تبلیغات شما در انجمن قاریان (بهمن ۲۳, ۱۳۹۴)

دعوت از دوستان و قاریان قرآن کریم برای همکاری بیشتر در انجمن قاریان (بهمن ۲۳, ۱۳۹۴)


رتبه موضوع:
  • 13 رای - 3.54 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرائت قرآن یا خوانندگی به سبک اسلامی؟
#1
با سلام خدمت دوستان عزیز

در ابتدا باید بگویم که لطفا تعصبات خود را کنار بگذارید و منصفانه به قرائت قرآن مجلسی(تحقیق) نگاه کنید؛ در ابتدا چند سوال از شما میپرسم:
- چرا قرآن میخوانیم؟ آیا قرآن را نمی خوانیم تا در معنای آن دقت کنیم و از آن پند بگیریم؟
- برای چه تصمیم میگیریم که قاری قرآن شویم؟
- از چه زمانی قرائت قرآن به روش تحقیق رواج پیدا کرد؟ آیا پیامبر(ص) قرآن را به سبک امروزی میخواندند؟
- در کلاس های آموزش قرائت قرآن چه چیزهایی یاد میگیریم؟ آیا جز این است که در کلاس های قرآن ما تبدیل به خواننده هایی میشویم که قرآن را به زیبایی میخوانیم؟
- با زیبا خواندن قرآن در یک مجلس (اگر حتی مثل مصطفی اسماعیل بخوانیم) چه نفعی به مستمعان میرسانیم؟ آیا جز این است که مستمعان میگویند آفرین به این شخص که قرآن را این چنین زیبا میخواند یا بلعکس میگویند که این شخص چقدر قرآن را بد میخواند؟
- برای چه تلاوت های بهترین قاریان جهان اسلام چون مصطفی اسماعیل، منشاوی، شحات، غلوش و ... را گوش میدهیم؟ آیا جز این است که از صوت زیبای قاری بهرهمند شویم؟ آیا قرائت مصطفی اسماعیل را گوش میدهیم که در اعماق معانی و معارف قرآنی سیر کنیم؟
- هدف مسابقات بین المللی قرائت قرآن چیست؟
- به نظر شما آیا این طور قرائات قرآن مورد رضایت خداوند و معصومین(ع) هست؟

دوستان عزیز لطفا کمی فکر کنید که چرا قرآن میخوانیم و چرا باید قرآن بخوانیم. آیا نباید قرآن را برای این بخوانیم که از مفاهیمی عمیقی که خداوند در قرآن گنجانده است بهره مند شویم و یا اینکه تنها یا بگیریم که چطور قرآن را زیبا بخوانیم و مقامات موسیقی عرب را یادبگیریم؟

آیا دلیل محکمی برای قاری قرآن شدن دارید؟

لطفا در این مسئله عمیق شوید؛ شاید این از کید شیطان است که ما بدین گونه قرآن را میخوانیم و قرآن ها را در هنجره هایمان زندانی کردیم.

در پناه حق باشید.
}}
سپاس شده توسط: m118
آگهی
#2
با سلام
دوستان بزرگوار و عزیز لطفا دلایلی برای اینکه شخصی یک قاری قرآن شود و مقامات موسیقی عرب را یاد بگرید و قرآن را با آن مقامات به صورت تحقیق بخواند ارائه دهید و بگویید آیا از لحاظ شرعی این کار مشکلی ندارد و یا اینکه مورد رضایت خداوند و ائمه اطهار(ع) میباشد یا خیر.
با تشکر قراوان؛ یا حق
}}
سپاس شده توسط: m118
#3
سلام علیکم


ان شاءالله حال دوستان گل ما خوب باشد .. بنا نداشتم وقت گرانبهای عزیزان را بگیرم لکن موضوعی در اینجا مطرح شد که بنده را خیلی متاثر کرد ..


کاربر محترم aliamini111 یک وجه قضیه را درست اشاره فرمودند مسلما توجه به معنا و انس با معارف نورانی قرآن لازم است اما اگر اندک تحقیقی در احادیث معصومین علیهم السلام می کردند به اهمیت تلاوت قرآن و مقام قاری قرآن پی می بردند . خواندن قرآن به اندازه‌اي ارزشمند است كه پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله آن را زينت قرآن ناميد، آن جا كه فرمود: به درستي كه صوت و صداي زيبا زينت قرآن است (و به كلام خدا زينت مي‌بخشد). ( بحار الانوار، ج89، ص 190 ) در حديث ديگري فرمود: براي هر چيز زيوري است و زيور قرآن صوت زيبا و صداي خوش است. ( اصول كافي، ج 4، ص 820، حديث 9 ) و نيز فرمود: قرآن را با صداهاي‌تان زينت و آرايش كنيد همانا صداي خوب قرآن را زينت مي‌بخشد. ( كنزل العمال، خبر 2765. )

بايد توجّه داشته باشيم كه انسان به طور فطري و طبيعي زيبا پسند است. براي او هر چيزي كه زيبا باشد، تحسين برانگيز است. يكي از نعمت‌هاي بزرگ كه خداوند به بعضي از بندگان خود، عنايت فرموده است صداي زيباست، آواز خوش و صداي نيكو سرآمد تمام زيبايي‌ها است.

پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله در اين باره فرموده است: از زيباترين زيبايي‌ها، موي زيبا و نغمه (صداي) زيبا است.( اصول كافي، ج 4، باب «ترتيل القرآن بالصوت الحسن» ص 820، حديث 8..)

از اين جهت خداوند رحمان، اين موهبت بزرگ را به انسان‌هاي برگزيده خود (تمام انبياء الهي) عنايت فرموده است تا موجب جاذبه بيشتر دعوت آنان گردد. امام صادق عليه السّلام در حديثي فرموده است:
خداوند عزيز و بزرگ هيچ پيامبري را مبعوث نكرد مگر اين كه صداي خوش و نيكويي داشته است. ( اصول كافي، ج 4، باب «ترتيل القرآن بالصوت الحسن» ص 820، حديث 10. )

حال كه معلوم شد آواز خوش و زيبا يكي از بزرگترين نعمت‌هاي الهي است هر مسلماني كه اين موهبت را دارد، بايد شكر آن را به جا آورد. و آن، تلاوت نمودن قرآن با صوت خوش و صداي دلكش است، تا هم خود قاري از آن بهره برد و هم افراد جامعه را با نواي روح نواز و دل انگيز قرائت قرآن جذب نمايد.

زيباي مطلق، خداوند متعال است. منشأ تمام زيبايي‌ها نيز اوست. به اين علّت كلام او هم، زيباترين كلام‌ها است و هيچ گفتاري در زيبايي به بسان قرآن نيست، به طوري كه مخالفان سرسخت قرآن نيز به آن اعتراف كرده‌اند. مثلاً (وليد بن مغيره) كه خود از رؤساي قريش و از مخالفان سرسخت اسلام و قرآن بود، و يكي از بزرگترين سخن سرايان عرب آن زمان به حساب مي‌آمد. در مورد قرآن چنين مي‌گويد:
از محمد سخني شنيدم كه نه از سنخ سخنان بشر بود و نه از جنس گفتار پريان؛ زيرا شيريني زايد الوصف و زيبايي خيره كننده‌اي داشت . ( بحار الانوار، ج 18، ص 168. )


خداوند متعال اين موهبت بزرگ و نعمت عظماي الهي (صوت دل نشين و صداي زيبا را) به اولياي خودش و معصومين عنايت فرموده است. از جمله آنان امام چهارم زين العابدين عليه السّلام بود كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
«جدّم» علي بن الحسين ـ عليه السّلام ـ خوش آوازترين مردم در خواندن قرآن بود، به طوري كه سقّاهايي كه از كوچه رد مي‌شدند، ‌وقتي به در خانه‌اش مي‌رسيدند، مي‌ايستادند و به تلاوت قرآن آن حضرت گوش مي‌دادند. ( اصول كافي، ج 4، ص 820، حديث 11. )

علي بن محمد نوفلي از دهمين پيشواي شيعيان جهان، امام هادي عليه السّلام نقل مي‌كند، از حكم صداي زيبا سؤال كردم؟ آن حضرت فرمود: «همانا علي بن الحسين عليه السّلام قرآن را با صداي خوش و صوت زيبا مي‌خواندند، چه بسا كساني بر حضرتش مي‌گذشتند و از آواز خوش او، بي‌هوش مي‌شدند». اگر راستي امام عليه السّلام مقداري از صداي زيباي خود را آشكار مي‌نمود مردم تاب و تحمل آن را نداشتند و بي‌طاقت مي‌شدند.
عرض كردم مگر نبود كه رسول اكرم صلّي الله عليه و آله با مردم نماز مي‌خواند و آوازش را به خواندن نماز بلند مي‌كرد.
فرمودند: چرا! امّا رسول اكرم صلّي الله عليه و آله به اندازه طاقت و تحمّل مردمي كه پشت سرش ايستاده و اقتدا كرده بودند آواز خود را بلند مي‌فرمود( اصول كافي، ج 4، ص 819، حديث 4.)
علاوه بر امام سجاد عليه السّلام فرزندش امام محمد باقر عليه السّلام نيز در زمان خودش خوش آوازترين مردم در تلاوت قرآن بودند. ( اصوف كافي، ج 4، ص 820، حديث 11. )


برخی احادیث در شان و منزلت قاریان قرآن

قال الامام علی - علیه السّلام - : لقاری القرآن بکل حرفٍ یقرؤه فی الصلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر الصلاة خمس و عشرون حسنه و غیر متطهر عشر حسات.
«عده الداعی، ص 212»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: برای قاری قرآن به ازای هر حرفی که در نماز در حالت ایستاده می خواند صد حسنه و در حالت نشسته خواندن 50 حسنه و در حالت طهارت در غیر نماز خواندن 25 حسنه و بدون طهارت خواندن 10 حسنه داده می شود.



قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ القرآن فظن ان اَحداً اُعطی افضل ممّا أُعطی فقد حقّر ما عظّم الله و عظّم حقّر الله.
«مجمع البیان، ج 1، ص 16»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که قرآن بخواند و گمان کند کسی چیز بهتری دارد از آن چه او دارد (قرائت قرآن)، پس تحقیر کرده آن چه را خدا بزرگ داشته و بزرگ کرده آن چه را خدا کوچک دانسته است.




قال الامام الصادق - علیه السّلام - : علیکم بتلاوة القرآن فان درجات الجنة علی عدد آیات القرآن فاذا کان یوم القیامة قیل لقاری القرآن اقرأ و ارقأ.
«وسائل الشیعه، ج 2، ص 842»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بر شما است تلاوت قرآن؛ به درستی که درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قرآن گفته می شود، قرآن بخوان و بالا برو.



قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : افضل العبادة قراءة القرآن.
«مجمع البیان، ج 1، ص 15»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: بهترین عبادت، قرائت قرآن است.



احادیث فراوانند و ما به همین مقدار بسنده می کنیم .


نرجوا لکم التوفیق
التماس دعا
 
[عکس: 777.jpg]
}}
سپاس شده توسط: m118
#4
با سلام خدمت دوستان گران قدر
از شما دوست عزیز بخاطر جواب تایپیک تشکر میکنم.
همانطور که شما نیز احادیث را آوردید در این شکی نیست که صدای خوش بسیار خوب است و خواندن قرآن با صدای خوش بسیار ثواب دارد و نیکو میباشد؛ در این شکی نیست.

مشکل ما قرائت به شیوه ی تحقیق است. اگر قاری میخواهد قرآن بخواند به ترتیل(تحدیر، تدویر) قرآن بخواند نه تحقیق و تحلیل! برای اینکه شخصی بخواهد به روش تحقیق قرآن بخواند بعد از طی کردن آموزش های تجوید، به سراغ 8 دستگاه موسیقی عرب میرود. در اینجا دیگر کار خراب میشود؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه شخص میرود تا یک خواننده شود؛ برخی حتی به کلاس های موسیقی میروند تا نت های موسیقی و مباحث موسیقی را یادبگیرند؛ روش های نفس گیری صحیح را یاد میگیرند تا فراز هایی 45 ثانیه ای و بیشتر بخوانند و ... (که خودمان بهتر میدانیم)

خب الآن این شخصی که این مراحل را گذرانده است و مقامات هشتگانه را یادگرفته است تبدیل به یک قاری شده است. (حالا از این بگذریم که هنگام یاد گرفتن مقامات و تکنیک و ترفند های قرائت، قرآن به یک ابزار تبدیل میشود و قاری تمام تمرینات خود را روی الفاظ مبارک و با عظمت قرآن انجام میشود و قرآن به نوعی سبک میشود)

خب در اینجا چند مسئله به وجود میآید:

- آیا پیامبر(ص) قران را به صورت تحقیق میخواندند و بدین صورت کلمات را کشیده مانند آواز میخوانند؟ و یا اینکه ایشان موقع قرائت از مقامات هشتگانه استفاده میکردند؟ ایشان چه موقع این مقامات را یاد گرفته بودند؟ (با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از مقامات از نقاط مختلف جهان و پس از سالیان دراز بعد از پیامبر(ص) به موسیقی عرب اضافه شد؛ مانند: سه گاه، چهارگاه، نهاوند، عجم)
اگر میگویید بله پیامبر(ص) قرآن را به صورت تحقیق میخواندند و از مقامات حجاز و رست استفاده میکردند، پس آیا شما میدانید اگر پیامبر(ص) بودند از مقامات عجمی(سه گاه، چهارگاه، نهاوند، عجم) استفاده میکردند و یا اینکه اصلا استفاده کردن از آن را جایز میدانستند یا نه.

- مگر نباید قرآن را آن طور که پیامبر(ص) خوانده است بخوانیم؟ در تحقیق خواندن بیشتر قاریان میخواهند مقام خوانی کنند؛ یعنی به ترتیب ابتدا قرار بعد جواب و بعد از آن جواب الجواب آن مقام را میخوانند. چه کسی گفته است که باید فلان کلمه ی قرآن را بلند خواند و فلان کلمه را پایین خواند. از کجا میدانید آن طور که به صورت تحقیق میخوانید مورد رضایت خداوند و ائمه(ع) میباشد؟ چه میشود که قاری یک جا را اوج میخواند و یک جا را قرار؟ آیا منظور بیشتر زیبا خواندن قرآن نیست؟

- اگر میگویید مثلا مصطفی اسماعیل، عبدالفتاح شعشاعی، منشاوی و ... قرآن را آن طور که شایسته ی قرآن خواندن است خواندند، یک لحظه حضرت پیامبر(ص) را به جای آنها در نظر بگیرید که قرآن مانند آنها میخوانند(تمام اوج ها، فرود ها، حالت های صدا، چهره و بدن)، آیا به نظر شما شایسته است که پیامبر آنطور قرآن بخواند؟ اگر خیر پس چرا قراء این چنین قرآن میخوانند؟ آیا این خواندن قرآن است یا خوانندگی کردن با قرآن؟ البته بنده نمیخواهم هیچ توهینی به هیچ یک از قاریان نام برده بکنم.

- قرائت قرآن به صورت تحقیق چند سال است که به وجود آمده است؟ اگر تحقیق کرده باشید میدانید که احمد نداء و محمد رفعت پایه گذاران و امامان تلاوت به سبک امروزی بودند؛ حتی در عظمت شیخ احمد ندا آورده اند که "صالح عبد الحي از مشهورترين نوازندگان مصر گويد : اگر شيخ به غنا و موسيقي رو مي آورد ، تمامي نوازندگان و رامشگران را خانه نشين مي ساخت ." آیا اگر خوانندگی را در راه اسلام بیاوریم، آیا خوانندگی و آواز خوانی درست میشود و مشکلی ندارد؟ آیا اگر قرآن را به صورت آواز بخوانیم و دلیل ما احادیثی در مورد صدای نیکو باشد، آواز خواندن ما توجیه میشود؟

آیا باید تنها اسم کسی قاری باشد که قرآن را بتواند با مقامات هشتگانه بخواند؟ اگر قاری قران، قرآن را به زیبا ترین صورت به تحقیق بخواند ولی در معانی آن تدبر نکند، او قاری است؟ و توجیه او این باشد که "من که مفسر نیستم، من که روحانی و ملا نیستم، شما بیایید از بنده بپرسید این آیه قرآن کجایش مد لازم دارد، اخفا دارد، غنه دارد و ...". آیا هنگامی که قاری میخواند "افلا یتدبرون القرآن" صدای خود را بلند مو کند که با معنی خوانده باشد، آیا به مفهوم آیه عمل میکند؟ قاری به این فکر میکند که چه آیه ای میخواند و این آیه را باید به چه صورت بخواند، ولی به این فکر نمیکند که قرآن او را به چه دعوت میکند!
قاریان قرآن وظیفه شان سخت از این است که تنها بتواند قرآن را با هشت مقام یا پانزده مقام بخوانند و یا اینکه همه نوع تحریر بزنند و اینکه تحریر مرکب و ترجیعی و یا ضربدری را خوب بزنند. در حال حاضر هر کس تمایلات موسیقایی دارد و عقاید مذهبی نیز دارد به سمت کلاس های قرائت قران میروند. حالا بماند که برخی در هنگام گذراند کلاس های سلفژ به خواننده شدن روی می آورند.
یک قاری باید 15 سال وقت بگذارد که یک خواننده ی خوب شود که وقتی در جمعی قرآن بخواند بقیه او را تشویق کنند. (چه چیز را تشویق میکنند؟ آیا به غیر از این است که صدا و یا خوب خواندن قاری را تشویق میکنند؟)

دوستان بیایید بیشتر در مورد موضوع قرائت به روش تحقیق تفکر کنیم؛ آیا با زیبا خواندن قرآن کسی را به دین اسلام میتواننیم بیاریم یا با اخلاق قرآنی و مفاهیم قرآن؟ آیا این بهتر است که مفاهیم قرآن را تبیین و برسی کنیم و یا اینکه به فکر این باشیم که چگونه قرآن را بخوانیم که با معنی قران تطبیق کند. آیا این خواندن ها شأن قرآن را پایین نمی آورد؟ آیا این بهتر نیست بجای خواندن صرف قرآن مفاهیم آن را مورد تحلیل و تحقیق و برسی قرار دهیم؟

و در آخر، چه اجازه ای برای خواندن قرآن به صورت فعلی(تحقیق) دارید؟!

ببخشید که این تایپیک طولانی شد.
موفق باشید؛ یا علی
}}
سپاس شده توسط: زینب74 ، m118
#5
دوست عزیز ما منکر تلاوت با تدبر و با معنا نیستیم اما نمی بایست برای رسیدن به یک مهم ، ثواب دیگری را منکوب کرد .. همین خودش مکر شیطان است ( زین لهم الشیطان اعمالهم )

عزیزم شما وقتی دلیل مستندی برای رد کردن ندارید شایسته و معقول نیست قضاوت کنید فقط حق دارید سوال بپرسید . نظرات شما بیشتر شخصی و احساسی هست .


جدا از حمایتهای همیشگی حضرت آقا و مراجع عظام از امر تلاوت قرآن ، که سخنان این حضرات موجود و مستند است ، اگر اندک آشنایی با علم قرائت داشته باشید خواهید دانست که با شیوه تحدیر و تدویر نمی شود طوری تلاوت کرد که انسانها مدهوش شوند و به درب و دیوار بخورند که روایت داریم تلاوت پیامبر و برخی امامان علیهم السلام اینطور بوده ... ( در بالا به برخی روایات اشاره کردیم )

حال که علاقه مند هستید حتما مطالعاتی درباره قرائات هفتگانه و قراء سبعه و اسناد تاریخی موجود داشته باشید تا برای شما روشن شود که تلاوت تحقیق ما بر میگردد به تلاوت امیرالمومنین علی علیه السلام و پیامبر اکرم صلوات الله علیه .. و نیز اینکه اکثر قراء سبعه شیعه بوده اند بنابراین منشأ تلاوت ما ربطی به مصر و شیخ احمد نداء و غیره پیدا نمی کند .

نغماتی که نام بردید از ابتدا نیز وجود داشته و تنها به همین مقامات خلاصه نمی شود و شامل گوشه های متعددی است که در قرن اخیر کم کم نامگذازی الحان جدیت بیشتری به خود گرفت .. و چه کسی گفته برای قاری شدن حتما باید نام نغمات را یاد گرفت و کلاس موسیقی و آواز رفت .. مصطفی اسماعیل و شیخ عبدالباسط در ابتدا اصلا اسامی را نمی دانستند .

عزیز دلم هر امری تخصص می خواهد و اینکه یک قاری متخصص در امر صوت و لحن و تجوید باشد منافاتی با توجه به معنا ندارد ما برای این مهم علم مواکبه و علم تعبیرات داریم که اصلا قاری را ملزم به تلاوت با معنا می کند حال اگر یک قاری رعایت نمی کند یا دنبال خوانندگی هست تا تلاوت قرآن ، نمی بایست اصل تلاوت زیر سوال برود که این خود خطاست ..

حدیث معروفی که در مورد برخی قاریان در آخر الزمان هست شامل برخی قاریانی می شود که خطوط قرمز و شرعی تلاوت را رعایت نمی کنند نه آنکه هر کس با صوت و زیبا بخواند شامل این حدیث است .

برای قرائت قرآن کریم، روش های مختلفی وجود دارد که بعضی از این روش‌ها ممنوع و حرام و بعضی جایز و مشروع می‌باشد.

به برخی موارد ممنوع در تلاوت اشاره می کنم :

در باب روشهای ممنوع از پیامبر اکرم(ص) روایت مشهوری وجود دارد که راه را نشان می دهد و پاسخ سوال شماست . ایشان فرمودند که قرآن نباید به سه روش خوانده شود: ( این یعنی خارج از این موارد باشد مورد تایید است )

ترجیع :
این حالت امروزه به عنوان چهچهه شناخته شده است. این ویژگی در آواز و تصنیف بکار می‌رود ولی در تلاوت از محرمات است. به طور کلی هر چیزی که در شأن قرآن باشد و باعث اکرام و تعظیم تلاوت آن شود، مجاز است ولی عکس تعریف ذکر شده باشد ممنوع خواهد بود. همچنین در کنار شناخت شأن تلاوت، باید اصول هر هنری شناخته شود.

تحریف (رهبانیت) :
این حالت، از نحوه خواندن انجیل توسط مسیحان برداشت شده است. و بدین معنا است که جماعتی، قرآن را به صورت گروهی و همخوانی به نحوی بخوانند که بعضی از افراد گروه صدا را قطع کرده و بقیه افراد صدا را ادامه دهند. بعد از آن دوباره یک گروه صدا را قطع کرده و گروه بعدی صدا را ادامه دهند. بدین صورت اصلاً صدا قطع نمی‌شود. همچنین از تک خوان نیز در این گروه ها استفاده می‌شود. این حالت شبیه کارهای اپرایی و کُرالی است. لذا از محرمات شناخته می‌شود. البته امروزه در گروه‌های همخوانی، قرائت آیات به صورت جمعی به صورت فوق صورت نمی‌گیرد و افرادی که مبادرت به تلاوت قرآن به صورت گروهی می‌کنند غالباً از قاریان قرآن کریم هستند و با قواعد تجویدی نیز آشنایی کامل دارند. البته بعضی از گروه‌ها نیز خلاف این کار را انجام داده‌اند که البته به نظر اهالی فن در این زمینه شبهه وجود دارد. اجرای گروهی تلاوت قرآن کریم برای اولین بار توسط قاریان ایرانی و اندونزیایی صورت گرفت. اهل سنت هنگام شنیدن این کار تعبیر به بدعت می‌کنند. تعبیر به بدعت به علت عدم رعایت وقف است که البته اگر کسی با کیفیت اجرایی آشنایی نداشته باشد همین ذعنیت خواهد داشت.

نَوح :
شیوه ای از خواندن است که قاری قرآن از آن برای به گریه انداختن مستمع خود استفاده کند. در واقع طوری قرآن بخواند که دیگران از شنیدن آن گریه کنند. این حالت را در مصر با عنوان نیاحه و مداحی می‌شناسند. اجرای تلاوت قرآن توسط بعضی از افراد ناآگاه به فن تلاوت، مصداق همین دسته می‌باشد.



برخی روشهای ممنوع دیگر :

تحزین :
هنگامی که قاری قرآن در هنگام قرائت از حالت طبیعی خارج شود و به قصد ریا و سمعه تلاوت قرآن کند و از شدت خشوع و خضوع نزدیک است که به گریه بیافتد به چنین حالتی تحزین می‌گویند که قطعاً از محرمات در تلاوت قرآن می‌باشد. البته استفاده از نغمات محزون مصداق این مسئله نیست. زیرا دو عنصر ریا و شیوه قرائت در آن مطرح نیست.

ترقیص :
تند و کند کردن قرائت کلمات و همچنین مکث بر روی حروف ساکن و به یک باره قرائت کلمه‌ی بعد را ترقیص می‌گویند. در واقع ترقیص یعنی قرائت ریتمیک که باعث ایجاد رقص در مستمع شود. در این روش به علت عدم رعایت قانون تجوید و ….. استفاده از آن از محرمات است.

تطریب :
آهنگ دادن به کلام که همراه با کشش‌های زیاد ، غیر متعارف و غیر اصولی صدا و همچنین چرخاندن صدا در گلو باشد را تطریب می‌گویند. بعضی معتقدند این مسئله بیشتر با تصنیف در موسیقی ایرانی مترادف است. این روش نیز به علت عدم رعایت قانون تجوید و …. از محرمات به شمار می‌شود. ایجاد طرب و شادی از مصادیق این دسته است. قرائت قرآن با حالت شاد، اصلاً در تلاوت موضوعیت ندارد و اگر شخصی بتواند با چنین حالتی تلاوت قرآن کند، قابل قبول نخواهد بود.

ترعید :
ترعید به معنی لرزش صدا است و چیزی شبیه به تحریر. البته تحریر تحت اختیار خواننده است ولی لرزش تحت اختیار نیست. بعضی گفته‌اند تحریرهای خیلی تند ترعید محسوب می‌شود و بعضی نیز از آن تعبیر به لرزش فردی می‌کنند که سرما خورده است و بدون اختیار می‌لرزد. روش‌های غیر علمی برای ایجاد تحریر به هیچ وجه قابل قوبل نیست. زیرا تحریر باید تلفظ شود و ترعید نقطه مقابل تلفظ است.


ان شاء الله در مواردی که عرض کردیم دقت شود حتما مجهولات بر طرف خواهد شد .


نرجوا لکم التوفیق
 
[عکس: 777.jpg]
}}
سپاس شده توسط: زینب74 ، m118 ، A.Ghasemzadeh
#6
با توجه به پیام خصوصی دوست بزرگوارمان اسناد احادیث ارسال می شود .

سند حدیثی که از پیامبر قرار دادیم ( الوافی ، فیض کاشانی ، ج 2ص267)

حدیث امام محمد باقر علیه السلام : در تلاوت قرآن صدایت را ترجیع بده زیرا خداوند عزوجل صدای نیکو را که با ترجیع باشد دوست دارد ( وسائل الشیعه ج4 ص859)

( البته منظور از ترجیع در اینجا ترجیع مشروع هست که قبلا توضیح دادیم )

پیامبر اکرم (ص) : از ما نیست کسی که به قرآن تغنی نکند . (امالی ، شیخ صدوق ، ج1ص31 محجة البیضاء ، فیض کاشانی ج2 ص 231)

(مقصود پیامبر (ص) نیز از تغنی در اینجا نغمات مشروع هست که در بالا به تفصیل توضیح داده شده )

همه این سفارشات و نیز اسناد موجود در مورد قراء سبعه و رسیدن آن به امیرالمونین علیه السلام ، دلالت می کند بر اهمیت تلاوت تحقیق

ان شاءالله همگی به سمت احادیث ، اسناد و علم برویم و از نظرات شخصی و غیرمستند اجتناب کنیم .


موفق باشید
التماس دعا
 
[عکس: 777.jpg]
}}
سپاس شده توسط: m118


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قدیمی‌ترین تلاوت قرآن جهان اسلام + صوت A.Ghasemzadeh 0 2,613 ۱۳۹۳-۱۱-۲۶, ۱۲:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: A.Ghasemzadeh
  چگونگی پیدایش علم قرائت قرآن و طبقات قراء tasbiheabi 0 2,471 ۱۳۸۹-۰۳-۰۸, ۰۶:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: tasbiheabi
  قراء و قرائات هفنگانه قرآن tasbiheabi 1 3,489 ۱۳۸۸-۱۲-۱۶, ۱۰:۲۱ ق.ظ
آخرین ارسال: tasbiheabi

پرش به انجمن:

پنل اسمس

قرآن

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1146 - Table 'gharian_mybb.mybb_threadviews' doesn't exist
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('7101')