلاس و
سخنرانی...؛ سوم، «موسیقی آرام سبب افزایش مهارت های شناختی می شود و احساس
خوب بودن معنوی ایجاد می کند. فعالیت ساده و تکراری که لذت بخش و دارای
معنا باشد، انسان را به مرحله تمدد اعصاب عمیق می برد.» (همان.ص5) چهارم،
خمیازه بکشید؛ «وقتی عبادت یا مراقبه می کنید خمیازه بکشید؛ زیرا بر شدت
تجربه ی معنوی می افزاید.» (همان.ص6)


[عکس: 3.jpg]

6. مراقبه در مذاهب شرقی و هم چنین معنویت های کاذب در نقطه مقابل
معنویت اسلامی قرار دارد، به طوری که در آنها توقف تفکر و خلسه و رخوت
حالتی معنوی محسوب می شود و آمادگی برای تجربه های موهوم و تخیلات ارزش
معنوی پیدا می کند. این ویژگی نه تنها در خمیازه بلکه در سایر مراقبه های
شرقی نقش بنیادی دارد. «بعد از 10 تا 15 خمیازه احساس می کنید که باید
ادامه بدهید و چشمهایتان اشک آلود می شود و بینی تان آبریزش پیدا می کند.
احساس حضور می کنید و بی نهایت آرام و اسوده می شوید و به شدت هوشیار می
شوید.» (همان.ص7)

7. معنویت های کاذب در این باور اتفاق نظر دارند که با تغییرات کیهان
شناختی معاصر تحولات معنوی و درونی در حال وقوع است و ما در آستانۀ عصر
جدیدی از تمدن بشر هستیم. عصری که با آگاهی نوین معنوی شکل می گیرد، دورۀ
ادیان گذشته به پایان می رسد، انسان به الوهیت درونی پی می برد و قدرت های
فوق العاده خود را کشف می کند. «با نزدیک شدن منظومه شمسی به خورشید مرکزی،
نیروی ادراکی ذهنی انسان ها افزایش می یابد. از آنجا که در آغاز یک عصر
جدید قرار گرفته ایم؛ تصور می شود که بسیاری از رازهایی که تا کنون بر
انسان ها پنهان بوده است، در این زمان بر همگان آشکار خواهد شد. این امر
مهم از طریق دستیابی به بعد چهارم محقق می گردد، کسانی که به بعد چهارم
نابینا باشند، از این مقوله محروم خواهند ماند. اشراف به ابعاد دیگر جهان
هستی از طریق چشم سوم میسر می شود.» (جزوه هفتم.ص1)


[عکس: 4.jpg]

8. چشم سوم که در معنویت های کاذب مورد تأکید است، معمولاً نوعی تجربۀ
توهمی است، که معمولاً شخص به احساس سرخوشی می رسد و ممکن است مکاشفات کاذب
و موهومی داشته باشد. در برخی از موارد باز شدن چشم سوم به ارتباط با جانّ
منجر می شود، چنانکه در بین یوگی ها، تمرین کنندگان عرفان حلقه، عرفان سرخ
پوستی و سایر معنویت های کاذب رخ می دهد. «اشراف به ابعاد دیگر جهان هستی
از طریق چشم سوم میسر می شود . افراد معمولی که فقط از چشم سر برای رؤیت
استفاده می کنند، نسبت به متافیزیسن ها که از توانایی های چشم سوم بهره می
گیرند نابینا محسوب می گردند. چشم سوم یک در، یک راه و یک روزنه به سوی نور
و روشنایی است . بسیاری هستند که که می خواهند درباره ی چشم سوم بیشتر
بدانند. اینان طالبان واقعی دانش حقیقی هستند.» (همان) در حالی که دانش
واقعی در معنویت دینی خداشناسی و شناخت تکالیف در برابر اوست، نه تجربه های
موهوم که گاهی با استفاده از گیاهان توهم زا در یوگا و عرفان سرخ پوستی
دنبال می شود.

9. تطبیق چشم سوم بر چشم دل که در روایات و منابع دینی آمده است. «چشم
سوم بدان سبب گویند که چشم های فیزیکی راست و چپ را اول و دوم در نظر گرفته
و دو تا حساب شده اند، پس این ساختار چشم سوم نام گرفته است. چشم دل
عنوانی است که بیشتر در ادبیات عرفان به کار می رود. معادل عربی آن «بصر
قلب» است که در احادیث و روایات نیز بدان اشاره شده است.» (همان)


[عکس: 5.jpg]


10. بازشدن چشم سوم هدف عبادات: چشم سوم منطبق بر چاکرای ششم و یکی از
مراکز ورود و خروج انرژی در هاله ی انرژی است، جای آن در کالبد اثیری است
که با نقطه ای میان دو ابرو انطباق پیدا می کند. اثیر رقیق تر از گاز است و
همان تصویری است که در خواب از خود یا دیگران می بینیم. (همان.ص2) «چاکرای
ششم، مرکز فرماندهی ناظر بر چاکراهای دیگر و مسؤل نظار بر ذهن است. این
چاکرا پل ارتباطی ابعاد فیزیک و متافیزیک انسان می باشد. بخش جلویی چاکرای
ششم مسول تجسم فکری و توانایی تجسم و اندیشه کردن است.» (همان.ص3) قرار
دادن پودر رنگی هندوها، قرار دادن جواهرات روی پیشانی در بودیسم، روی سینه
گذاشتن صلیب مسحیان که نوکش به سوی پیشانی است، رنگ آمیزی چهره توسط سرخ
پوستان و سجده در اسلام، برای همه برای تحریک آجناست. (همان.ص4و5) «انطباق
محل سجده با مکان چشم سوم (پیشانی)، ارتباط هر دو با مسائل ماورائی و
معنوی، بیان «ذکر» در سجده و بیان «مانترا» برای تحریک آجنا، فشار فیزیکی
بر پیشانی به هنگام سجده و اثرات ماساژ و فشار بر پیشانی برای تحریک چشم
سوم، سجده بر مهر از جنس خاک و استفاده از خاک، به عنوان منبع انرژی برای
تحریک آجنا، گذاردن کافور بر پیشانی مرده و استفاده از کافور برای تحریک
چشم سوم در متافیزیک و... همه نشان از ارتباط این دو مقوله (سجده و چشم
سوم) با یکدیگر دارد.» (همان.ص6)


11. تبلیغ نئوداروینیسم براساس تکامول هولارشیک: «در انسان های اولیه،
کالبد فیزیکی و عملکردهای آن از طریق تکانه ها و تحریکات کالبد اثیری کنترل
می گردیده است. در حالی که امروزه بر اساس مغز و ذهن کنترل می شود...انسان
های قدیم از علم و دانش امروزی بی بهره بوده اند، ولی در عوض آن به طور
مستقیم از کالبد اثیری بهره مند می شدند. با گذر زمان ارتباط انسان با
کالبد اثیری کمتر شده و به جای آن، ارتباط با دانش اثیری برقرار گردیده
است.» (همان.ص4) با توجه به اینکه عصر جدید دورۀ گشایش چشم سوم است. بشر
آینده هم ذهن اثیری فعال و هم کالبد اثیری فعال خواهد داشت. احیاء سنت های
بدوی در معنویت های کاذب نوظهور به منظور دست یابی به نوعی تکامل ترکیبی
است.


[عکس: 6.jpg]


12. خطرناک بودن بازشدن چشم سوم بدون نظارت استاد: «فعال نمودن آجنا به
علم، آگاهی و ظرفیت احتیاج دارد بدیهی است که فعال شدن چشم سوم قبل از حصول
این موارد، می تواند فاجعه ایجاد کند. برخی از جویندگان و طالبان به دنبال
شیوه های فوری و آنی برای فعال سازی چشم سوم می باشند. اینان غافل اند که
در صورت دستیابی به این شیوه ها، بزرگترین ضررها و آسیب ها را به خود وارد
خواهند نمود. انجام تمرین های منظم و مستمر، زیر نظر مربی آگاه و ورزیده،
می تواند آجنا را بیدار نماید. دقت نمایید انجام تمرین بدون داشتن و نظارت
مربی عالم و عامل، تبعات و مشکلات فراوان به دنبال خواهد داشت» (جزوه
هشتم.ص1) ایشان تأکید می کنند که تمرینات بیست درصد کار است و شرکت در
جلسات با حضور استاد هشتاد درصد تأثیر دارد. به عبارت دیگر معنویت بدون خدا
و دین امکان پذیر و سلامت بخش است، اما بدون استاد غیر ممکن و زیان بار.


13. آموزش یوگا: یکی از مراحل یوگای هشتگانه با عنوان ساواشا است که
معمولاً پاکیزگی ترجمه می شود. ساواشا شش روش دارد. یک، نوشیدن آب نمک و
بالاآوردن آن، دو، کشیدن آب از طریق مقعد به داخل راست روده و خارج کردن.
سوم، شستشوی بینی با آب یا نخ به شیوه ای خاص. چهارم، خیره شدن به شمع.
پنجم، چرخاندن عضلات شکم و ششم، تنفس به روش های ویژه. در تمرینات
متاریدینگ، سه روش از اینها به صورت علنی و عمومی آموزش داده می شود:
«شستشوی حفرات و سینوس های بینی که باید زیر نظر استاد و طبق اصول خاصی
انجام گردد... تنفس سایشی که باید در حضور استاد انجم شود. در این حالت
انتهای گلو و کام نرم توسط هوای دم و بازدم به ارتعاش در می آید...»
(همان.ص1) و خیره شدن به شمع که در کلاس انجام می شود.


[عکس: 7.jpg]


14. «تجسم نهری از نور طلایی که از ناحیه ی پسین لگن به سمت نخاع و مغز
می آید و نهری از نور صورتی که از ناحیه ی پیشین لگن به سمت نخاع و مغز در
حرکت است، به طوری که این دو نهر در بالا به هم دیگر رسیده، به صورت قوس
یکدیگر را قطع می کنند. این تمرین باید در حالت مراقبه انجام شود.»
(همان.ص2)


15. «برای فعال سازی آجنا می توان طالب را به حالت خلسه فروبرد و پیشانی
بر پیشانی او گذاشت. (چشم سوم استاد بر روی چشم سوم سوژه قرار می
گیرد)،... باربارا برنن در کتاب معروف خود (هاله درمانی با دستان شفابخش)
نیز تمرین هایی برای این منظور ارائه کرده است. «لوبسانگ رمپا» در کتاب چشم
سوم از شیوه های فیزیکی خشن برای باز کردن چشم سوم که برای وی اتفاق
افتاده است، یاد می کند.» (همان.ص2)


16. روی یک صندلی راحت بنشینید و در حالت آرامش قرار بگیرید. می توانید
در حین تمرین موسیقی دلخواه خود استفاده کنید، البته موسیقی باید ملایم و
آرامش بخش باشد...با تمرکز بر دید چشم سوم خود، به تصویری نگاه کنید یا
تصویری را در ذهن مجسم نمایید.... زمانی خواهد رسید که بتوانید بدون آن که
ابتدا به تصویر نگاه کنید، نور را در سر خود مشاهده کنید. به هر حال با کمک
یا بدون کمک حس بینایی، شما خواهید توانست نتایج سودمندی کسب کنید، آنگاه
که نور درون را می بینید، وقت آن رسیده است که آنچه می خواهید طلب کنید. در
این حالت خواستن، واقعا توانستن است.... بعد از مدتی تمرین، شما خواهید
توانست آن چنان آرامشی در خود ایجاد کنید، که کاملاً بر موضوع دیداری تمرکز
داشته باشید و بتوانید جسم خود را در حالت خواب ترک کرده، از طریق چشم سوم
به سفر بپردازید. کسانی که از حلقه ی طلایی عبور می کنند و تونل مربوطه را
پشت سر می گذارند وارد عالم اختری می شوند. این که از اینجا به کجا سفر
کنید، به آگاهی شما بستگی دارد زیرا این آگاهی شما است که هر چه در این سطح
می بینید به وجوند می آورد.» (همان.ص4)


[عکس: 8.jpg]


17. تطبیق این مطالب بر روایات معراج پیامبر. (همان.ص6و7)


18. بازکردن چشم سوم با بیداری مار آتشین درون به نام کندالینی که در
پایین ترین چاکرا نهفته است امکان پذیر است و تحریکات جنسی در بیداری آن
مؤثر است.


19. بیداری کندالینی با عوارض جسمی و روانی همراه است که برون ریزی نامیده می شود. در یوگا و حلقه شاید این برون ریزی ها هستیم.

20. تلاش برای بیداری کندالینی و باز شدن چشم سوم، تلاش های برای ارتباط
با جانّ است و این مفاهیم، چشم سوم، کندالینی، مار درون و افعی و غیره
جنبه نمادین دارد. این موضوع در ارتباط با سایر معنویت های نوظهوری که روش و
مبانی با متاریدینگ همانند هستند، مشاهده شده است.


[عکس: 9.jpg]


منبع: موسسه بهداشت معنوی


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین
بولایة امیر المؤمنین علی بن ابیطالب و الائمة علیهم السلام


۱۳۹۳-۰۱-۲۹, ۱۲:۰۴ ق.ظ
ارسال‌ها پاسخ


پرش به انجمن:


logo-samandehi
گیگفا هـــــاســت
ارائه خدمات هاستینگ و سرورهای مجازی
فروشگاه اینترنتی قاریان
هرآنچه از یک فروشگاه لوکس میخواهید
فروتل
سیستم همکاری در فروش
فروشگاه
فروشگاه اینترنتی ایران
فروش آنلاین شارژ ایرانسل و همراه اول
شارژ آنلاین ایرانسل و همراه اول
تبلیغات
تبلیغات شما در اینجا

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('6460')