انجمن تخصصی قاریان قرآن کریم

نسخه‌ی کامل: گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمين على كورانى
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمين على كورانى
موضوع: پرسش و پاسخ درباره عصر ظهور و حكومت جهانى حضرت مهدى(ع)

* حكومت جهانى حضرت چه هنگام محقق مى‌‌شود؟

ما از اين‌‌كه درباره تحقق زمان ظهور به‌‌طور قطع سخن بگوييم نهى شده‌‌ايم ولى در نزد شيعه علاماتى براى ظهور است كه پيامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) آنها را ذكر كرده‌‌اند، آنطور كه ما فهميديم اين علامات نزديك هستند، و الان ما در عصر ظهور هستيم اما تعيين وقت ظهور ممكن نيست.

منظورم توقيت نيست، منظورم اين است كه در چه برهه‌‌اى از تاريخ و در چه شرايطى خاص ظهور انجام مى‌‌گيرد.

* منظورتان حوادث و اتفاقات سال ظهور است؟


بله، دقيقاً.
جريانات زيادى به وقوع مى‌‌پيوندد، من معتقدم، تمركز سياست جهانى در عراق مسئله مهمى است، عصر ما با هر عصرى فرق مى‌‌كند؛ چرا كه انقلاب ايران پرونده شيعه در جهان امروزى را باز كرده و نشان داده است كه در سياست جهانى چيز جديدى است، حوادث و اتفاقاتى كه در اين عصر افتاده است نزد شيعه از علامات ظهور است. از ماه رجب تا محرم حوادثى پيش مى‌‌آيد (6 ماه قبل از ظهور) ما رواياتى هم در اين زمينه داريم، كه مثلاً در رجب يمانى و سفيانى مى‌‌آيد يا اينكه خداوند متعال در يك شب امرش را ظاهر مى‌‌كند و همچنين داريم كه ايشان در هشت ماه به‌‌طور خيلى سريع، بر مناطق اسلامى جهان تسلط مى‌‌يابد، و همچنين از عقايد شيعه است كه اتفاقاتى مى‌‌افتد كه شهرها و حكومتهاى اسلامى طى آن حوادث به بن‌‌بست مى‌‌رسند، اين بن‌‌بست و گره فقط به دست حضرت(ع) باز مى‌‌شود، پس حوادثى كه منجر به ظهور حضرت مى‌‌شوند زياد هستند مثلاً در تفاسير ذيل آيه »سنريهم آياتنا فى آفاق و فى‌‌انفسهم« آمده است كه ممكن است منظور از »آياتنا فى آفاق« علاماتى مختلف مثل باد و... باشد، همچنين در شهرها حكامى وجود دارند كه از اطاعت حضرت سرباز مى‌‌زنند.

* ويژگيها و خصائص حكومت جهانى حضرت چيست؟

البته محدود كردن ويژگيها و خصائص حكومت حضرت سخت است اما آنچه كه هست اين است كه همه چيز جديد است، همه حكومت حضرت جديد است، من معتقدم كه حكومت، دنيا، زندگى، شناخت، و نظام، همه چيز جديد است، همه حكومت حضرت جديد است، ما به هيچ عنوان نمى‌‌توانيم حكومت حضرت را با آن چيزى كه الان از حكومتها مى‌‌دانيم مقايسه كنيم و حتى نمى‌‌توانيم حكومت حضرت را توصيف كنيم. براى مثال: قوانين، وزارت داخلى، وزارت خارجى، آزادى، همه اينها در حكومت حضرت به‌‌طور ديگرى هستند. مثلاً وضع اقتصادى كاملاً فرق مى‌‌كند، تعاملات، فهم مردم، شناختشان، همه اينها، همه اين‌‌ها جديدند.

* اگر بخواهيم مصداقى بحث كنيم، مثلاً ويژگيهاى اقتصادى زندگى در آن دوران را بفرمائيد؟

ما نمى‌‌توانيم اقتصاد الان را با اقتصاد حكومت حضرت مقايسه كنيم، ببينيد، مثلاً داريم كه در آن زمان زمين هر چه دارد بيرون مى‌‌ريزد، طلاها و گنجها از زمين خارج مى‌‌شوند ديگر در زمين نباتاتى وجود ندارد، وضع اقتصادى، علمى، رفت و آمد در زيرزمين و در آسمانها همه چيز جديد است. مثلاً داريم كه در راه بين عراق و حجاز رودها و سرسبزيهايى است ولى الان صحراست، من از عراق به حجاز رفتم با يك ماشين، 7 روز طول كشيد، سه روزش را فقط تيمم مى‌‌كرديم براى نماز، چگونه نهرها و سبزه‌‌هايى وجود خواهد داشت؟ همه چيز عوض مى‌‌شود، همه چيز.

* دوران قبل از ظهور علائم چگونه است؟

دقيقاً مثل الان. ان‌‌شاءاللَّه، گفتم، مسلمانها به يك راه بسته مى‌‌رسند، نظامهاى جهانى همه‌‌شان شفاف مى‌‌شوند، زمين پر از ظلم و جور مى‌‌شود حتى ظلم و ستم آمريكا را در خانه‌‌هايمان حس مى‌‌كنيم. مردم از دين فرار مى‌‌كنند و در اينجاست كه يك توجه عميقى به دين مى‌‌شود و مردم پيوسته نام حضرت را مى‌‌برند و نام او را به نيكى ياد مى‌‌كنند.

* چطور در آن فضاى كه همه‌‌اش ظلم و فساد و جور است ما مى‌‌توانيم يك فضاى جديد ببينيم؟

البته، انحراف هست اما در يك زمانى مردم ناجى و نجات را مى‌‌خواهند، اينهايى كه دين دارند خواستار نجات مى‌‌شوند البته كمند، وليكن مردم نظامها و افكار موجود را طرد مى‌‌كنند نظام سرمايه‌‌دارى، كمونيست، دموكراسى و... و از چيز جديدى آگاه مى‌‌شوند و...

* وقتى حكومت حضرت به پا مى‌‌شود چه كسانى متنعم و بهره‌‌مند مى‌‌شوند؟ شيعيان، مسلمانها، موجودات؟

شيعيان، حاكمان در روى زمين مى‌‌شوند، اما كدام شيعه؟ خيلى از شيعه‌‌ها مخالف حضرت مى‌‌شوند، و خيلى از غربيها با امامند، و با او همراهند، پس اينجا ما يك تغييرى در حركت شيعه داريم، اما كسانى كه شيعه هستند كه در ماههاى اول دور ايشان جمع مى‌‌شوند، اينها همان حاكمان جهان هستند، تبعاً 313 نفر هستند، اينها كسانى هستند كه خداوند آنها را از اقصى نقاط دنيا انتخاب مى‌‌كند.

* اين 313 نفر را آيا مى‌‌شود در روايات پيدا كرد كه چه كسانى هستند؟

از اقصى نقاط دنيا هستند، رواياتى كه مى‌‌گويند از تهران 5 نفر، از گيلان 5 نفر، از بحرين فلان مقدار و... اصلاً سند ندارند. رواياتى هم كه شهرهاى اينها را مشخص مى‌‌كند اصل نيستند. حتى براى يكى از علماى شيعه اين چيزها ثابت نشده است، و نص روايى قطعى كه ما داريم اين است كه خداوند آنها را جمع مى‌‌كند در يك شب از اطراف دنيا.

* آيا اين 313 نفر خصوصيتهاى خاصى دارند؟

زبان امام را مى‌‌فهمند، او را مى‌‌شناسند، و به او اعتقاد دارند، و فدايى او هستند، درجه اخلاصشان بسيار بالاست.

* آيا مى‌‌شود الان كسى در مسيرى قدم بردارد كه احتمال بدهد شايد يكى از صحابه امام باشد؟

بله، ممكن است، لكن كسى جز خدا آنها را نمى‌‌شناسد، چون خداوند آنها را انتخاب كرده است براى حضرت مهدى(ع)، اصحاب حضرت مثل انبياء هستند كه خداوند آنها را انتخاب مى‌‌كند و تا آن روز كسى آنها را نمى‌‌شناسد، به يك شب در مكه جمع مى‌‌شوند.

* مدت حكومت حضرت چقدر است؟

در يك روايتى كه از منابع سنى است آمده است كه ايشان 7 سال حكومت مى‌‌كنند. بعدش هم كشته مى‌‌شند و بعدش قحطانى ظهور مى‌‌كند. البته اين روايت سندى ندارد. شايد اصلش اين باشد كه صلح با روم 7 سال ادامه پيدا مى‌‌كند. حضرت مسيح(ع) بين حضرت و روم واسطه مى‌‌شوند، روميها 7 سال به صلح پايبندند، ولى بعد از 7 سال آن را نقض مى‌‌كنند.
نزد ما علماى شيعه حكومت حضرت بسيار طول مى‌‌كشد نمى‌‌شود قبول كرد كه ايشان 7 سال فقط حكومت مى‌‌كنند، آنچه كه مهم است اين است كه حكومت حضرت صدها سال طول مى‌‌كشد و بعدش در عالم وضع ديگرى به‌‌وجود مى‌‌آيد.

* بعد از حكومت حضرت چه اتفاقاتى مى‌‌افتد؟

رواياتى صحيح وجود دارد مبنى بر رجعت امام حسين(ع) و همچنين پيامبر اكرم(ص) و امير مؤمنان حضرت على(ع).

* رواياتى كه مى‌‌گويد 12 امام برمى‌‌گردند؟

نه، ما اعتقاد نداريم كه همه‌‌شان برمى‌‌گردند.

* يعنى فقط امام حسين(ع) برمى‌‌گردند؟

امام حسين(ع) اولين كسى است كه برمى‌‌گردند، بعد پيامبر، بعد امير مؤمنان و بعد برخى از مردم، چه خوب و چه بد برمى‌‌گردند.

* در روايت داريم وقتى كه حكومت حضرت مى‌‌آيد اول جنگ را داريم بعد صلح را؟ درسته؟ بعد از صلح مدتى حكومت مى‌‌كنند بعد از اين مدت رجعت انجام مى‌‌شود؟

حتماً.

* اول رجعت بعد از آن يك جنگ ديگرى داريم؟

نه. نزد ما محاكمه است نه جنگ، فقط در زمان حضرت، جنگ دجال را داريم، در اول، 8 ماه اسلام جهان را مى‌‌گيرد، سپس حضرت مسيح ظهور مى‌‌كند و صلحى بين او و بين مردم برقرار مى‌‌شود، صلح 7 سال طول مى‌‌كشد، بعد جنگى پيش مى‌‌آيد، جنگ با روم پيش مى‌‌آيد، بعد تمام عالم را مى‌‌گيرد و بعدش دجال ظهور مى‌‌كند و بعد از دجال ديگر به عقيده ما جنگى وجود ندارد.

* چقدر در منابع شيعى راجع به دجال روايت داريم؟

ما معتقديم كه دجال بعد از ظهور حضرت پيدايش مى‌‌شود، و سنى‌‌ها برخى‌‌شان معتقدند قبل از ظهور و برخى مى‌‌گويند با حضرت مى‌‌آيد.
اهل سنت خيلى دجال را بزرگ كرده‌‌اند و از آن اسطوره‌‌اى ساخته‌‌اند، در شيعه اينطور نيست دجال يك شخصيتى حقيقى است كه يهودى است و پيروان او ناصبى هستند.

* ويژگيهاى دجال چيست؟

در آن زمان علم تغيير پيدا مى‌‌كند و رشد پيدا مى‌‌كند. او از گوناگونى علمها استفاده مى‌‌كند و همچنين از شعبده و سحر و حركتى ضد امام را آغاز مى‌‌كند.

* آيا مى‌‌شود از ويژگيهايى كه در منابع اهل سنت در مورد دجال داريم بفرمائيد؟

سعى مى‌‌كنند كه او را با آمريكا و اسرائيل تطبيق دهند، اما شيعه اين را قبول ندارد، دجال بعد از امام است نه قبل از آن. در ميان اهل سنت نظر واحدى وجود ندارد، بعضى‌‌ها مى‌‌گويند كه دجال وجود دارد، و الان در مصر است اسمش هم عبداللَّه بن ساعد است.

خصوصيات ظاهرى‌‌اى كه مى‌‌گويند مثلاً فاصله چشمها و... آيا صحيح است.
نه صحيح نيست. مى‌‌گويند دجال قدرتهايى دارد كه زنده مى‌‌كند و مى‌‌ميراند. خير، اينها صحيح نيستند.

* فاصله رجعت تا قيامت چقدر است؟

خدا مى‌‌داند.

* آيا فاصله‌‌اى هست يا نه؟

البته بله. فاصله زيادى هست. مراحلى طولانى وجود دارد، بعضى‌‌ها هم فكر مى‌‌كنند حضرت مهدى قيام مى‌‌كنند و قيامش منتهى به قيامت مى‌‌شود اين تصور بسيار ساده‌‌اى است.

* در تمام اين مدت امام و حجتى داريم؟

لاتخل الارض من حجة الا اربعين يوماً قبل القيامه.

* پس آن 40 روز چه مى‌‌شود؟

نمى‌‌دانم، اين 40 روز خداوند اهل زمين را ترك مى‌‌كند. اين روايت اگر صحيح باشد، نوعى امتحان است.