انجمن تخصصی قاریان قرآن کریم

نسخه‌ی کامل: انس و ارتباط با امام زمان (علیه السلام)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

خدمت به امام زمان(عج) و ادای حقوق خدمت
وقتی امام صادق-علیه‌السّلام- درباره‌ حضرت مهدی-علیه‌السّلام- می‌فرماید:‌«لو ادركته لخدمته ایام حیاتی»[1].
«اگر دوران او را درك می‌كردم،‌ همه روزهای زندگیم را در خدمت به او می‌گذرانیم».
اینجا سخن از شخص نیست ،سخن از آرمان هااست، سخن از موقعیت خاص، مأموریت استثنایی و نقش ویژه‌ امام زمان‌ -علیه‌السّلام-‌ در عالمگیر ساختنِ حاكمیّت توحید و برقراری عدالت، جهانی است.
حاكم دنیایی سازمان‌یافته بر اساس توحید، و رهبر جهانی آكنده از برابری و عدالت،‌ آن قدر شایستگی می‌یابد كه پیامبری همچون حضرت عیسی-علیه‌السّلام-‌به یاری او از آسمان فرود آید. و امامی هم چون امام صادق-علیه‌السّلام-‌برای خدمت كردن به او آرزوی درك حضور او را داشته باشد.
راستی وقتی پیامبران و امامان-علیهم‌السّلام- در خدمت به امام زمان-علیه‌السّلام-‌ پیشتازند،‌ وظیفه‌ شیعیان منتظر در خدمت به ساحت مقدّس او چقدر است؟‌
بی‌تردید خادمین دوران ظهور،‌ همان خادمین دوران غیبت‌اند.
آنها كه پس از ظهور شایستگی خدمت می‌یابند،‌همانهایند كه در دوران غیبت خدمت به امّت امام-علیه‌السّلام- و اهداف امام-علیه‌السّلام-‌ را سر لوحه‌ زندگی خویش قرار داده‌اند.
ادای حقوق
حق امام زمان-علیه‌السّلام-‌ بر همه‌ بندگان و به ویژه بر شیعیان، حق حیات است،‌حق هدایت است، حقّی نیست كه بتوان آن را با معیاری سنجید و ارزش‌گذاری كرد،‌ حقّی نیست كه بتوان آن را با دنیا و هر چه در آن است مقایسه كرد.
این حقوق بدون تردید،‌رعایت حق امامت او،‌مواظبت بر اطاعت او،‌نرنجانیدن قلب مبارك او،‌پاسداری از آرمان‌های او، ‌مجاهدت در راه دفاع از او، و جان‌نثاری در راه تحقق خواسته‌های او است.
«و اعنّا علی تأدیه حقوقه الیه»[2].
«خداوندا! ما را در ادای حقوق او یاری فرما».
با چنین دیدگاهی،‌ اگر سخن از پرداخت حقوق شرعیه امام زمان-علیه‌السّلام-‌ و برخی وجوهات مادّی نیز به میان می‌آید،‌ باید آن را در همین راستا بررسی كرد؛ چنانكه خود آن بزرگوار در توقیعی فرمود:
«انّه من اتّقی ربّه... و اخرج مما علیه الی مستحقّیه كان آمناً فی الفتنه المبطله»[3].
«همانا هر كس تقوای پروردگارش را پیشه كند و از آنچه كه به عنوان حقوق شرعیه- خمس و زكات- برعهده دارد به مستحقانش بپردازد، از فتنه‌های باطل‌كننده‌ دین‌ و دنیا در امان خواهد بود».
سخن در باب وجوب ادای چنین حقوقی این نیست كه امام زمان-علیه‌السّلام- چه بهره‌ای از آن می‌برد، بلكه سخن از این است كه شیعه ‌حق‌شناس،‌ در راستای حفظ دین و ایمان خویش چه منفعتی برایش حاصل می‌آید.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . بحارالانوار،‌ ج51،‌ص148.
[2] . دعای ندبه.
[3] . احتجاج،‌ طبرسی،‌ج2،‌ص602،‌ نامه امام زمان-علیه‌السّلام- به شیخ مفید.

و من الله التوفیق
التماس دعا/یاحق
تشکر بسيار فراوان از مطالبتان آقاي M.Safari
(۱۳۹۰-۱۰-۲۴, ۰۴:۵۱ ب.ظ)سـجـّـا د نوشته: [ -> ]تشکر بسيار فراوان از مطالبتان آقاي M.Safari

تشكر رو مي تونيد با كلمه ي تشكري كه زير هر پست هست ابراز كنيد لازم به نوشتن نيست.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

شناخت، اطاعت و تكریم امام زمان(عج)

امام زمان-علیه‌السّلام- و ویژگی‌های او را، دوباره باید شناخت.
امامت و نقش آن را دیگرباره با دیدی عمیق‌تر و در گستره‌ای وسیع‌تر باید بررسی كرد.
راستی چرا عدم شناخت امام زمان-علیه‌السّلام- همپای شرك و جاهلیت، و تكذیب او هم ردیف كفر و بی‌ایمانی شمرده شده است؟
«مَن ماتَ وَ هُوَ لایَعرِفُ اِمامَه، ماتَ میتَهً جاهِلیّهً»[1]. رسول اكرم-صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم-
«كسی كه بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».
«مَن كَذّبَ بالمَهدِیّ كَفَرَ»[2] رسول اكرم-صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم-
«كسی كه مهدی را تكذیب كند كافر است».
چرا در دعای شریفه می‌خوانیم:
«... اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجِّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»[3].
«خدایا حجّت خویش را به من بشناسان، كه اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».
آیا غیر از این است كه جز با شناخت امام، راه هدایت را نمی‌توان شناخت و جز با معرفت او، به معرفت دینی نمی‌توان دست یافت؟
به یقین شناخت امام عصر-علیه‌السّلام- كه كلید همه معارف وحی است، با یادگیری نام‌ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمی‌شود.
باید در حكمت نام‌ها و نشان‌های او اندیشه كرد.
باید در شگفتی‌های ولادت و حیات او تأمل نمود.
باید غیبت پر رمز وراز او را به بررسی نشست و عوامل و لوازم آن را با نگاهی مسئولانه جستجو كرد.
باید در كلمات و فرمایشات امام-علیه‌السّلام- دقّت كرد.
باید در نامه‌ها و فرامین او تدبّر نمود.
باید آنچه را كه سبب خوشنودی و ناخشنودی او است، باز شناخت.
باید اهداف و آرمان‌های او را فهمید.
این اندیشه و تأمل و بررسی و دقّت و تدبّر و فهم و شناخت، مقدّمه‌ای تعهّد آفرین برای اطاعتی تعبّدآمیز از امام زمان -علیه‌السّلام- است؛ و چنین اطاعتی عین اطاعت از خدا و پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم- است كه غایت ایمان و اسلام به شمار می‌آید.
اقتدا و تاسی
«اقتداء» از ریشه «قدوه»، و به معنای الگو قرار دادن و جلودار دانستن مقتدا است، چنانكه «تأسی»، از ریشه «اُسوه» و به معنای اسوه قرار دادن و تبعیّت كردن از اوست.
امام زمان-علیه‌السّلام- امام زمانه است، امام همه انسانها در همه ابعاد زندگی است. امام‌وار زندگی كردن وظیفه‌ای همگانی است، به او باید اقتدا كرد تا به مقصد رسید. چون او باید زیست، تا بتوان به كمال دست یافت.
آن كس كه خود را صادقانه پیرو امام زمان-علیه‌السّلام- می‌شمارد،‌ به همان اندازه كه ویژگی‌های او را می‌شناسد، در همسو كردن زندگی،‌ همسان نمودن خُلق و خو، همرنگ ساختن اعمال و رفتار خویش با او وظیفه دارد.
اگر امام زمان-علیه‌السّلام- را به زهد و بی‌اعتنایی به دنیا شناختیم[4]، دیگر نمی‌توانیم با ادّعای پیروی از او حریصانه به دنبال دنیا باشیم و همت خود را در نیكو پوشیدن و خوب خوردن و لذّت بردن خلاصه كنیم.
اگر امام زمان-علیه‌السّلام- را به اهتمام در دعا و عبادت‌ها شناختیم[5]، دیگر نمی‌توانیم نسبت به دعاها بی‌تفاوت بمانیم و در نماز و راز و نیاز با خدا سستی و كم‌توجهی روا داریم.
اگر امام زمان-علیه‌السّلام- را به عادل بودن و عدالت گستری شناختیم[6]، دیگر نمی‌توانیم با ادّعای اقتدای به او بر بندگان خدا ستم كنیم و نسبت به ظلمی كه بر دیگر بندگان خدا می‌شود، بی‌تفاوت بمانیم.
اگر امام زمان-علیه‌السّلام- را به ...
«راستی خوشا به حال آن كس كه قائم اهل بیت پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم- را درك كند در حالی كه در زمان غیبت و دوران قبل از قیام او به او تأسی جوید»[7].
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . میزان الحكمه، ج1، ص171.
[2] . الفتاوی الحدیثیه، ابن حجر هیثمی، ص37.
[3] . اصول كافی، ج1، ص337، ح5.
[4] . «ما لباس القائم الّا الغلیظ و ما طعامه الّا الجشب». امام رضا-علیه‌السّلام- : «لباس قائم ما-علیه‌السّلام- چیزی نیست جز پوشاكی خشن و غذای او چیزی نیست طعامی خشك». غیبت نعمانی، منتخب الاثر، ص307.
[5] . كثرت دعاهای وارده از امام زمان-علیه‌السّلام- و نمازهای طولانیِ مخصوص آن حضرت -كه در كتب روایی نقل شده- بهترین نشانه این ویژگی است.
[6] . «یعدل فی خلق الرحمان، البرّ‌ منهم و الفاجر». امام باقر-علیه‌السّلام-
«امام زمان-علیه‌السّلام- در بین آفریدگان خدا به عدالت رفتار می‌كند، چه نیكوكار باشند و چه بدكار». منتخب‌الاثر، ص310.
[7] . «طوبی لمن ادرك قائم اهل بیتی و هو یأتمّ به فی غیبته قبل قیامه...». پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم- بحارالانوار، ج51، ص72.

و من الله التوفیق
التماس دعا.یاحقA03
صفحات: 1 2